Wednesday, February 23, 2011

تلاش قذافی برای حفظ تسلط بر غرب لیبی

تلاش قذافی برای حفظ تسلط بر غرب لیبی

شورش عمومی به شهرهای غربی لیبی سرایت کرده است
با گسترش اعتراض های مخالفان حکومت در لیبی، سرهنگ معمر قذافی برای حفظ تسلط خود بر پایتخت و مناطق غربی این کشور به شدت در حال تلاش است.
گزارش ها بیانگر خالی بودن خیابان های در طرابلس، پایتخت لیبی و حضور سنگین هواداران مسلح حکومت است.
مخالفان معمر قذافی همزمان با تحکیم مواضع خود در مناطق شرقی لیبی، در حال مبارزه برای تسلط بر شهرهای زاویه، مصراته و صبراته در غرب این کشورهستند.
حداقل سیصد نفر در ناآرامی های لیبی کشته شده اند.
ایالات متحده و سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از رخدادهای لیبی، خواستار برخورد با عاملان خشونت در این کشور هستند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی سرکوب خشونت آمیز مردم لیبی را برخلاف اصول پذیرفته شده بین المللی دانست.
آقای اوباما گفت از مشاوران امنیت ملی خود خواسته است تا گزینه های پیش رو برای توقف خشونت ها در لیبی را بررسی کنند و از سفر هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا به ژنو برای رایزنی با متحدان آمریکا درباره نقض حقوق بشر در لیبی خبر داد.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم با ابراز نگرانی از بحران انسانی در لیبی، از تصمیم شورای حقوق بشر این سازمان برای تحقیق احتمالی در ناآرامی های این کشور استقبال کرد.
همزمان، هزاران نفر از اتباع خارجی ساکن لیبی برای خروج هر چه سریع تر از این کشور تلاش می کنند و گزارش ها بیانگر هرج و مرج در فرودگاه طرابلس است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سیف الاسلام قذافی، پسر رهبر لیبی روز چهارشنبه در تلویزیون این کشور حاضر شد و از آرام بودن اوضاع خبر داد.
سیف الاسلام قذافی گفت: "بنادر، مدارس و فرودگاه ها باز هستند... مشکل در مناطق شرقی است. برادران، مردم لیبی باید در این نبرد ملی با هم متحد باشند."
فرار خارجی ها
دهها هزار شهروند خارجی در حال فرار از آشوب و ناآرامی های لیبی هستند.
کشورهای زیادی نیز سرگرم تدارک تدابیری هستند تا آنها را از لیبی خارج کنند.
دولت های چین، آمریکا، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها برای شهروندان سرگردان خود در لیبی، هواپیما و کشتی اجاره کرده اند.
چین از جمله چهار کشتی یونانی را اجاره کرده تا شهروندان چینی را از لیبی به جزیره کرت منتقل کند.
ایالات متحده به شهروندانش در طرابلس گفته است به بندر بروند و در آنجا منتظر بمانند تا به خارج منتقل شوند.
کشتی های ترکیه پنج هزار شهروند ترک را تاکنون از لیبی بیرون آورده اند.
دولت ترکیه می گوید عملیات مذکور در تاریخ این کشور امری بی سابقه است.
اکثر یک میلیون مهاجر آفریقایی که در لیبی زندگی می کنند نیز در تلاشند که این کشور را ترک کنند.
لیبی مدت هاست که برای مهاجران آفریقایی راه ترانزیت به اروپا قلمداد می شود.
مهاجران آفریقایی ساکن لیبی برای فرار از بحران در این کشور از راه زمینی، از جمله به کشورهای مصر و تونس گریخته اند.
نیروپاما رائو، وزیر امور خارجه هند، گفت عملیات عظیمی برای تهیه هواپیما و کشتی و مجوز خروج از لیبی لازم است.
هواپیماهای حامل شهروندان هلندی و بلغاری لیبی را ترک کرده اند.
"سازمان بین المللی برای مهاجرت"، گفت که دولت های آسیایی، آفریقایی و اروپایی از این سازمان تقاضا کرده اند به خروج شهروندان آنها کمک کند.
مقاومت در شرق لیبی
نطق خشمگین معمر قذافی، رهبر لیبی، که سه شنبه (22 فوریه)، ایراد کرد، واکنش شدید عمومی را در شرق این کشور در پی داشت.
عبدالفتاح یونس العبیدی، وزیر کشور لیبی، که فردی نظامی است و مرد شماره دو حکومت سرهنگ قذافی قلمداد می شد، از جمله مقامات عالی رتبه ای است، که به جبهه مخالفان او پیوسته است.
او از نیروهای ارتش خواسته به مردم ملحق شوند.
جان لاین، گزارشگران بی بی سی در گزارشی از شرق لیبی، منطقه ای که مردمش علیه آقای قذافی دست به قیام زده اند، می گوید نه تنها از خشم و سرسختی مردم علیه رهبر لیبی کاسته نشده بلکه آنها در ابراز نارضایتی خود نترس تر و بی پرواتر شده اند.
گزارشگر بی بی سی می گوید لیبیایی ها بر این باورند که دولت در حال حاضر فقط بخش محدودی از قلمرو لیبی را تحت کنترل دارد که شامل بخش هایی از طرابلس، پایتخت، و شهرستان سبها، در جنوب لیبی هم می شود.
به گفته گزارشگر بی بی سی، مردم شرق لیبی در عین حال بیم دارند که سرهنگ قذافی تصمیم دارد قبل از آن که از قدرت برکنار شود، لیبی را نابود کند.

اعتراضات در طبرق
جاناتان لیتهد، یکی دیگر از گزارشگران بی بی سی در شرق لیبی، می گوید مخالفان پس از فرار نظامیان مستقر در منطقه یا پیوستن آنها به اعتراضات احساس پیروزی و شادمانی می کنند اما تهدیدات آقای قذافی آنها را بیمناک کرده که دور دیگری از خشونت های مرگبار در راه است.
آقای قذافی در تازه ترین نطق خود گفت که برای یافتن معترضان و کشتن آنها دست به جستجوی خانه به خانه خواهد زد.
گزارش ها از طرابلس محدود است اما ظاهرا تدابیر امنیتی شدیدتر شده است.
در همین حال، گزارش ها حاکی است که برخی از نظامیان وفادار رهبر لیبی، که احتمالا مزدور خارجی هستند، به پایگاهی نظامی در شرق این کشور حمله کرده اند.
اما جان لاین، گزارشگر بی بی سی در شرق لیبی، می گوید این گزارش ها قابل اغماضند و به نظر می رسد که رهبر لیبی در کل، کنترل این بخش از لیبی را از دست داده است و اکنون شبه نظامیان محلی در آن گشت می زنند.
بسیاری از شخصیت های نظامی لیبی، از جمله ژنرال محمود که فرماندهی شرق لیبی را در دست داشته و در انقلاب 1969 عضو فعالی بوده است، به جبهه مخالفان پیوسته اند.
گزارشگر بی بی سی می گوید حمایت از سرهنگ قذافی به هسته مرکزی قدرت در این کشور محدود شده اما مشهود است که او نمی خواهد دست از ستیز بردارد.
مصمم بودن آقای قذافی برای این که در قدرت بماند یا شهید شود باعث شده که کشورهای بیشتری درصدد برآیند شهروندان خود را از لیبی خارج کنند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد سرکوب معترضان در لیبی را محکوم کرده و خواهان آن شده است که حکومت معمر قذافی به درخواست های "مشروع" مردم رسیدگی کند.
این بیانیه ساعاتی پس از آن صادر شد که سرهنگ قذافی علیه مخالفان نطق تلویزیونی ایراد کرد.
تقاضای صدور قطعنامه
در همین حال، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، از اتحادیه اروپا خواسته تا روابط اقتصادی با لیبی را به حال تعلیق درآورد چون رهبر لیبی و دستگاه حکومتی او دست به سرکوب معترضان زده اند.
آقای سارکوزی گفت که جامعه بین المللی نباید ناظر نقض گسترده حقوق بشر در لیبی بماند.
رئیس جمهوری فرانسه گفت قطعنامه های سریع الاجرا به مسئولان در لیبی نشان می دهد که آنها باید در آینده نسبت به اعمال خود پاسخگو باشند.
فرانکو فرتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، وقایع جاری در لیبی را حمام خون توصیف کرده و گفته است که گزارش های موثقی در دست است که تا کنون بیش از هزار نفر در در خشونت های اخیر در این کشور کشته شده اند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درصدد است روز جمعه (25 فوریه)، جلسه ای ویژه در مورد وضعیت در لیبی برگزار کند.
ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، هشدار داده است که حملات علیه معترضان را می توان جنایت علیه بشریت تعریف کرد.

No comments:

Post a Comment