Friday, February 25, 2011

بهره برداری ايران از آشفتگی اوضاع ليبی برای فروش بيشتر نفت

بهره برداری ايران از آشفتگی اوضاع ليبی برای فروش بيشتر نفت

لس آنجلس تايمز زير عنوان «فروش نفت بيشتر توسط ايران همزمان با کاهش صادرات نفتی ليبی» می نويسد ايران از اوضاع آشفته ليبی برای فروش بيشتر نفت هائی استفاده می کند که تحريم های اقتصادی فروش آن ها را دشوار کرده است.

ناآرامی در ليبی توليد نفت خام آن کشور را که روزانه قريب يک ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه بود به ميزانی قابل توجه پائين آورده است، که بين ۵۰۰ هزار تا يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تخمين زده می شود.

احمد قلعه بانی معاون وزير نفت ايران روز جمعه گفت ايران شاهد بالا رفتن تقاضا برای نفت در پی تحولات سياسی و دگرگونی های جاری در جهان عرب است. خبرگزاری نيمه رسمی مهر، اظهارات آقای قلعه بانی را نقل می کند که گفته است «تقاضا برای نفت ايران افزايش يافته است.»

Dario Scaffardi مديرعامل شرکت ايتاليائی Saras SpA که يک شرکت پالايشگر نفت و معمولا خريدارعمده نفت خام ليبی است روز جمعه، در مصاحبه ای با خبرگزاری رويترز گفت جايگزين سازی نفت ليبی تحت بررسی است، و اين شرکت فعلا ميزان استفاده از نفت ايران را اندکی بالابرده است.

هدف گيری پرداخت ها به ايران در چارچوب تحريم ها از طريق سيستم های مالی، ايران را در کار فروش نفت خام در خارج با دشواری هائی مواجه ساخته است. ايران برای مقابله سعی کرده است مقادير عمده ای از نفت خود را در انبارهای عظيم شناور در دريا نگاه دارد.

تحليلگران می گويند ايران برای بهره برداری از کاهشی که در صادرات نفت ليبی پيدا شده است در موقعيتی کاملا مناسب قرار دارد. گرچه نفت ليبی با سولفور کمی که دارد نفتی با کيفيت بالا محسوب می شود و کيفيت نفت ايران در مقام مقايسه پائين تراست، اما نفت ايران فعلا به آسانی در نزديکی بازارهای اصلی، بخصوص بازارهای اروپائی قابل دسترسی است.

دلالان می گويند ايران دست کم ۲۰ ميليون بشکه نفت خام در ده شناور در درياهای نزديک به مناطق مصرف و ۲۰ ميليون بشکه ديگر در انبارهائی به فاصله های نسبتا کوتاه دارد.

No comments:

Post a Comment