Saturday, February 26, 2011

استعفای تعدادی از مقامات بلندپایه لیبی در آخرین روزهای حکومت

استعفای تعدادی از مقامات بلندپایه لیبی در آخرین روزهای حکومت
استعفای تعدادی از مقامات بلندپایه لیبی در آخرین روزهای حکومت
جرس: درحالیکه تنها چند شهر از لیبی در دست واحدهای نظامی وفادار به رهبر لیبی باقی مانده و حکومت سرهنگ معمر قذافی بعد از چهل سال قدرت بلامنازع در حال سقوط می باشد، تلویزیون دولتی لیبی روز جمعه ناگهان اعلام کرد که دولت به هر خانواده در لیبی برای دو ماه حدود هشتصد دلار می دهد تا بتوانند از پس افزایش قیمت مواد غذایی بربیایند و در همین حال حقوق کارمندان در برخی ادارات دولتی تا صد و پنجاه درصد افزایش خواهد یافت و حداقل دستمزدهای جاری، حدودا دو برابر می شود.


این درحالیست که طبق آخرین گزارش ها در ظهر جمعه ششم اسفند – ٢۵ فوریه، مخالفان و نظامیانِ به مردم پیوسته، در قالب گروههای مسلح و کمیته های محلی، در حال نزدیک شدن و تسخیر پایتخت هستند و همزمان منابع خبری گزارش داده اند که گروهای لباس شخصی، نظامیان وفادار به معمر قذافی و همچنین مزدوران خارجیِ حامی وی، طی آخرین تلاش ها، به کشتار مردم و معترضین و واحدهای نظامیِ به مردم پیوسته ادامه می‌دهند.


همزمان تعدادی از سفرا و مسئولین بلند پایه لیبی و نزدیکان قذافی، در آستانه سقوط حکومت، طی بیانه هایی جداگانه، اعلام کرده اند که "در اعتراض به کشتار جمعی مردم توسط قذافی"، از سمت های خود استعفا داده اند.


همچنین معمر قذافی رهبر لیبی تهدید کرده است در صورت ادامه نا آرامی ها در این کشور چاهای نفت را به آتش خواهد کشید.


در پایتخت، بعنوان آخرین سنگر رهبری، طبق آخرین گزارش ها، جو شدید نظامی، امنیتی حاکم شده و خانواده های جانباختگان گفته اند که اجازه ندارند اجساد عزیزان خود را از خیابان ها جمع کنند مگر این که سندی را امضا کنند و بگویند که فرزندانشان توسط مخالفان رژیم کشته شده است. هیچ تشییع جنازه ای برگزار نمی شود چون جسدی تحویل داده نشده که مراسمی برگزار شود.


فاجعه انسانی در لیبی
همزمان منابع خبری از قول سازمان ملل متحد گزارش می دهند که "احتمال آن می رود که تاکنون هزاران نفر در جریان سرکوب معترضان توسط دولت - که به طور هشدار دهنده ای در حال افزایش است- کشته و زخمی شده باشند."

در همین راستا خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که برنامه جهانی غذا (از ارگان های زیر مجموعه سازمان ملل) می گوید ذخیره غذایی لیبی با خطر روبرو است. برنامه جهانی غذا گفته است که زنجیره تولید و توزیع غذا در لیبی با خطر فروپاشی روبرو است چون کالاهای وارداتی فرصت ورود به این کشور را ندارند و کار فروشگاه ها نیز به خاطر خشونت ها مختل شده است.


ناتو و اتحادیه اروپا وارد عمل می شوند
همچنین مقامات ناتو روز جمعه جلسه فوق العاده تشکیل داده و پیرامون بیرون آوردن شهروندان کشورهای عضو از لیبی و همچنین تحریم فراگیر رهبران لیبی تصمیم ویژه خواهند گرفت. آنرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو گفته است که این سازمان قصد ندارد در وضعیت در لیبی مداخله کند. شورای وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان بعد از ظهر امروز تشکیل جلسه اضطراری می دهند. در حالی که هزاران شهروند کشورهای عضو ناتو در حال فرار از خشونت ها در لیبی هستند، آقای راسموسن گفت تخلیه همه شهروندان خارجی چالشی بزرگ است.


همزمان، كاترین اشتون، مسوول سیاست های خارجی اتحادیه اروپا قبل از ظهر روز جمعه در مجارستان اعلام كرد كه اتحادیه اروپا درصدد تحریم لیبی است.
اشتون در شهر بوداپست پایتخت مجارستان گفت : اتحادیه اروپا اكنون بسته ای حاوی اعمال تحریم ها علیه لیبی آماده كرده است. وی گفت : ما همه چیز از جمله محدودیت سفر و بستن حساب های بانكی را مورد بررسی قرار داده ایم.
وزرای دفاع كشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز در شهر بوداپست با یكدیگر دیدار و در باره تحولات منطقه از جمله لیبی گفت وگو می كنند.


همزمان سخنگوی وزارت خارجه سوییس نیز گفت که دولت این كشور تمامی سرمایه های معمر قذافی و اطرافیانش را در بانك های این كشور مسدود كرده است.


در ژنو، شورای حقوق بشر سازمان ملل اولین نشست ویژه در باره بحران در لیبی را امروز برگزار می کند. لیبی یکی از اعضای این شوراست و عضو شدنش با رای گیری به دست آمده اما اکنون همه اعضای دیگر خواستار خروج این کشور از شورا شده اند.


آخرین تلاش ها در آخرین روزها
گفته می شود که در اطراف طرابلس، گارد ویژه به فرماندهی خمیس قذافی، یکی از پسران رهبر لیبی، مستقر شده اند، اما با این حال بخش بزرگی از کشور لیبی در حال حاضر در دست نیروهای ضد دولتی است.


تلویزیون دولتی لیبی اعلام کرده است که دولت به هر خانواده در لیبی برای دو ماه حدود هشتصد دلار می دهد تا بتوانند از پس افزایش قیمت مواد غذایی بربیایند و در همین حال حقوق کارمندان در برخی ادارات دولتی تا صد و پنجاه درصد افزایش می یابد و حداقل دستمزد، حدودا دو برابر می شود.


به گزارش رویترز، ناوی پیلی، کمیسر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر روز جمعه (٢۵ فوریه) گفت: "سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز که نقض بی شرمانه قوانین بین المللی است به طور هشدار دهنده ای ادامه دارد و افزایش می یابد و گزارش ها حاکی است که قتل های دسته جمعی صورت گرفته و معترضان دستگیر و زندانی و شکنجه می شوند."


گفتنی است یک روز پیش سرهنگ معمر قذافی در آخرین تلاش ها و تهدیدات خود، قیام مردم لیبی را "تحت تاثیر شبکه القاعده" خواند و مدعی شد "به جوانان این کشور مخدرهای توهم زا داده شده تا دست به شورش بزنند."


در همین حال با وقوع درگیری در شهرهای نزدیک به طرابلس، پایتخت لیبی، معمر قذافی برای کنترل مناطق اطراف این شهر سخت در تلاش است و نیروهای لیبیایی که هنوز به قذافی وفادارند، در اطراف پایتخت در تانک ها مستقر هستند و خبرنگاران می گویند ماندن قذافی بر مسند قدرت تا حدی بستگی به عملکرد این نیروهای ویژه دارد.


استعفای سفیر و تسخیر سفارت لیبی در فرانسه توسط معترضین
خبرگزاری فرانسه همچنین اعلام کرد که سفارت لیبی در فرانسه به اشغال شماری از مخالفان دولت لیبی موسوم به فرزندان انقلاب درآمده است .این درحالی است كه شمار زیادی از نیروهای پلیس فرانسه اطراف سفارت لیبی در پاریس را محاصره كرده و مانع از ورود و خروج افراد به محل می شوند.
گفته می شود كه شماری از مخالفان دولت لیبی مقیم فرانسه توانستند بطور ناگهانی وارد سفارت شده و باب مذاكره با سفیر لیبی در فرانسه مبنی براستعفا را باز كنند.
هم اكنون سفارت لیبی تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد و عبدالسلام القلالی و محمد صلاح الدین ظارم ، سفرای لیبی در فرانسه و یونسكو، ظهر جمعه با صدور بیانیه ای از استعفای خود از پست هایشان خبر دادند. این دو مقام لیبیایی روز گذشته از معترضان در كشورشان اعلام حمایت كرده بودند.


تداوم کناره گیری نزدیکان رهبری و مقامات ارشد کشور در آستانه سقوط
به رغم پافشاری قذافی برای حفظ قدرت، تاكنون شمار زیادی از نزدیكان و مسوولان لیبیایی در داخل و نمایندگی های خارج از كشور در اعتراض نسبت به آنچه كه در كشورشان در مواجه با معترضان اتفاق می افتد دست به استعفا زده اند.


امروز جمعه در همین راستا، قذاف الدم پسر عموی معمر قذافی اعلام کرد در اعتراض به کشتار مردم لیبی از سمت خود استعفا کرده است .


به گزارش العربیه، احمد قذاف الدم ، یکی از مسئولین بلند پایه لیبی واز نزدیکان قذافی، طی بیانه ای اعلام کرد در اعتراض به کشتار جمعی مردم توسط دولت قذافی از سمت خود استعفا کرده است.


وی در بیانه خود روش برخورد دولت با معترضین و قتل عام مردم را غیر قابل تحمل دانسته، می گوید: نمی توانم شاهد کشتار جمعی جوانان کشورم باشم . وی در پایان از همه طرف ها خواست که به خونریزی پایان دهند و به وحدت لیبی و آینده کشور که از هر چیز بالاتر است بیاندیشند.


گفتنی است که قذاف الدم یکی از برجسته ترین مسئولین نزدیک به قذافی است . وی سرهنگ ارتش لیبی است و در طول مدت حکومت قذافی سمت های متعددی را بعهده داشته، از جمله مشاور قذافی، مسئول هماهنگی روابط مصر و لیبی و فرستاده ویژه قذافی به دیگر کشورها بوده است.


کارشناسان سیاسی، استعفای این مسئول بلند پایه لیبی را در چنین شرایطی، ضربه سنگینی به نظام قذافی به شمار می آورند .


از سوی دیگر عبد الرحمان البار دادستان کل کشور لیبی نیز در اعتراض به آنچه که "حمام خون در لیبی" نامید از سمت خود استعفا داد . وی در یک نوار ویدئویی ضبط شده که به العربیه ارسال شد اعلام کرد: همانطور که در"مراسم سوگند" در اثنای پذیرش مسئولیت در دستگاه دادگستری اعلام کردم "درکنار مردم خواهم بود و ازحق وعدالت دفاع خواهم کرد". اکنون ار حق حمایت کرده، در کنار مردم خود قرار می گیرم . وی افزود "کشتاری که امروز علیه مردم صورت می گیرد در هیچ دوره ای از تاریخ شاهد آن نبوده ایم . این قتل عام با ارزشهایی که به آنها باور دارم سازگاری ندارد . به همین دلیل پیوستن خود را به انقلاب مردم لیبی اعلام می دارم."


ارعاب، وعده و کشتار، آخرین حربه حکومت
در آخرین روزهای بقای حکومت قذافی، وی به ارعاب شدید مردم پایتخت دست زده و به گزارش خبرگزاری بی بی سی، یکی از ساکنان طرابلس، که نمی خواست هویتش افشا شود، گفته است "پایتخت در ترس و وحشت بسر می برد."
او گفت: "خانواده هایی هستند که اجازه نداشته اند اجساد عزیزان خود را از خیابان ها جمع کنند مگر این که سندی را امضا کنند و بگویند که عزیزشان با گلوله مخالفان رژیم کشته شده است. هیچ تشییع جنازه ای برگزار نمی شود چون جسدی تحویل داده نشده که مراسمی برگزار شود."


به گزارش خبرگزاری ها، شدیدترین درگیری های روز پنجشنبه (دیروز) در غرب لیبی در شهر «زاویه» رخ داده و به گفته یکی از شاهدان عینی، برای حمله به معترضان در داخل یک مسجد، از سلاح های سنگین استفاده شده، که در این حمله دست کم ده نفر کشته شده اند.


هجوم مهاجران
به گزارش خبرگزاری الجزیره، سازمان بین المللی «برای مهاجرت» می گوید صدها مهاجر که از خشونت ها در لیبی گریخته اند، اکنون وارد کشور نیجر شده اند.


یکی از سخنگویان این سازمان گفت بسیاری از آنها مریض شده اند و سازمان بین المللی برای مهاجرت در مرکز خود در دیرکو در نزدیکی مرز لیبی، به آنها غذا، دارو و سرپناه داده است.


همزمان مقامات اتحادیه اروپا از هجوم مهاجران لیبیایی به کشورهای عضو این اتحادیه طی روزهای اخیر خبر داده و نسبت به افزایش این موج ابراز نگرانی کرده اند.


تهدید به سوزاندن چاههای نفت
در پی افزایش بحران و قرار گرفتن رژیم لیبی در پرتگاه، معمر قذافی رهبر لیبی تهدید کرده است در صورت ادامه نا آرامی ها در این کشور چاهای نفت را به آتش خواهد کشید.


همزمان با این تهدید معمر قذافی به سوزاندن چاههای نفت در این کشور که حدود دو درصد نفت جهان را تامین می کند، قیمت نفت خام برنت دریاى شمال در بازارهای جهانی با افزایش ۸ دولاری، به سطح ۱۲۰ دلار درهر بشکه رسید. این افزایش از سال ۲۰۰۸ تاکنون بی سابقه بوده است.


کارشناسان، نگرانى از ادامه ناآرامى ها در لیبى و گسترش آن به سایر کشورها، و مختل شدن احتمالى جریان انتقال نفت را ‏دلایل اصلى افزایش قیمت نفت می دانند .‏


چاوز: زنده باد قذافی
و در حالیکه هزاران کشته و زخمی ، نتیجۀ سرکوب مردم معترض در لیبی بوده و قریب به اتفاق کشورهای دنیا و جامعه جهانی، این اقدامات را محکوم کرده اند، به گزارش خبرگزاری« ریا نووستی»، هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا، رویداد های اخیر درلیبی را “جنگ داخلی” نامید و اعلام کرد "زنده باد لیبی! قذافی با جنگ داخلی برخورد کرده است."

چاوز که این یادداشت را در وبلاگ خود نیز نوشته، بلافاصله پس از سخنرانی نیکلاس مادرو، وزیر امور خارجه ونزوئلا در مقابل نمایندگان مجلس ملی این کشور اعلام کرد و ونزوئلا اعلام کرده است که آمریکا در ورای اغتشاشات در لیبی قرار دارد.

وزیر خارجه ونزوئلا گفته است "آنها (آمریکا) شرایط را برای توجیه حمله به لیبی مهیا می کنند. اوضاع دشوار فعلی در لیبی را نباید براساس گزارش های دریافتی از خبرگزاری های سلطه طلب و امپریالیستی سنجید”.

گفتنی است در آخرین خبر اینکه معترضان دولت ایران و حامیان جنبش سبز، روز سه شنبه دهم اسفند ماه را، همزمان با تجمعاتِ خود، روز حمایت از جنبش آزادیخواهی مردم لیبی اعلام کرده اند.

No comments:

Post a Comment