Sunday, February 27, 2011

واکنش سه مرجع تقلید به افزایش فشارها بر مخالفان

واکنش سه مرجع تقلید به افزایش فشارها بر مخالفان

عکس از: پایگاه اینترنتی آیت الله بیات زنجانی

مهدی کروبی ، میرحسین موسوی و آیت الله بیات زنجانی (سمت چپ)


آیت الله یوسف صانعی، آیت الله بیات زنجانی و آیت الله علی محمد دستغیب، از مراجع تقلید شیعه با صدور بیانیه هایی، بار دیگر به افزایش فشار حکومت بر معترضان به فضای سیاسی حاکم در ایران انتقاد کردند.

بیانیه های این مراجع منتقد، در حالی منتشر شد که سایت سحام نیوز، به نقل از یکی از فرزندان مهدی کروبی، از انتقال آقای کروبی و همسرش فاطمه کروبی به مکانی نا معلوم خبر داده است.

آیت الله صانعی: حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی ناباورانه است

آیت الله صانعی با صدور بیانیه ای که در وبگاه این مرجع تقلید منتشر شده است، با اشاره به حصرخانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، می گوید اتفاقات چند هفته اخیر، «با هیچ یک از موازین شرعی، قضایی، حقوقی و اجرایی هماهنگی نداشته و ندارد.»

به گفته این مرجع تقلید، «پس از سی سال از انقلاب اسلامی که شعار آن حاکمیت آزادی و جمهوریت بر مبنای موازین اسلام و نفی استبداد بود، شاهد حملات مکرر غیر اسلامی و انسانی به معترضان سیاسی و حبس آنها هستیم.»

آیت الله صانعی، حصر خانگی مهدی کروبی و فاطمه کروبی و همچنین حصر خانگی میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد را « ناباورانه» خوانده است.

آیت الله بیات زنجانی: چه بلائی بر سر اخلاق و انصاف در یک کشور اسلامی آمده است

سایت کلمه نیز، بیانیه آیت الله بیات زنجانی را منتشر کرده است که درباره حوادث اخیر گفته است پیش از این نیز، «به‌ واسطه اخبار متعدد، نامه‌ها و تظلم خواهی‌های حضوری افراد محترم و شهروندان» به طور پیاپی «در جریان هتک حرمت‌ها و اهانت‌های به شدت آزار دهنده و تأسف‌بار در مورد معترضان» قرار گرفته است.

آیت الله بیات زنجانی می گوید:«در مواردی مطابق با تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر بدانها اشاره کرده و تذکراتی نیز داده‌ام، اگرچه با کمال تأسف ترتیب اثری بدانها داده نشده است.»

به نوشته کلمه، آیت الله بیات زنجانی پس از مشاهده ویدئویی تازه منتشر شده در سایت های اینترنتی که حاوی توهین های صورت گرفته به فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است، می گوید: « چه بلائی بر سر اخلاق و انصاف در یک کشور اسلامی آمده که در مرئی و منظر عمومی و آن هم در لحظات ملکوتی اذان و با وجود شنیده شدن صدای اذان، با یک زن محجبۀ مسلمان این‌گونه عمل می‌شود؟ آیا این موضوع مصداق کلام مبارک مولی الموحدین نیست و آیا ما مسلمانان نباید از دیدن و شنیدن چنین خبری بمیریم؟»

این مرجع تقلید همچنین گفته است هر بار چنین رویدادهایی رخ داده و او تذکری داده است،«سیل تهمت‌ها و هتاکی‌ها است که روا داشته‌اند ولی با این وجود از عمل به تذکر و نهی از منکری که خداوند ما را بدان مکلف داشته، دریغ نکرده و نخواهم کرد.»

آیت الله دستغیب:مسببّین حمله به کوی دانشگاه محاکمه شوند

در همین حال، آیت الله سیدعلی محمد دستغیب، که خود از اعضای مجلس خبرگان رهبری است، در نامه ای به اعضای مجلس خبرگان رهبری، خواستار «رفع هرچه سریعتر» حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد.

این مرجع تقلید در نامه خود همچنین خواستار «لغو نظارت استصوابی»، «برچیده شدن سانسور»، «محاکمه عوامل سرکوب مردم و شکنجه زندانیان»، «آزادی زندانیان سیاسی» و «رسیدگی به اعتراضات آقایان موسوی و کروبی» شد.

آیت الله دستغیب در بخشی از بیانیه خود آورده است: « آخر مردم دنیا چگونه قضاوت می کنند که کشور، مدت ۳۲ سال از انقلاب و در دست افرادی بود که به قول شعارهای شما دست نشانده آمریکا و اسرائیل بودند، چقدر زشت وزننده است»

در بخش دیگری از بیانیه آیت الله دستغیب آمده است «مسببّین حمله به کوی دانشگاه محاکمه شوند.»

وی پیش از این نیز و پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بر رعایت حقوق معترضان تاکید کرده بود.

No comments:

Post a Comment