Sunday, February 27, 2011

تشکیل شورای ملی لیبی در بنغازی

تشکیل شورای ملی لیبی در بنغازی

A Libyan protester holds a sign during a demonstration against  Leader Moammar Ghadafi Friday in Benghazi
عکس از: AP

تحرکات ضد دولتی مردم لیبی از شهر بنغازی آغاز شد

شبکه های اجتماعی

رهبران تظاهرات ضد دولتی در لیبی از تشکیل «شورای ملی» در شهرهای شرقی خبر دادند که به دنبال چندین روز مبارزه و و درگیری با نیروهای معمر قذافی، کنترل آن ها را از رهبری لیبی خارج کرده و در دست خود گرفته اند.

عبدالحفیظ غوقه، سخنگوی شورای ملی لیبی روز یکشنبه گفت که این شورا در حال حاضر به عنوان وجهه انقلابی این کشور است اما دولت انتقالی نیست.

همزمان، در غرب لیبی، تظاهرکنندگان ضد دولتی کنترل شهر زاویه، در ۵۰ کیلومتری طرابلس را در دست گرفته اند. گفته می شود که تظاهرکنندگان برای مقابله با حمله نیروهای حامی قذافی که منطقه را محاصره کرده اند، آماده می شوند.

روزنامه نگاران غربی که به زاویه رفته اند می گویند صدها نفر روز یکشنبه در مرکز این شهر گردآمدند و شعارهای ضد قذافی سردادند. روزنامه نگاران می گویند آتش سوزی در ساختمان ها و خودروها در خیابان ها آسیب فراوانی به این شهر وارد کرده است.

معمر قذافی، همچنان قدرت در طرابلس، پایتخت لیبی را در دست دارد اما شاهد آن بوده است که اپوزیسیون کنترل شرق و بخش هایی از غرب کشور را از زمان آغاز تحرکات ضد حاکمیت ۴۲ ساله او بر لیبی، در دست گرفته اند.

روز شنبه، وزیر دادگستری سابق آقای قذافی تشکیل دولت انتقالی مستقر در شهر شرقی بنغازی را اعلام کرد. شورش های لیبی از شهر بنغازی آغاز شد. مصطفی عبدالجلیل این خبر را در مصاحبه با تلویزیون الجزیره اعلام کرد.

او گفت دولت انتقالی ارتش و چهره های غیرنظامی را در برمیگیرد و «بیش از سه ماه کار رهبری را انجام نخواهد داد» تا شرایط را برای برگزاری «انتخابات عادلانه» مهیا سازد و مردم بتوانند رهبر خود را انتخاب کنند. مصطفی عبدالجلیل هفته گذشته از سمت خود به عنوان وزیر دادگستری دولت معمر قذافی استعفا داد. میزان حمایت از او درمیان مخالفان مشخص نیست.

علی سلیمان اوجالی، سفیر لیبی در سازمان ملل متحد روز شنبه گفت از دولت موقت عبدالجلیل حمایت می کند.

از سوی دیگر دبیر کل سازمان ملل متحد، شورای امنیت سازمان را برای اعمال تحریم علیه معمر قذافی رهبر لیبی ستود. تصمیم شورای امنیت در واکنش به سرکوب مرگبار مردم لیبی علیه ۴۲ سال قدرت قذافی انجام گرفت.

بان کی مون گفت اتخاذ تحریمهای متفق القول شورای امنیت در روز شنبه پیام محکمی حاکی از آن است که نقض بیرحمانه حقوق بشر تحمل نمیشود و مسؤلان این جنایات بزرگ پاسخگو هستند.

قطعنامه شورای امنیت اموال و داراییهای معمر قذافی ، چهار پسر، یک دختر و ۱۰ تن ازنزدیکان وی را مسدود کرده و برای ۱۶ نفر ممانعت از سفر اعمال میکند.

تحریمهای دیگر شامل ممنوعیت بی درنگ معاملات تسلیحاتی با لیبی و تقاضای تشکیل یک دادگاه دانُمی رسیدگی به جنایات جنگی دولت لیبی برای انجام جنایات احتمالی است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا برای نخستین بار در روز شنبه از قذافی خواست کناره گیری کند. به گفته مقامات کاخ سفید آقای اوباما این مطالب را در گفتگوی تلفنی با صدر اعظم آلمان ابراز کرد.اقای اوباما افزود قذافی مشروعیت خود را برای اداره لیبی از دست داده وباید هم اکنون با کناره گیری، آنچه را که به صلاح کشور است انجام دهد.

No comments:

Post a Comment