Sunday, February 27, 2011

ابراز نگرانی محمد خاتمی از حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی

ابراز نگرانی محمد خاتمی از حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی
جرس: محمد خاتمی ضمن ابراز نگرانی از حصر خانگی راهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، ابراز امیدواری کرد که "در آستانه سال نو، حرکت به سوی رفع حصر و محدودیت و همچنین آزادی زندانیان و ایجاد فضای امن و آزاد و شایسته که در آن رأی و اراده ملت تعیین کننده باشد را شاهد باشیم."

سید محمد خاتمی در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه و روحانیون به مناسبت فرارسیدن ایام تولد پیامبر اسلام و پیشوای ششم شیعیان، امام جعفر صادق، که روز "اخلاق و مهرورزی" نام گرفته، با اشاره به موج فراگیر و خیزش درخور تحسین علیه بیداد و خودکامگی و فساد توسط مردم خاورمیانه، این منقطه را از نظر راهبردی، سیاسی و اقتصادی در جهان امروز حیاتی خواند.

وی خاورمیانه را خاستگاه پیامبران بزرگ خدا و مرکز تمدن‌های جهانی و سرشار از منابع طبیعی که حیات و اقتصاد و تکنیک جهان به آن وابسته است دانسته و افزود: خاورمیانه همیشه مورد طمع قدرت‌های سلطه‌گر و توسعه‌طلبی بوده که راه‌کار را پشتیبانی از حکومت‌های مستبد در منطقه دانسته‌اند که چون جایگاهی در میان مردم خود ندارند ناچار وابسته به آن قدرت‌ها می‌شده و می‌شوند. در حالی‌که مردم رشید این منطقه و ملت‌هایی که دارای سابقه درخشان تاریخی و مدنی هستند بیش از هر جا شایستگی برخورداری از نظام‌ها و حکومت‌های برآمده از رأی و اراده مردم و تأمین کننده منافع آن ملت‌ها را دارند و متأسفانه از آن محروم بوده‌اند. در بیش از یک صد سال اخیر ملت‌های این منطقه نسبت به حقوق و جایگاه خود آگاهی روزافزون یافتند و برای دفع و رفع استبداد و استعمار تلاش کردند و قیام‌های ارجمندی را ترتیب دادند. هر چند با کمال تأسف در بیشتر موارد این قیام‌ها و نهضت‌ها یا در آغاز شکست خورد یا در ادامه منحرف شد و دوباره دیکتاتوری و وابستگی حاکم شد ولی مردم هیچ‌گاه از حرکت باز نایستادند.اگر امروز موج قیام و نهضت فراگیر می‌شود در ایران عزیز 30 سال زودتر انقلاب رخ داد که نشانه ظرفیت و شایستگی مردم است و خوشبختانه امروز و در عصری که ارتباطات گسترده سبب شده است و هیچ چیز و هیچ امری از انظار عمومی مخفی نمی‌نماند شاهد خیزش عظیم در منطقه هستیم.


رئیس بنیاد گفت‌وگوی تمدن‌ها حرکت‌های مردمی اخیر را غلیان خشمی فروخورده علیه خودکامگی و استبداد دانست که تابسوز ترین درد تاریخی است و در ادامه افزود: این حرکت‌ها در جهت آزادی و رفع تحقیر ملت‌ها توسط مستبدان و استعمارگران و نشانه رشد انسان امروز که جز به تأمین حاکمیت بر سرنوشت خود تن نمی‌دهد.درست است که وابستگی به بیگانه، هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی، رواج ظلم و تبعیض و برباد رفتن منابع طبیعی این کشورها همگی انگیزه‌هایی برای این قیام‌ها و عواملی برای فهم درست این حرکت‌‌ها است ولی نباید از یک علت بزرگ که وجه مشترک این قیام‌های متعدد است غافل ماند و آن اینکه در همه این کشورها وجه غالب، وجود حکومت‌های خودکامه‌ای بوده است که دست در دست بیگانه با زور و سرنیزه و سرکوب و ایجاد فضای رعب و مشت آهنین بر مردم حکومت کرده‌اند. به همین دلیل می‌بینیم که قیام‌ها علیه نظام‌های مختلف دیکتاتوری است که بعضاً هم پیمان اسرائیل و دارای وابستگی آشکار به قدرت‌های بزرگ هستند و بعض دیگر سیاست اصلی خود را مخالفت با غرب بخصوص آمریکا قرار داده‌اند و همواره شعارهای انقلابی و ضد صهیونیستی داشته‌اند.


سید محمد خاتمی در ادامه دیگر عوامل دخیل در خیزش‌های مردمی خاورمیانه را بر شمرد و تصریح کرد: در بعضی از این کشورها چهره خشن فقر و تبعیض آشکارتر بوده و در پاره ای دیگر حتی در عرصه اقتصادی و رسیدگی به مردم وضع بهتری وجود داشته است ولی آنچه مشترک است خودکامگی حاکمان بریده از مردم و نادیده انگاشته شدن حق و حرمت ملت و تحمیل خفقان و سلب آزادی‌های اساسی و مشروع بوده است. به هر حال آنچه پیش آمده است مطمئناً تا استقرار حکومت‌های مردمی و عقب‌نشینی کامل حکومت‌های مستبد و زورگو و حامیان آنها ادامه خواهد یافت و این پدیده‌ای است مبارک و واقعه مهمی که جهان اسلام و خاورمیانه با آن روبه‌رو است. گرچه مردم در قیام خود در تونس، مصر، لیبی و نقاط دیگر هزینه سنگینی پرداخته و می‌پردازند و قربانیان فراوان داده و می‌دهند. بخصوص آنچه در لیبی رخ می‌دهد شاید بزرگ‌ترین فاجعه و جنایت علیه بشریت باشد ولی به یاری خداوند نتیجه کار شیرین است و ملت شریف و آزاده ایران نیز همراه، همدل و پشتیبان این ملت‌ها است.


رئیس‌جمهوری سابق ایران سپس با اشاره به زوایای گوناگون انقلاب اسلامی ایران این حرکت بزرگ مردمی را فراگیرترین انقلابی دانست که در دوران اخیر رخ داده است و افزود: مردم بزرگوار ایران با دست‌های تهی در مسیر خواست تاریخی خود برای آزادی، استقلال، عدالت و پیشرفت با رهبری ممتاز امام به پا خاستند و حکومت و نظام فاسدی را سرنگون کردند که مورد پشتیبانی قدرت‌های سلطه‌گر بود. اکثریت مردم ما مسلمانند و انگیزه‌های دینی در آنان قوی است و هموطنان غیر مسلمان هم در شعارهای انقلاب و خط مشی ترسیم شده از سوی امام و انقلابیان مسلمان و در جمهوری اسلامی تأمین خواست‌های تاریخی خود را که از جمله برخورداری از حقوق انسانی و حق تعیین سرنوشت و آزادی‌های اساسی و تأمین منافع ملی که متعلق به همه ملت از هر آیین و گرایش است دیدند و جمهوری اسلامی با رأی و اراده مردم مستقر شد.


سید محمد خاتمی سپس با اشاره به چهره‌های متفاوت ارائه شده از اسلام در این رهگذر، تصریح کرد: این موضوع را از یاد نبریم که در طول تاریخ دوگونه اسلام عرضه شده است و بخصوص در دوران جدید این دو چهره از اسلام آشکارتر بوده است. افراط، خشونت، ظاهرپرستی، نادیده انگاشتن حق و حرمت مردم به نام اسلام و هدف آن جایگزین کردن استبداد با لعاب تقدس به جای استبداد ناصالح و نامقدس بوده است که نمونه آن را در گوشه و کنار جهان از جمله در همسایگی خود دیدیم. امری که اولاً افکار عمومی جهان امروز را علیه اسلام عزیز تحریک کرد و ثانیاً بسیاری از مسلمانان از اینکه چنین حکومت‌هایی روی کار بیایند نگران شدند. ثالثاً دشمنان آزادی و استقلال و منافع ملت‌های مسلمان نیز بهانه یافتند تا دشمنی خود را علیه اسلام و ملت‌های مسلمان توجیه کنند.و اسلام دیگر، اسلام عدالت، اسلام اخلاق، اسلام آزادی و اسلام مردم‌سالاری بود که در انقلاب ما چهره درخشان خود را نشان داد و طبیعی است که جمهوری اسلامی می‌توانست و می‌تواند الگویی باشد برای همه آنان که به اسلام پای‌بندند و هم آزادی و مردم‌سالاری و پیشرفت را می‌خواهند. به همین دلیل است که دلبستگان صادق به انقلاب و ایران و مردم اینقدر بر جمهوریت نظام اسلامی تأکید می‌کنند و بر اصول قانون اساسی بخصوص آنچه مربوط به حقوق ملت و مردم است پا می‌فشارند.


سید محمد خاتمی با ابراز نگرانی از اقدامات تخریبی صورت گرفته در ماه‌های اخیر تصریح کرد: آیا باعث ناراحتی و نگرانی نباید باشد وقتی جریان یا جریان‌هایی می‌کوشند دست‌آوردهای بزرگ انقلاب را نادیده انگارند، بلکه آن را دگرگونه جلوه دهند؟ وقتی بنا باشد همه مسئولان طراز اول که مورد تأیید امام، مردم و رهبری بوده‌اند انسان‌های فاسد، منحرف و ضدانقلاب معرفی شوند آیا مردم جهان حق ندارند این شبهه را پیدا کنند که پس حاصل انقلاب، فساد و انحراف بوده است؟ و آیا این بزرگ‌ترین جفا به انقلاب نیست؟ آیا اگر فضا باز باشد قانون اساسی مبنای عمل قرار گیرد و انتقاد و حتی اعتراض در چارچوب قانون آزاد باشد. نصیحت مسئولان کشور و نقد و ارائه آزاد اندیشه یک ارزش به حساب آید، به جمهوری اسلامی خدمت نشده است؟


رئیس بنیاد گفت‌وگوی تمدن‌ها با تأکید بر لزوم حرکت به سوی استقرار فضای آرام و به دور از تنش در جامعه تصریح کرد: گفتیم و باز هم می‌گوییم که کشور به همه نیروهای مخلص نیازمند است خواه منتقد باشند خواه نباشند. انتظار بوده و هست که پس از قریب دو سال تنش بی‌جا که با گفت‌وگو و تعامل و رعایت حقوق ملی و شهروندی قابل حل و پیشگیری بود و هنوز هم هست با تدبیر و حکمت راه بر همدلی و پیشرفت همه‌جانبه کشور گشوده شود.به جا بود که زندانیان که نوعاً انسان‌های امتحان داده و صادق و مؤمن‌اند آزاد شوند نه اینکه این روزها شاهد دستگیری‌های گسترده تازه و ایجاد محدودیت مجدد برای کسانی باشیم که اندکی از محدودیت آن‌ها کاسته شده بود و یا امید به کاسته شدن آنها می‌رفت.


سید محمد خاتمی در ادامه با اشاره به حصر خانگی مهندس موسوی و مهدی کروبی ضمن ابراز نگرانی از ادامه این روند تأکید کرد: چرا باید کسانی چون جناب مهندس موسوی و جناب آقای کروبی و همسرانشان که سابقه درخشان در انقلاب و جمهوری اسلامی دارند و در دلبستگی شان به اصل انقلاب و نظام تردیدی نیست دچار حصر و محدودیت شوند و بی‌مهابا به انواع تهمت‌ها متهم شوند.با کمال تأسف چنین اقدام‌هایی سبب می‌شود که زمینه‌ای فراهم آید تا کسانی که نه نظام را قبول دارند و نه خیر ایران و ایرانی را می‌خواهند میدان‌داری و احیاناً از احساسات پاک مردم بخصوص جوانان سوء‌استفاده کنند.

آیا وجود ارتباط این عزیزان و نخبگان دیگر با مردم و جوانان، خود سبب مهار شدن غلیان‌ها و جلوگیری از سوء‌استفاده کسانی نخواهد شد که می‌خواهند اعتراض‌ها را متوجه اصل نظام کنند؟ در حالی که واقعاً چنین نیست؟بگذرم از ناسزاها و تهمت‌های یکطرفه که هر روز متوجه این برادران و دیگر شخصیت‌های مورد علاقه مردم می‌شود و فضا را آلوده می‌کند.

امیدوارم در آستانه سال نو با حرکت به سوی رفع حصر و محدودیت و آزادی زندانیان و ایجاد فضای امن و آزاد و ایجاد فضای شایسته این مردم که در آن رأی و اراده ملت تعیین کننده باشد، همگان حق انقلاب و جمهوری اسلامی را ادا کنیم. ان شاء الله.


در آغاز این دیدار حاضران ضمن ادای احترام به قیام‌های در خور تحسین مردم مصر و تونس و لیبی و سایر کشورهای مسلمان از حصر و محدودیت بزرگوارانی که مورد اعتماد و علاقه بیشتر مردم و صاحب خدمات درخشان در انقلاب و کشور بوده اند اظهار تأسف کرده و بر لزوم همدلی و شکیبایی و استقرار همه جانبه قانون اساسی و دفاع از آزادی و آرمانهای انقلاب و امام تأکید کردند.

No comments:

Post a Comment