Monday, February 28, 2011

واکنش ها به خبر بازداشت موسوی و کروبی

واکنش ها به خبر بازداشت موسوی و کروبی

به روز رسانی همزمان گزارش همزمان بی بی سی فارسی
این بخش به طور خودکار به روز می شود

به روز رسانی

05:47 هواداران جنبش اعتراضی ایران در بعضی از شهرهای این کشور هم اعلام کرده اند که روز سه شنبه 10 اسفند در اعتراض به بازداشت رهبران جنبش سبز به خیابان خواهند آمد. بیانیه هایی از جانب فعالان سبز در شهرهای رشت، مشهد، کرمانشاه و تبریز منتشر شده و مردم این شهرها را به شرکت در تجمع های اعتراضی روز سه شنبه دعوت کرده اند.

05:25 جمعی از فعالان سیاسی ایرانی مقیم خارج از این کشور، در نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از او خواسته اند برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از حصر و تضمین آزادی فعالیت های سیاسی آنها تلاش کند.

05:11 از تهران خبر می رسد که پارازیت روی فرکانس ماهواره ای تلویزیون فارسی بی بی سی از دیشب شدت گرفته و امروز صبح پخش تلویزیون بی بی سی فارسی در بخش هایی از شمال تهران قطع شده است.

02:37 سایت ندای سبز آزادی نوشته حکومت نگران است که تماشاچیان بازی فوتبال روز سه شنبه به تظاهرکنندگان بپیوندند: "وزارت اطلاعات وضعیت تهران را در روز سه شنبه 10 اسفند با درجه بندی 'بحران' طبقه بندی کرده و به نیروی انتظامی اخطار داده است تمام توان خود را به کار ببندد تا تماشاگرانی که برای دیدن بازی استقلال و السد قطر به استادیوم آزادی تهران می روند به تظاهرات کنندگان جنبش سبز نپیوندند."

02:10 بعضی وبلاگ ها نوشته اند فریاد "الله اکبر"، "یا حسین، میر حسین" و "یا مهدی، شیخ مهدی" تا بامداد سه شنبه در محله های مختلف تهران و شهرهای بزرگ به گوش می رسید.

01:30 جی کارنی سخنگوی کاخ سفید با اشاره به نگاه متفاوت حکومت ایران به جنبش های دمکراتیک کشورهای عرب و اعتراضات داخلی، رفتار تهران را "منافقانه" خوانده است.

23:47 ابراهیم نبوی در ادامه مقاله خود افزوده است: "یادمان نرود که آیت الله خامنه ای مرد جنگیدن نیست و اگر مردم با قدرت به میدان بیایند جا می زند."

23:44 ابراهیم نبوی طنزپرداز و فعال سیاسی در سایت خود مطلبی تحت عنوان "فردا روز مباداست" نوشته است: "روزهای سیاهی در پیش است. ده روزی که پیش روی ماست، سرنوشت کشور تعیین می شود."

23:13 پی جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا "ارعاب سازمان یافته و دستگیری چهره های سیاسی و مدافعان حقوق بشر" توسط حکومت ایران را قویا محکوم کرده است.

22:47 صفحه فیس بوک "25 بهمن" که توسط گروهی از معترضان راه اندازی شده نوشته است: "فردا، و بسيار فرداهای ديگر در انتظارند. اين کاروان، تازه به راه افتاده است. اين پرندگان زخم‌خورده تازه بال گشوده‌اند."

22:44 خبرگزاری فارس به نقل از رضا بخشايش، عضو پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی نوشته است: "حق هر حكومتی اين است كه در مقابل فتنه‌گران و مخالفان بايستد و آنها را نيز مجاب و يا سركوب نمايد."

22:40 سایت کلمه گزارش کرده است که فریاد "الله اکبر"، "موسوی کروبی آزاد باید گردند" در تهران و شهرستان‌ها شنیده می شود.

21:58 سایت کلمه به نقل از فرزندان میر حسین موسوی و زهرا رهنورد نوشته است: شواهد بازداشت قوی است. دختران آقای موسوی و خانم رهنورد تکذیب خبر بازداشت و انتقال پدر و مادرشان به زندان حشمتیه را "به شدت" رد کرده اند.

21:30 به گزارش رویترز، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه دستگیری رهبران مخالفان حکومت ایران را که سایت کلمه خبر داده، "غیرقابل پذیرش" خوانده و خواستار آزادی آنها شده است.

20:47 یک شاهد عینی از تهران به بی بی سی می گوید که امشب بعد از مدت ها در آریاشهر صدای اعتراضی الله اکبر بلند بوده است و دو شاهد دیگر نیز از بلند شدن صدای الله اکبر در تهران پارس می گویند.

20:11 علی اکبر موسوی خوئینی، از نمایندگان پیشین اصلاح طلب مجلس، در گفتگو با بی بی سی شخص رهبر ایران را مسئول بازداشت رهبران مخالفان دانست.

20:09 به گزارش آسوشیتدپرس علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در وین گفته است که نباید قیام های مردمی در کشورهای عربی را با اعتراضات اخیر در ایران مقایسه کرد.

19:55 مهدی خزعلی، فعال سیاسی و فرزند ابوالقاسم خزعلی (عضو سابق شورای نگهبان) در وبلاگش نوشت: الان که این سطور را می نگارم (ساعت 22:53 به وقت تهران) 20 دقیقه است که صدای تکبیر قطع نمی شود. شاید بیش از یک سال است که علی رغم فراخوان به تکبیر شامگاهی- در نزدیکی منزل ما - کسی تکبیر نمی گفت، اما امشب شور و هیجان تکبیر مثل تیرماه پارسال بود.

19:45 حسین قاضیان، جامعه شناس و تحلیلگر سیاسی، اقدام حکومت ایران برای بازداشت رهبران مخالفان را "نمدمالی مدرن" نامید و گفت که حکومت با عملکرد مبهمش می کوشد باعث پراکندگی مخالفان شود.

19:25 هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که دولت ایران باید به مردم اجازه دهد از حق آزادی بیان و آزادی تجمعات برخوردار شوند و باید بلافاصله به ارعاب سازمان یافته مخالفان پایان دهد.

19:18 وبسایت تابناک بدون اشاره به نام یک مقام ارشد امنیتی، به نقل از او نوشت: "موسوی و کروبی در منازل خود هستند و محدودیت های ارتباطی آنها "برای عدم دسترسی و سوء استفاده عناصر ضد انقلاب از آنها" است.

19:16 وزیر خارجه آلمان از علی اکبر صالحی همتای ایرانی خود خواست تا سلامت دو رهبر مخالفان ایران را تضمین کند. گیدو وستروله، از علی اکبر صالحی خواسته که آقای موسوی و کروبی را مورد آزار جسمانی و سرکوب قرار ندهند.

19:10 وبسایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، به نقل از "یک مقام ارشد امنیتی" خبر بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی را تکذیب کرد.

19:05 برخی شاهدان عینی از محدوده محمودیه، صادقیه و گیشا در تهران گزارش می دهند که "صدای الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" در این محدوده به گوش می رسد.

19:00 حسین قاضیان، جامعه شناس در گفتگو با بی بی سی: دستگیری رهبران مخالفان، صحنه سیاست ایران را وارد بازی سرنوشت سازی خواهد کرد.

18:59 علی اکبر موسوی خویینی، نمانده پیشین مجلس به بی بی سی فارسی گفت: حشمتیه زندانی است که محکومان نظامی به آنجا منتقل می شوند. جای نگرانی است و فکر می کنم تصمیم گیری برای بردن این افراد به چنین جاهایی، از سوی سطوح بالای کشور، به خصوص شخص رهبری و دفتر رهبری گرفته می شود و علی القاعده ایشان مسئول هر گونه عواقب احتمالی زندانی شدن آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان در آنجا هستند.

18:55 شیرین عبادی به بی بی سی فارسی گفت: بدون اینکه تشریفات قانونی طی شود، آنها را دستگیر کرده اند و به نقطه نامعلومی که حدس زده می شود زندان حشمتیه باشد، برده اند. اینها از همان روز 25 بهمن در زندان بودند. در ابتدا در خانه خودشان زندان بوده اند و الان در نقطه ای نامعلوم برده شده اند. و این از مصادیق بازداشت های خودسرانه است.

18:45 وبلاگ های مختلف با استفاده از سایت "گوگل مپ" (سرویس نقشه گوگل) اقدام به انتشار نقشه محل زندان حشمتیه در مرکز تهران، (در محدوده سیدخندان، پشت وزارت دفاع) کرده اند.

18:40 احمد سلامتیان، نماینده پیشین مجلس ایران، گفت: عکس العمل های حکومت ایران، دیگر عکس العمل های یک قدرت مسلط بر خودش نیست وگرنه زمان بازداشت آنها یا شدت فشار روی آنها را "الان"، نزدیک به سرنگونی قذافی انتخاب نمی کرد.

18:35 اردشیر امیر ارجمند، مشاور میر حسین موسوی به بی بی سی فارسی گفت: "بازداشت آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان یکی از پرمسئله ترین رخدادهای تاریخ جمهوری اسلامی است. ما شاهدیم که بعد از 32 سال که آقای قذافی امام موسی صدر را به گروگان گرفت، حکومت جمهوری اسلامی نخست وزیر 8 سال دفاع مقدس و ریاست دو دوره مجلس شورای اسلامی را که در بین متدینین و انقلابیون جایگاه ویژه ای دارند، به گروگان گرفته اند."

18:34 خبرگزاری فارس نوشت: "یک مقام قضايی ضمن تكذيب خبر بازداشت موسوی و كروبی اعلام كرد: اين دو در حال حاضر در منازل خود به سر می‌برند و تنها محدوديت‌هايی در تماس‌های آنان با عناصر مشكوك اعمال شده است."

18:30 امروز فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه ای به مراجع تقلید، خواستار نقش آفرینی آنها برای آزادی پدران و مادرانشان شدند.

18:25 برخی شاهدان عینی از محدوده خیابان کارگر و میدان ولی عصر تهران گزارش می دهند که "صدای الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" در این محدوده به گوش می رسد.

18:02 اردشیر امیرارجمند گفت: "مردم ما فردا ساعت 5 بعد از ظهر از میدان امام حسین تا میدان آزادی با شعار "یاحسین میرحسین" و "یا مهدی، شیخ مهدی" حضور خواهند داشت و از این دو رهبر دفاع خواهند کرد."

18:00 اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی گفت: "ما در شرایط حاضر فکر می کنیم این دو نفر و خانواده هایشان گروگان هایی هستند در دست مقام های عالی کشور."

17:30 وبسایت کلمه در خبری فوری اعلام کرد: میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به همراه همسران خود زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، دستگیر شده و به زندان حشمتیه تهران منتقل شده‌اند.

No comments:

Post a Comment