Monday, February 28, 2011

کاخ سفید خواستار رهایی موسوی و کروبی شد

کاخ سفید خواستار رهایی موسوی و کروبی شد

مهدی کروبی و میر حسین موسوی

آقای امیر ارجمند در گفت و گو با بی بی سی فارسی: در شرایط حاضر این دو نفر و خانواده هایشان گروگان هایی در دست مقام های عالی کشور هستند

سخنگوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دستگیری رهبران مخالفین حکومت ایران را که سایت کلمه گزارش کرده، "غیرقابل پذیرش" خوانده و خواستار آزادی آنها شده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به نگاه متفاوت حکومت ایران به جنبش های دمکراتیک کشورهای عرب و اعتراضات داخلی، رفتار تهران را "منافقانه" خوانده است.

وی گفت: "روشن است که ما حبس رهبران مخالفین را غیرقابل پذیرش می دانیم و خواهان برخورد خوب و آزادی آنها هستیم."

پی جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه "ارعاب سازمان یافته و دستگیری چهره های سیاسی و مدافعان حقوق بشر" توسط حکومت ایران را قویا محکوم کرد.

طی چند هفته گذشته مقام های مختلف و رسانه های دولتی ایران از جنبش های مردمی کشورهای مختلف عربی حمایت و سرکوب های حکومتی را محکوم کرده اند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: "ما همچنان حیرتزده شاهد رفتار منافقانه حکومت ایران هستیم."

پیشتر، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، در آستانه فراخوان مخالفان برای تظاهرات 10 اسفند در مرکز تهران، از دولت ایران خواسته بود به "ارعاب سازمان یافته مخالفان" پایان دهد.

روز یکشنبه نیز شورای امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه ای دستگیری فعالان سیاسی، دانشجویان و روزنامه نگاران را به شدت محکوم کرد.

گزارش سایت کلمه مبنی بر زندانی شدن میر حسین موسوی و مهدی کروبی، و همسران آنها در زندان حشمتیه تهران واکنش های گسترده خارجی و داخلی دیگری هم بدنبال داشته است.

گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان از علی اکبر صالحی همتای ایرانی خود خواست تا سلامت دو رهبر مخالفان ایران را تضمین کند.

این در حالی است که در پی انتشار خبر کلمه در مورد بازداشت رهبران مخالفان،گزارش های رسیده از تهران حکایت از سر داده شدن شعارهای "الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" از سوی معترضان به حکومت در محله های مختلف تهران دارد.

مهدی خزعلی، فعال سیاسی و فرزند ابوالقاسم خزعلی عضو سابق شورای نگهبان، در وبلاگ خود "باران" نوشته است: "الان که این سطور را می نگارم 20 دقیقه است که صدای تکبیر قطع نمی شود، شاید بیش از یک سال است که علی رغم فراخوان به تکبیر شامگاهی- در نزدیکی منزل ما - کسی تکبیر نمی گفت. اما امشب شور و هیجان تکبیر مثل تیرماه پارسال بود، نمی دانم اینها که می گویند جنبش مرده است، از مرده هم که صدایی در نمی آید، این الله اکبرها ز چیست! این فریادها ز کیست؟ شاید مردگان سر از قبر درآورده و تکبیر می گویند! مردگان را بر بام چکار!"

تعداد بسیار زیادی از کاربران اینترنت نیز در شبکه های اجتماعی و سایت هایی مانند بالاترین نسبت به خبر بازداشت آقایان موسوی و کروبی واکنش نشان داده اند و از مردم خواسته اند دراعتراض به این بازداشت، فردا به راهپیمایی اعتراضی بپردازند.

مصداق "بازداشت خودسرانه"

شیرین عبادی وکیل حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، در اظهار نظری راجع به خبر دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی به بی بی سی فارسی گفت: "بدون اینکه تشریفات قانونی طی شود، آنها را دستگیر کرده اند و به نقطه نامعلومی که حدس زده می شود زندان حشمتیه باشد، برده اند. اینها از همان روز 25 بهمن در زندان بودند. در ابتدا در خانه خودشان زندان بوده اند و الان در نقطه ای نامعلوم برده شده اند. و این از مصادیق بازداشت های خودسرانه است."

در مصاحبه ای دیگر، علی اکبر موسوی خوئینی، نمانده پیشین مجلس در مورد بازداشتگاهی که گفته شده محل نگهداری آقایان موسوی و کروبی است توضیح داد: "حشمتیه زندانی است که محکومان نظامی به آنجا منتقل می شوند. جای نگرانی است و فکر می کنم تصمیم گیری برای بردن این افراد به چنین جاهایی، از سوی سطوح بالای کشور، به خصوص شخص رهبری و دفتر رهبری گرفته می شود و علی القاعده ایشان مسئول هر گونه عواقب احتمالی زندانی شدن آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان در آنجا هستند."

الان که این سطور را می نگارم 20 دقیقه است که صدای تکبیر قطع نمی شود، شاید بیش از یک سال است که علی رغم فراخوان به تکبیر شامگاهی- در نزدیکی منزل ما - کسی تکبیر نمی گفت. اما امشب شور و هیجان تکبیر مثل تیرماه پارسال بود

مهدی خزعلی، فعال سیاسی

حسین قاضیان، جامعه شناس هم در گفتگو با بی بی سی فارسی اظهار عقیده کرد که "دستگیری رهبران مخالفان، صحنه سیاست ایران را وارد بازی سرنوشت سازی خواهد کرد".

آقای قاضیان اقدام حکومت ایران برای بازداشت رهبران مخالفان را "نمد مالی مدرن" نامید و گفت که حکومت با عملکرد مبهمش می کوشد باعث پراکندگی مخالفان شود.

این واکنش ها در شرایطی صورت گرفته که خبرگزاری فارس از قول "یک مقام قضايی" خبر بازداشت آقایان موسوی و كروبی را تکذیب کرده و افزوده: "اين دو در حال حاضر در منازل خود به سر می‌برند و تنها محدوديت‌هايی در تماس‌های آنان با عناصر مشكوك اعمال شده است."

در مقابل، "ندای سبز آزادی" که اخبار معترضان پس از انتخابات را منتشر می کند، تکذیبیه فارس را نشانه " ترس شدید کودتاچیان" از اعلام خبر بازداشت رهبران معترضان دانسته است.

این وبسایت ادامه داده : "حضور مردم می تواند کودتاچیان را از رسیدن به خواست های شوم شان باز دارد ؛ مشخص نیست وقتی تنها اعلام خبر بازداشت چنین دستپاچه کودتاچیان را به عقب نشینی وا میدارد حضور میلیونی مردم در اعتراض به این بازداشت تا کجا میتواند حاکمیت کودتا را به عقب ببرد."

همزمان وبلاگ های مختلف متعلق به معترضان، با استفاده از سایت "گوگل مپ" (سرویس نقشه گوگل) اقدام به انتشار نقشه محل زندان حشمتیه در مرکز تهران (در محدوده سیدخندان، پشت وزارت دفاع) کرده اند.

احمد سلامتیان، نماینده پیشین مجلس ایران، بر این نظر است که عکس العمل های حکومت ایران، دیگر عکس العمل های یک قدرت مسلط بر خودش نیست، وگرنه زمان بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی یا شدت فشار روی آنها را "الان"، نزدیک به سرنگونی قذافی، انتخاب نمی کرد.

واکنش مشاوران موسوی و کروبی

اسماعیل گرامی مقدم، مشاور مهدی کروبی به بی بی سی فارسی گفت: "بازداشت آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان یکی از پرمساله ترین رخدادهای تاریخ جمهوری اسلامی است."

اردشیر امیرارجمند مشاور میرحسین موسوی نیز تاکید کرد: "مردم ما فردا ساعت 5 بعد از ظهر از میدان امام حسین تا میدان آزادی با شعار "یاحسین میرحسین" و "یا مهدی، شیخ مهدی" حضور خواهند داشت و از این دو رهبر دفاع خواهند کرد."

آقای امیرارجمند افزود: "ما در شرایط حاضر فکر می کنیم این دو نفر و خانواده هایشان گروگان هایی در دست مقام های عالی کشور هستند."

امروز فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه ای به مراجع تقلید، خواستار نقش آفرینی آنها برای آزادی پدران و مادرانشان شده اند.

No comments:

Post a Comment