Saturday, February 26, 2011

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به سخنان دیشب وزیر اطلاعات

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به سخنان دیشب وزیر اطلاعات

چکیده : بسیاری از کاربران تاکید کردند که برای اولین بار از دیدن برنامه دیروز، امروز، فردا خوشحال شده اند، چون بار دیگر فهمیدند که جنبش سبز زنده و قوی به راه خود ادامه می دهد و دستگاه امنیتی تا چه اندازه از آن بیم دارد ، برنامه شب گذشته صدا و سیما بر خلاف دیگر برنامه هایش پر بیننده بود...


کلمه- سارا پردیس: شب گذشته وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در شبکه سوم صدا و سیما حاضر شد ، تا به قول خودش اسناد و مدرک جدیدی از فتنه ۸۸ و اسرار پیچیده اطلاعاتی را برای مردم رو کند، برنامه ای که با تبلیغ وسیع در سایتهای خبری وابسته به دولت همراه شد .

در عین حال با توجه به جو امنیتی روز گذشته در شهر تهران و حضور گسترده نیروهای امنیتی در ساعات پایانی شب همزمان با پخش این برنامه، این ذهنیت برای برخی ایجاد شد که حیدر مصلحی قصد دارد اطلاعات و اسناد جدیدی ارایه کند و یا خبر تازه ای را به مخاطبانش بدهد، اما هنوز چند دقیقه ای از شروع این برنامه که در قالب مصاحبه انجام می شد نگذشته بود که مشخص شد وزیر دولت محمود احمدی نژاد هیچ چیز جدیدی به جز تکرار حرفهای گذشته در چنته ندارد و نه تنها قادر نیست مدرک جدیدی علیه سران جنبش سبز یا همراهان آن ارایه کند که با استدلالهای خود درباره جنبش سبز بار دیگر به همه همراهان جنبش سبز نشان داد که تا چه اندازه این جنبش زنده است و حاکمیت از قدرت مردمی آن واهمه دارد.

در این گزارش به برخی از واکنش هایی که پس از پخش این برنامه در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی به وجودآمد اشاره می کنیم. واکنش های گسترده ای که از سخنان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی توسط کاربرا ن دنیای نت بلافاصله پس از پخش این برنامه منتشر و زبان به زبان به دنیای واقعی هم رسید. اظهار نظرهایی که بیشتر شان سخنان وزیر اطلاعات را با طنز و شوخی مورد بررسی قرار دادند و در این گزارش نیز به همان شکل آورده می شوند .


۲۵ بهمن مردم برای خرید عید به خیابان آمدند

حیدر مصلحی ، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز گذشته در سخنانش بارها و بارها از روز ۲۵ بهمن و تظاهرات گسترده همراهان جنبش سبز در این روز سخن گفت . تظاهراتی که به دعوت رهبران جنبش سبز و هواداری از مردم مصر و تونس برگزار و بازتاب رسانه ای گسترده ای داشت . مصلحی اما سعی می کرد که در سخنانش بگوید که جمعیت بسیار اندکی در این تظاهرات حاضر شده اند ، اما معلوم نبود اگر این تظاهرات تا این حد بی اهمیت بوده چرا وزیر اطلاعات بارها از آن سخن گفت و حتی مدعی شد که مردم حاضردر صحنه برای خرید عید به خیابان آمده بودند .

مصلحی گفت : «با توجه به ایام اسفند و برنامه ریزی مردم برای خرید عید در روز ۲۵ بهمن جمعیتی که رسانه های بیگانه به نمایش گذاشتند مردمی بودند که برای خرید عید آمده بودند.»

یکی از کاربران اینترنتی در این باره نوشت: «البته طبیعی است که مردم برای خرید اسفند از روز ۲۵ بهمن به خیابان بیایند و باز هم طبیعی است که برای خرید کیف و کفش به خیابان انقلاب و آزادی بیایند، البته من هم شنیده ام که کتابفروشی های میدان انقلاب تغییر کاربری داده اند و لباس فروشی شده اند!»

و دیگری نوشت : «زین پس به جای واژه خطرناک” تظاهرات” بگوییم ” خرید عید.”یکی از کاربران شبکه های اجتماعی هم نوشت:«آخه وزیر مومن! وزیر تیز! وزیر راستگو! …..از جمعیت بسیار اندک ضد انقلاب که اومده بودند ۲۵ بهمن، ۱۵۰۰ نفر دستگیر کردید؟… این روزها حتی موبایل هم دروغگو ها رو رسوا می کند.»

و کاربری دیگر مطلبش را در فیس بوک درباره این اظهار نظر این گونه به اشتراک گذاشت :« میگن شلوغی خیابانها به دلیل خرید عید بوده،حالا که اینجوریه ما سه شنبه هم می ریم خرید عید. اگر کروبی یا موسوی روهم دستگیر کنن که دیگه می ریم واسه عیدای سال بعد هم خرید می کنیم.»

دیگری هم یاد آور شد :« آخه چه کسی ۲۵ بهمن می رود خرید عید آن هم در خیابان اسکندری …»

از این دست اظهار نظرها درباره این گفته وزیر اطلاعات در سایتهای مجازی شب گذشته بسیار دیده شد، که همگی استدلال ضعیف وزیر اطلاعات را درباره حضور گسترده مردم در روز ۲۵ بهمن مورد تمسخر قرار می دادند و با تعجب اظهار می داشتند :« چرا وزیر اطلاعات یک کشور اگر تجمعی تا این حد به نظرش بی اهمیت بوده بارها درباره اش سخن می گوید؟ .»

بر همه چیز اشراف داریم: حدود ۲۰ درصد

کاربران شبکه های مجازی شب گذشته پس از شنیدن سخنان مصلحی از اینکه جنبش سبز همچنان پایدار و بالنده است اظهار خوشحالی کردند . وزیر اطلاعات در مصاحبه ای که برای اولین بار با صدا و سیما انجام می داد ، بارها از پیچیدگی جنبش سبز گفت و تاکید کرد ، وزارت بر همه چیز اشراف دارد. وقتی مجری برنامه از او پرسید که سربازان گمنام امام زمان چقدر از پیچیدگی های فتنه به قول خودش ۸۸ را کشف کرده اند او در پاسخ گفت :«حدود ۲۰ درصد».

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی نوشت:«پارادوکس: ما به فتنه اشراف کامل داریم. حدود ۲۰ درصد، به تلاشهایتان ادامه دهید، انصافا اشراف کاملی دارید » .دیگری در بخش نظرات یکی از سایتهای اجتماعی تاکید کرد :« با این وجود و از صحبتهای وزیر اطلاعات، بیشتر به قدرت پنهان جنبش سبز پی بردم.»

دیگری در فیس بوک نوشت :«وقتی تبلیغات گسترده ای را در مورد اینکه قرار است اسنادی توسط وزیر اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد دیدم ، با خودم فکر میکردم که واقعاً چه اسنادی امشب ارائه خواهد شد.امشب بیشتر از همیشه به جنبش سبز امیدوار شدم چرا که با توجه به صحبتهای فرد ….که به عنوان وزیر اطلاعات کشورم معرفی می شود فهمیدم که هیچ در بساط ندارند.»

یکی دیگر از کاربران اینترنت نیز بعد از دیدن این برنامه معتقد شد :« به خدا قسم که امشب بیش از هر شب به ضعف این حکومت پی بردم و اندیشیدم که تا فردای آزادی راهی نمانده است، اگر شبکه های اجتماعی را که آقایان از آن بیم دارند گسترش دهیم و تلاشمان را دو چندان کنیم.»

درصدی که وزیر اطلاعات از کشف پیچیدگی های جنبش سبز در سخنان شب گذشته اش اعلام کرد به همین جا ختم نشد و اظهار نظرهای گسترده تری را هم به وجود آورد و حتی تا تحلیل سواد ریاضی وزیر دولت احمدی نژاد و همچنین قدرتمندی جنبش سبز پیش رفت .

کاربری نوشت :«اینا جنبش رو پذیرفتن! خودشون هم نمی تونن انکار کنن ، پارسال همین موقع می گفتن جنبش نابود شده، می گفتن جنازش تشییع شده. الان می گه ۲۰ درصد پیچیدگیش و کشف کردیم . میگه جنبش تو خانواده ها نفوذ کرده.این یعنی پیروزی »
و دیگری با طرح این پرسش نوشت : «مجری پرسید ، به چند درصد پیچیدگی‌های فتنه دسترسی پیدا کردید؟.جواب : بیست درصد ،حضرات علامه، تا وقتی یک چیزی رو همه‌اش رو ندونید چقدره، که نمیتونید بگید الان چند درصدش دستتونه. اصلا آقای وزیر درصد میدونی چیه؟ »

بحثهای گسترده درباره میزان درصدی که توسط وزیر اطلاعات اعلام شد ، تا پاسی از شب در شبکه ها ی مجازی مختلف جریان داشت .

ادبیات وزیر اطلاعات و استفاده مکرر از واژه سرویس

وزیر اطلاعات که کاملا مشخص بود در برنامه ای هماهنگ با صدا و سیما و در حالی که از قبل سوالات را می داند در برنامه دیروز، امروز و فردا حاضر شده است. با این همه حرفهایش را از روی نوشته هایی که جلوی خود داشت می خواند، اما این موضوع هم باعت تصحیح جمله بندی های آقای وزیر نشد و او بارها با جملاتی ناقص حرفهایش را می زد و یا بارها با واژه های نامانوس سخن می گفت مثلا بارها در حرفهایش گفت : «سرویس، سرویس ها.» این کلمات برای بسیاری از مردم نا آشنا و عجیب می آمد البته منظور آقای وزیر از به کار بردن این لغت دستگاه های اطلاعاتی کشورهای دیگر بودند. در بخشی از این گفتگو هم وزیر اطلاعات در حالی که حواسش نبود ، که تصویر و صدایش در حال پخش از شبکه سراسری است از مجری برنامه پرسید: «سوال بعدی چیه؟»

این موضوع و ادبیات آقای وزیر نیز مورد توجه وبلاگ نویسان و کاربران اینترنتی قرار گرفت . وبلاگ نویسی نوشت :”اولین نکته ای که در بحث امشب برایم جالب بود نحوه جمله بندی مصلحی بود. کلمات تکراری متعددی که به فاصله بسیار کوتاه گفته می شد نشان دهنده این بود که آقای وزیر نیاز دارد حتماً چند کتاب ادبیات مطالعه کنند تا بفهمند که می توانند به جای استفاده متعدد از کلمه “سرویس” کلمات مناسبتر دیگری به کار ببرند یا با فهمیدن معنی کلمه “نفاق” یا “استکبار” آنها را به عنوان فاعل در جمله ها به کار نگیرند. نکته دیگر عدم ارائه اسنادی بود که در تبلیغات گسترده به آنها اشاره می شد. من نمی دانم گفتن جمله “ما فردی را در ۲۲ بهمن دستگیر کرده ایم که ….” چگونه سندی است و آیا به صرف اینکه وزیر اطلاعات دولت دروغ پرداز احمدی نژاد حرفی می زند، باید آن را سند محسوب کرد؟»

دیگری هم به اشتباهات معمول صدا و سیما اشاره کرد :«. بعد از توضیحات قانع کننده و طاقت فرسایی که وزیر اطلاعات در مورد آقایان اردشیر امیرارجمند و مجتبی واحدی داد و درخواست مجری برای پخش قطعه ای کوتاه جهت رفع خستگی آقای وزیر، در حالی که هنوز دوربین روی آقای وزیر و مجری بود، جناب وزیر پرسید: “سوال بعدی…”، با خودم گفتم: “او که از قبل همه سوالات رو میدونسته، ۱۰ ورق کاغذ همراه خودش آورده.. باز هم میپرسه سؤال بعدی؟»

البته وزیر اطلاعات ، اسم مجتبی واحدی را نیز به اشتباه مصطفی اعلام کرد و همچنین ادعا کرد با وجود آنکه امیر ارجمند یکی از منافقین سابقه دار است به دلیل رافت اسلامی آزاد شده است . نکته ای که برای خیلی ها تامل برانگیز بود . بسیاری در صفحات شان نوشتند :«چگونه است که این آقایان از یک شرکت کننده عادی در یک تظاهرات یا یک روزنامه نگار به خاطر نوشتن چند مقاله نمی گذرند و سالها در زندان نگهش می دارند همانطور که اکنون نظام حسن پور و ایوب قنبر پوریان از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات و صدها روزنامه نگار و شهروند دیگر را در زندان نگه داشته اند ، اما آقای امیر ارجمند را با این همه جرم آزاد می کنند .همین نشان می دهد که هر چه درباره مشاور ارشد موسوی گفتند دروغ محض است .»

مجتبی واحدی و امیرارجمند خود درباره این اتهامات این گونه پاسخ دادند . واحدی در جواب اینکه مصلحی گفته بود چندین بار به آمریکا سفر کرده گفت:« کاملا خیالم با این حرف از دستگاه اطلاعاتی ایران راحت شد و فهمیدم که توخالی است چون من برای اولین بار است که به آمریکا مسافرت کرده ام»

همچنین اردشیر امیر ارجمند درباره عضویتش در سازمان منافقین و ارتباطات گسترده اش با آن سازمان گفت:«بنده را بلافاصله بعد از انتخابات دستگیر کردند اگر اینها اینقدر از من مدرک داشتند چرا من را آزاد کردند در صورتی که اینهمه جوان بی گناه را فقط به علت شرکت در تظاهرات به زندان انداختند و تعدادی راهم کشتند پس اگه همه این اتهامات درباره من واقعیت داشته باشد نشانه ضعف زیاد دستگاه اطلاعاتی آقای مصلحی است چون یک چنین مهره ای را کلا آزاد کردند تا فرار کند ؟» وی همچنین گفته: «وقتی که فرزند دکتر بهشتی را به همکاری با قاتلان پدر خودش متهم می کنند، هنگامی که میر حسین موسوی و مهدی کروبی را که سال ها برای انقلاب زحمت کشیدند، و همچنین افرادی را که هستی خود را فدای انقلاب کردند، متهم به همکاری با خارجی ها می کنند، در ارتباط با اتهاماتی که به من زده می شود، چه انتظاری وجود دارد.»

کاربر دیگری هم در این باره نوشت : «آخه یکی به من بگه این که اینقدر ” کار اطلاعاتی پیچیده می کنه”" مصطفی واحدی” که می گه کیه؟ آخه این که بلد نیست یک اسم را از روی برگه درست بگه چطور ؟ ” کار اطلاعاتی پیچیده می کنه”؟ من نفهمیدم این سرویسی که می گه منظورش سرویس مدرسه بچشه؟ سرویس چینی خونشونه؟ سرویس دستشویی خونشونه؟ من نمی فهمم با این کار های اطلاعاتی پیچیده شون چه جوری ۲۲ سال فتنه رو می دیدند و کار نمی کردند؟ آخه یکی بگه تو میدون آزادی چه مغازه ای برای خرید عید هستش ای خدا.»

اسناد و مدارکی که وجود نداشت

اما برنامه دیشب صدا و سیما برای ارایه مدارک و اسناد تهیه شده بود اما تنها چیزی که در این برنامه ارایه نشد همان اسناد و مدارک بود. مثل بیشتر برنامه های این گونه سیما در این برنامه هم افرادی ناشناس در خلال حرفهای وزیر اعتراف می کردند، افرادی که نام و هویت شان معلوم نبود و تنها مدعی می شدند که به دستگاه های امنیتی بیگانه و نفاق وصلند، اعترافاتی که نحوه اخذشان مدتهاست مورد تردید افکار عمومی قرار گرفته است .

وبلاگ نویسی در این باره نوشت :« قابل توجه دوستانی که امشب سخنان وزیر اطلاعات را نشنیدند، باید بگویم که ایشان اطلاعات قابل توجهی را در اختیار مردم قرار دادند که بسیار قابل توجه بود.اسناد قابل توجه ایشان به قدری قابل توجه بود که توجه همه رو به خودش معطوف می ساخت.ایشان اذعان داشتند که فتنه ۸۸ به قدری قابل توجه بود که تنها ۲۰ درصد آن قابل توجه شان قرار گرفت و قابل توجه همه باشد که این ۲۰ درصد ۹۰ درصدش قابل توجه بود و همچنان قابل توجه است.همچنین ایشان اشاره کردند از آنجا که توجه وزارت اطلاعات بسیار قابل توجه بوده است، هرکس که به اشتباه دستگیر می شود با توجه ویژه و قابل توجه ظرف چند ساعت آزاد می شود و از او عذر خواهی می شود، به هر حال سخنان ایشان به قدری قابل توجه بود که هزاران نکته قابل توجه از آن استخراج شد.».

کاربری دیگر هم یاد آور شد :«وقتی تبلیغات گسترده ای را در مورد اینکه قرار است امشب اسنادی توسط وزیر اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد مشاهده میکردم با خودم فکر میکردم که واقعاً چه اسنادی امشب ارائه خواهد شد.امشب بیشتر از همیشه به جنبش سبز امیدوار شدم چرا که فهمیدم آنها هیچ در بساط ندارند. از آغاز تولد جنبش سبز تا کنون آن قدر از این دسته گفته ها و حتی اعتراف گیریهای تلویزیونی دیده ام که دیگر تنها با دیدنشان عزم و جزمم بیشتر میشود. نمیدانم واقعاً چه کسی قرار است این گفته ها را “سند” تصور کند.»

بحث اسناد و مدارک ،در این برنامه نیز تا ساعتها پس از پایان آن همچنان در شبکه های مجازی ادامه داشت برخی در بخش نظرات این سایتها می گفتند :« اسنادی که وزیر اطلاعات داره ، یعنی رفسنجانی عضو انگلیس بوده موسوی هم که معلوم شد عضو حزب توده بوده، کروبی هم حتما از موساد ۱۰ میلیون دلار گرفته ، خاتمی هم که دیگه معلوم الحاله …یعنی کلا از ۳۲ سال حکومت جمهوری اسلامی تقریبا ۲۴ سالش دست استکبار جهانی بوده فقط من موندم نقش …. در این ۳۲ سال چی بوده ؟»

حقانیت رهبران جنبش سبز بیشتر ثابت شد

بسیاری از کاربران اینترنت هم بعد از شنیدن سخنان وزیر اطلاعات در نوشته هایشان تاکید کردند که بیش از پیش به پاک بودن رهبران جنبش سبز پی برده اند، چون وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی اصلا نتوانست یک مدرک نیز درباره آنها ارایه دهد :

«امشب بیش از پیش به پاک بودن میرحسین و شیخ مطمئن شدم. یعنی از خوشحالی چنان به وجد اومدم که نگو. واقعا بعد از این بیست ماه هیچ چی ندارن بهشون بچسبونن.ایول به میر و شیخ که هیچ وصله ای بهشون نمی چسبه.» این یکی از اظهار نظرهای کاربران یکی از شبکه های اجتماعی است از این دست اظهار نظرها در فضای مجاز ی بسیار دیده شده است :« وزیر از برنامه ریزی داشتن سران جنبش برای تمامی مراحل و حالتهای مختلفی که ممکن است رخ دهند، گفتند که باعث دلگرمی ما شد،
واقعا عجب مدارکی!»

دیگری هم تاکید کرد :« شایدهم مصلحی از یاران گمنام جنبش سبز توی وزارت اطلاعاته که خواست ثابت کنه دو سال گشتیم حتی یک دستاویز مستند علیه میرحسین پیدا نکردیم. مصلحی متشکریم»

وزیر اطلاعات، موسوی را با اسم کوچک صدا می زند!

کاربر دیگری پس از اینکه شنید که مصلحی موسوی را با نام کوچک میر حسین خطاب می کند، با طنزنوشت «: مصلحی به موسوی میگه میرحسین! بابا نکنید با خودتون همچین.»

ظاهرا آقای مصلحی احساس رفاقت زیادی با میرحسین ما می کند!

اما آنچه که بیش از هر چیز در فضای مجازی جلب توجه می کرد این بود که بسیاری از کاربران تاکید کردند که برای اولین بار از دیدن برنامه دیروز، امروز، فردا خوشحال شده اند، چون بار دیگر فهمیدند که جنبش سبز زنده و قوی به راه خود ادامه می دهد و دستگاه امنیتی تا چه اندازه از آن بیم دارد ، برنامه شب گذشته صدا و سیما بر خلاف دیگر برنامه هایش پر بیننده بود !

No comments:

Post a Comment