Thursday, February 3, 2011

ارتش مصر: به روی مردم شلیک نخواهیم کرد

http://www.ualberta.ca/~esa106/images/egypt-flag.jpg


ارتش مصر: به روی مردم شلیک نخواهیم کرد

در تازه‌ترین و مهم‌ترین تحول در قیام مردم مصر علیه دیکتاتوری حاکم ، ارتش آن کشور اعلام کرد که علیه مردم به خشونت متوسل نخواهد شد و خواست‌های مردم را مشروع می‌داند. مخالفان مبارک مردم را برای روز سه‌شنبه به تظاهرات بزرگ و میلیونی در قاهره دعوت کرده‌اند. تظاهرکنندگان می‌خواهند از میدان تحریر قاهره به سوی کاخ ریاست جمهوری حرکت کنند و ارتش قصد ندارد جلوی آنها را بگیرد.
اعلامیه مهم ارتش مصر

در تازه‌ترین و مهم‌ترین تحول در قیام مردم مصر علیه دیکتاتوری حاکم، ارتش آن کشور اعلام کرد که علیه مردم به خشونت متوسل نخواهد شد و خواست‌های مردم را مشروع می‌داند.

ارتش با نفوذ مصر روز دوشنبه برای نخستین بار اعلام کرد که از خواست‌های معترضان حمایت می‌کند و قول داد که در درگیری میان رژیم مبارک و مخالفان آن، بی‌طرف و خویشتندار باشد. در اعلامیه ارتش آمده است: «ما علیه شهروندان به خشونت متوسل نخواهیم شد. ما خواست‌های معترضان را درک می‌کنیم.»

براساس گزارش خبرگزاری رسمی مصر، «منا»، و تلویزیون دولتی این کشور، ارتش در بیانیه‌ی خود گفته است، « آزادی بیان در شکل مسالمت‌آمیز آن برای همه تضمین شده است.» ارتش مصر خطاب به ملت گفته است: حضور ارتش در خیابان‌ها برای دفاع از شما، برای تضمین امنیت شما و آسایش شماست.»

ارتش هم‌چنین از مردم خواسته است، از تخریب اموال عمومی و خصوصی خودداری کنند.

بسیاری از ناظران اعلامیه ارتش و دفاع از خواست‌های مردم را تحولی مهم در قیام چندین روزه مردم مصر ارزیابی می‌کنند که بسترساز تحول آرام و کم‌هزینه در جامعه به سود مطالبات دموکراتیک مردم خواهد شد. ارتش مصر با حفظ این مواضع و وفاداری به خواست‌های مردم، می‌تواند آینده خود و جنبش دموکراسی‌خواهی را تضمین کند.

No comments:

Post a Comment