Sunday, February 27, 2011

عبدالله رمضان زاده و محمد نوری زاد به زندان بازگردانده شدند

عبدالله رمضان زاده و محمد نوری زاد به زندان بازگردانده شدند

عبدالله رمضان زاده و محمد نوری زاد

عبدالله رمضان زاده و محمد نوری زاد

در ادامه موج بازداشت ها و فشار به فعالان سیاسی مخالف حکومت در ایران در هفته های اخیر، رسانه های نزدیک به معترضان از بازگشت عبدالله رمضان زاده، قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی، و محمد نوری زاد، مستندساز و روزنامه نگار، به زندان اوین خبر داده اند.

عبدالله رمضان زاده که فردای انتخابات 22 خرداد 1388 بازداشت شد و چند ماه اول بازداشتش را در سلول انفرادی بود، در دادگاه بدوی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر به پنج سال حبس تعزیری تبدیل شد.

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی و استاندار کردستان در همان دوره، روز 2 دی 1388 موقتا با سپردن وثیقه به مرخضی آمد که این مرخصی بیش از یک سال طول کشید.

عبدالله رمضان زاده یکی از هفت فعال سیاسی اصلاح طلبی بود که بعد از پخش نوار سخنرانی یک مقام اطلاعاتی سپاه پاسداران به نام سردار مشفق، از او به قوه قضائیه شکایت کردند که تا به حال به این شکایت رسیدگی نشده است.

آقای رمضان زاده ششمین نفر از شاکیان سردار مشفق است که بعد از ثبت این شکایت، به زندان اوین باز گردانده می شود.

وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، خبر داده که بازجوهای آقای رمضان زاده در روزهای اخیر با او تماس گرفته و از او خواسته اند بیانیه های جبهه مشارکت و شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد در حمایت از تجمع اعتراضی روز ٢۵ بهمن را تکذیب کند، وگرنه به زندان باز گردانده خواهد شد.

محمدرضا خاتمی، از اعضای بلندپایه جبهه مشارکت و دبیرکل سابق این حزب، در یادداشت کوتاهی که در وب سایت نوروز، وب سایت خبری جبهه مشارکت منتشر کرده، درباره آقای رمضان زاده نوشته است: "به او گفته بودند یا باید مصاحبه کنی و بیانیه بدهی در محکومیت ٢۵ بهمن و علیه حزب مشارکت و یا به زندان برگردی، و او همان کاری کرد که یک غیور می کند."

به او گفته بودند یا باید مصاحبه کنی و بیانیه بدهی در محکومیت ٢۵ بهمن و علیه حزب مشارکت و یا به زندان برگردی، و او همان کاری کرد که یک غیور می کند.

محمدرضا خاتمی درباره عبدالله رمضان زاده

آقای خاتمی در ادامه یادداشت خود نوشته است: "اما در سوی دیگر در چند روز گذشته شاهد صفی از مردنمایان بودیم که برای حفظ قدرت و متاع دنیا حاضر شدند حقیقت را لگدمال کنند، شرافت را بفروشند و آبروی خود را پیش ملت از دست بدهند شاید که محبوب قدرت بمانند و لذا چه بسا بر خلاف اعتقادات خود بر مظلومان تاختند و هیزم آتش ظلم شدند. اینها همان هایی بودند که سالها می گفتند "ان الحیاة عقیدة و جهاد""

محمدرضا خاتمی اشاره به شخص خاصی نکرده است، اما در روزهای بعد از تجمع اعتراضی گسترده مخالفان حکومت در تهران به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تعدادی از شخصیت های سیاسی که در بیست ماه بعد از انتخابات خرداد 88 موضع علنی علیه معترضان نگرفته بودند، تجمع های اعتراضی روز ٢۵ بهمن را محکوم کردند که از آن جمله می توان از محسن رضایی، علی اکبر ناطق نوری، حسن روحانی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی نام برد.

مرخصی چند روزه محمد نوری زاد

محمد نوری زاد زندانی دیگری بود که بعد از یک مرخصی استعلاجی چند روزه به زندان اوین بازگشت.

وب سایت رسمی محمد نوری زاد روز شنبه 7 اسفند 1389 خبر داد: "محمد نوری زاد که چندی پیش به دلیل ابتلا به بیماری سنگ کلیه و دیابت از بند دو الف به بیمارستان منتقل شده بود، برای سپری کردن دوران نقاهت از بیمارستان مرخص شد."

آقای نوری زاد سپس در یادداشتی در وب سایت شخصی خود نوشت که معاون دادستان تهران با او تماس گرفته و از او خواسته به زندان اوین برگردد.

محمد نوری زاد، نویسنده و فیلمساز ایرانی روز یکشنبه، ۲۹ آذر بازداشت شد و در 3 تیر 1389 با وثیقه 300 میلیون تومانی به مرخصی آمد. آقای نوری زاد مجددا روز 27 مرداد 1389 به زندان اوین و بند دو الف سپاه پاسداران بازگردانده شد، تا اولین روزهای اسفند 1389 که برای درمان به بیمارستان منتقل شد.

آقای نوری زاد که سال ها قبل از نویسندگان روزنامه کیهان بود و موضعی نزدیک به اصولگرایان داشت، در روزهای پس از انتخابات بحث برانگیز خرداد ۸۸ به نقد اصولگرایان و محمود احمدی نژاد پرداخت.

او در ماه های بعد از انتخابات چند نامه سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران نوشت و از عملکرد او انتقاد کرد.

سه نامه اول آقای نوری زاد به آقای خامنه ای و یکی از یادداشت های او درباره صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، علل اصلی بازداشت او بود.

No comments:

Post a Comment