Wednesday, February 23, 2011

نگرانی از ادامه حصر خانگی موسوی و کروبی

نگرانی از ادامه حصر خانگی موسوی و کروبی

موسوی و کروبی

در شرايطى كه بيش از دو هفته از آغاز حصر خانگى رهبران جنبش سبز در ايران مى گذرد، برخى احزاب و گروهها نسبت به حفظ امنيت آنها و تبعات اين گونه فشارها در جامعه هشدار داده اند.

از جمله شاخه خارج از كشور سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى، مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران و گروهى از حاميان جنبش سبز در استان مازندران هر يك با انتشار بيانيه اى در اين مورد موضع گيرى كرده اند.

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى در بيانيه اخير خود (چهارم اسفندماه ۱۳۸۹) كه خطاب به "مراجع و عقلا" نوشته شده است، ضمن تاكيد بر زنده بودن جنبش سبز، از برخوردهاى صورت گرفته با معترضان در تجمعات اخير انتقاد كرده و حصر خانگى ميرحسين موسوى و مهدى كروبى را محكوم كرده است.

در پى فراخوان اين دو رهبر مخالفان دولت ايران از مردم براى شركت در تجمع ۲۵ بهمن كه قرار بود در آن از حركت انقلابى مردم مصر و تونس اعلام حمايت شود، نيروهاى امنيتى با حضور در مقابل منزل آنها مانع از خروج و پيوستن آقايان موسوى و كروبى به جمع مردم شدند.

نويسندگان اين بيانيه معتقدند ادامه اين نوع برخوردها فضاى موجود در كشور را بحرانى تر خواهد كرد: "هشدار مى دهيم كه ادامه روند خشونت و سركوب مشكل را حل نمى كند، كما اينكه تا كنون حل نكرده است و تنها به بحرانى تر شدن اوضاع انجاميده است كه پيامد آن قطبى شدن فضا و رشد راديكاليسم بوده است".

اين بيانيه مى افزايد گروههاى افراطى موجود در حاكميت با ايجاد چنين فضايى قصد از ميان بردن "اعتدال" در جامعه را دارند، و مايلند از طريق "سركوب شديد منتقدان" مخالفان خود را نيز تشويق به واكنش هاى خشن كند.

بيانيه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى در اين مورد به اعضاى جنبش سبز هم هشدار داده است: "به دام راديكاليسم و خشونتى كه افراطيون حاكميت اقتدارگرا خواهان آن است نيفتيد و بدانيم كه افراطى گرى دام پهن شده افراطيون حاكم براى توجيه نيروهاى خود براى سركوب بيشتر است.

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى اخيرا با انتشار بيانيه اى اعلام كرد كه با توجه به محدود شدن فضاى فعاليت سياسى در ايران، تصميم به تشكيل و فعال كردن شاخه برون مرزى اين تشكل اصلاح طلب كرده است.

"دولت ايران مسئول حفظ سلامت موسوى و كروبى است"

متاسفانه بايد اشاره كرد اين تنها حقوق اجتماعى و آزادى هاى فردى بازداشت شدگان نيست كه نقض شده است بلكه با در نظر گرفتن تمامى تحركات نيروهاى تندرو در حكومت بايد گفت سلامت و جان اين افراد نيز در معرض خطر قرار دارد

قسمتی از بیانیه مجموعه فعالان حقوق بشر

در همين حال مجموعه فعالان حقوق بشر، از گروههاى مدافع حقوق بشر در ايران در بيانه اى خطاب به جامعه جهانى خواهان موضع گيرى قاطع مسئولان و نهادهاى بين المللى در مورد ادامه حصر خانگى رهبران مخالف دولت ايران شده است.

اين بيانه كه امروز (چهارم اسفندماه ۱۳۸۹) منتشر شده است در ابتدا ضمن اشاره به بخش هايى از اعلاميه جهانى حقوق بشر كه ناظر بر حقوق اوليه انسانها است، نسبت به وضعيت سلامت و امنيت جانى آقايان موسوى و كروبى ابراز نگرانى كرده است.

در بخشى از اين بيانيه آمده: "متاسفانه بايد اشاره كرد اين تنها حقوق اجتماعى و آزادى هاى فردى بازداشت شدگان نيست كه نقض شده است بلكه با در نظر گرفتن تمامى تحركات نيروهاى تندرو در حكومت بايد گفت سلامت و جان اين افراد نيز در معرض خطر قرار دارد".

سايت كلمه نزديك به ميرحسين موسوى چند روز پيش با انتشار تصاويرى از كوچه منتهى به منزل ميرحسين موسوى، از ايجاد ديوارى آهنى در اطراف منزل او براى مانع شدن از رفت و آمدها به منزل آقاى موسوى خبر داد.

علاوه بر اين قطع خطوط تلفن و اينترنت منزل اين دو رهبر مخالفان دولت هم طى روزهاى گذشته برقرارى هر نوع تماس با آنان و مطلع شدن از وضعيت سلامت آنها را بسيار دشوار كرده است.

چند شب پيش هم جمعى از نيروهاى لباس شخصى با تجمع در مقابل منزل مهدى كروبى و سر دادن شعارهايى عليه او، اقدام به شكستن شيشه ها و پرتاب چند نارنجك صوتى به داخل ساختمان محل سكونت او كردند. اين عده اقدامات خود را بخشى از "حكم جهاد آيت الله خامنه اى" دانستند و گفتند كه منتظر حكم نهايى براى "بريدن سر كروبى و همسرش از سوى رهبرى هستند".

گروه مجموعه فعالان حقوق بشر با اشاره به اين موارد علاوه بر مسئول شناختن دولت ايران براى حفظ امنيت جانى اين افراد، از جامعه جهانى خواسته "از اقدامات محافظه كارانه و سياسى در اين خصوص دست كشيده و ضمن اتخاذ مواضعى قاطع، حكومت ايران را براى رعايت حقوق انسانى شهروندان خود با توسل به تمامى روش هاى مشروع مجاب كنند".

سبزهاى مازندان: تعرض به موسوى و كروبى واكنش هاى غير قابل جبرانى خواهد داشت

سبزهای مازندران اعلام کرده آمادگی دارد امنیت آقایان موسوی و کروبی را در صورت عدم توانایی نیروهای امنیتی تامین کند

سايت اينترنتى جرس (جنبش راه سبز) با انتشار مطلبى به بيانيه گروهى موسوم به سبزهاى مازندران اشاره كرده است كه به محكوميت حصر خانگى اين دو رهبر مخالفان دولت پرداخته اند.

اين عده در بيانيه خود اقدام نيروهاى لباس شخصى در پرتاب نارنجك صوتى به داخل ساختمان مهدى كروبى و حصر خانگى ميرحسين موسوى و زهرا رهنورد را "با چراغ سبز" رهبر ايران عملى دانسته اند و براى تامين امنيت رهبران مخالفان ابراز آمادگى كرده اند.

در بخش پايانى اين بيانيه آمده است: "جنبش سبز مازندران ضمن محكوم كردن اين اعمال شنيع، اعلام مى دارد در صورت ناتوانى نيروهاى امنيتى در حفاظت از جان آقايان كروبى و موسوى آماده است ، به صورت داوطلبانه و با افتخار اين مسوليت را بر عهده گيرد و در اين راه قطعا ازهيچ كوشش ، اقدام و جانفشانى فروگذار نخواهد كرد. بديهى است هرگونه تعرض به اين دو شخصيت مردمى و بزرگوار، واكنشهاى غيرقابل جبرانى را براى حكومت در پى خواهد داشت".

No comments:

Post a Comment