Monday, February 28, 2011

منابع مختلف از انتقال موسوی و کروبی به مکانی نامعلوم خبر می‌دهند

منابع مختلف از انتقال موسوی و کروبی به مکانی نامعلوم خبر می‌دهند

مهدی کروبی و میرحسین موسوی پس از مناظره انتخاباتی

مهدی کروبی و میرحسین موسوی پس از مناظره انتخاباتی

به‌روز شده در ۰۹ ۱۲ ۱۳۸۹ ۰۰:۵۸
درحالی که شبکه خبری سی ان ان، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و سحام نیوز به نقل از منابع خود از انتقال میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و فاطمه کروبی به مکان نامعلومی خبرداده‌اند، مجتبی واحدی سخنگوی کروبی می‌گوید، احتمالاً این خبر صحت دارد.

در تازه‌ترین گزارش، یکی از فرزندان مهدی کروبی در گفت‌وگو با سحام‌نیوز از انتقال «قطعی» مهدی کروبی و همسرش به مکانی نامعلوم خبر داده است.

سحام‌نیوز گزارش داده است انتقال مهدی کروبی و همسرش، پنجشنبه و همزمان با حضور سنگین نیروهای امنیتی در خیابان‌های تهران بوده است.

فرزند مهدی کروبی به سحام‌نیوز گفت: «دقایقی قبل توانستیم با یكی از همسایگان که شاهد انتقال پدر و مادرمان به خارج از منزل بوده است صحبت کنیم. وی به ما اطلاع داد که نیمه شب پنج شنبه شاهد حضور هشت ماشین ون نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان و ورودی پاركینگ منزل آقای كروبی بوده كه پس از دقایقی همگی به همراه یک ماشین که از داخل پارکینگ درآمده محل را ترک كرده‌اند. به گزارش این شاهد عینی پس از آن، ساختمان به طور كامل تخلیه و چراغ‌های منزل ایشان خاموش شده است.»


وب‌سایت شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد، که میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان به «خانه امن» منتقل شده‌اند.

این مقام ایرانی که نامی از وی برده نشده، به سی ان ان گفته است، مخالفان حکومت «به دنبال شهید می‌گردند» و از این رو انتقال آنها برای تامین امنیت آنها صورت گرفته است.

روز شنبه، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، نیز به نقل از منابع خود از انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به «خانه امن» خبر داده و به شدت از آن ابراز نگرانی کرده بود.

آرون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «این چهار ناراضی ناپدید شده‌اند؛ آنان بدون ارتباط با دنیای خارج، در مکان نامعلومی نگهداری می‌شوند و این نقض شدید قوانین ایران و بین‌المللی است و آدم ربایی توسط حکومت است.»

آرون رودز، سخنگوی این سازمان حقوق بشری، تصریح کرد: «باتوجه به رفتار اوباش‌مآبانۀ عده زیادی از سیاستمداران و روحانیون ایرانی در درخواست اعدامِ این دو، دلایلی برای نگرانی عمیق نسبت به سلامتی و تندرستی آنان وجود دارد.»





کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یکی از «همسایگان» مهدی کروبی اعلام کرده است ماموران امنیتی دیگر در اطراف محل زندگی کروبی حضور ندارند و شیشه‌های منزل آنها شکسته و «کسی در خانه» نیست.

این سازمان همچنین به نقل از یک «شاهد عینی» در منطقه پاستور گفته است که هیچ رفت‌وآمدی به کوچه اختری، «حتی برای انتقال مواد غذایی» به منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، مشاهد نشده است.

از سوی دیگر وب‌سایت سحام نیوز به نقل از یک «همسایه» خانواده کروبی گزارش داده است که ماموران امنیتی دیگر در مقابل منزل آنها حضور ندارند و چراغ‌های خانه نیز خاموش هستند.

در واکنش به انتشار این گزارش‌ها مجتبی واحدی، سخنگوی مهدی کروبی که در خارج از کشور به سر می‌برد، در گفت‌وگو با رادیو فردا اظهار داشت احتمال دارد خبر انتقال مهدی و فاطمه کروبی به محلی نامعلوم صحت داشته باشد.

مجتبی واحدی به رادیو فردا گفت که روز شنبه با نزدیکان مهدی کروبی و کسانی که با منطقه آشنا هستند، صحبت کرده و آنها به وی گفته‌اند که در منزل مهدی کروبی هیچ چراغی روشن نیست و این بدان معناست که احتمالا کسی در این خانه نیست.

مجتبی واحدی گفت: «آقای موسوی و کروبی به همراه همسرانشان، به مدت دو هفته است که زندانی‌اند؛ چه آنها در منزل اشغال‌شده خودشان زندانی باشند و چه در خانه امن که یک نوع شکنجه‌گاه و از ابتکارات جمهوری اسلامی است.»

مجتبی واحدی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت صحت این خبر، ارتباطی میان فراخوان تظاهرات در اعتراض به حصر موسوی و کروبی و انتقال آنها به مکانی نامعلوم وجود دارد، گفت: «اگر این اقدام صورت گرفته باشد، حاکمیت می‌خواهد جریان خبری را به جای تمرکز بر موضوع راهپیمایی‌های سه‌شنبه بر این خبرهای ضدونقیض و بعضا غیرموثق متمرکز بکنند.»

مجتبی واحدی همچنین گفت مهدی کروبی از سلامت کامل برخوردار بوده و تنها مشکلی که داشت ناراحتی دیسک کمر بوده است.

سخنگوی مهدی کروبی با اشاره به رفتار دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در برخورد با کسانی که در اختیارشان بوده‌اند، گفت: «از دست ماموران اطلاعاتی هرگونه خشونتی برمی‌آید؛ ‌آنها وقتی همسر همکار خود سعید اسلامی را دستگیر کردند، دیدید که چه کار کردند ... کسی که زندانی این افراد باشد، قطعا درباره سلامتش نگرانی وجود دارد.»

پس از فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن که دهها هزار نفر را در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها کشاند، این دو رهبر معترضان با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی و تشکل‌های نزدیک به آن مواجه‌ شده‌ و ارتباط آنها به طور کامل با دیگران قطع شد.

شورای هماهنگی راه سبز امید، از هواداران «جنبش سبز» دعوت کرده است در اعتراض به حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز سه شنبه دهم اسفند از میدان امام حسین تا میدان آزادی در تهران و میدان‌های اصلی شهرستان‌ها حضور یابند.

No comments:

Post a Comment