Monday, February 28, 2011

زندان حشمتیه؛ رهبران مخالف دولت ایران کجا هستند؟

زندان حشمتیه؛ رهبران مخالف دولت ایران کجا هستند؟

زندان حشمتیه در منطقه شرقی تهران حدفاصل خیابات معلم و خیابان  دبستان

زندان حشمتیه در منطقه شرقی تهران حدفاصل خیابات معلم و خیابان دبستان

رسانه های نزدیک به رهبران مخالفان ایران می گویند که میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان در زندان حشمتیه بازداشت هستند.

نام این محل کمتر شنیده شده و افکار عمومی از ویژگی های این زندان در پایتخت ایران اطلاع چندانی ندارد.

در پی افزایش حساسیت افکار عمومی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، نسبت به وجود بازداشتگاه های غیر قانونی و غیر رسمی و انجام شکنجه و آزار و اذیت بازداشت شدگان در این زندان ها، مجلس ششم که ریاست آن با مهدی کروبی بود، با تشکیل هیاتی در پی بازدید و تهیه گزارش از بازداشتگاه های تهران برآمد.

علی اکبر موسوی خوئینی، نماینده مجلس ششم عضو گروه بازرسی از زندان های تهران بوده است. از جمله فعالیت های آقای موسوی خوئینی در این زمینه می توان به تلاش برای تعطیلی بازداشتگاه ۵۹ سپاه پاسداران اشاره کرد.

آقای موسوی در گفت و گو با بی بی سی فارسی از زندان حشمتیه و مشاهداتش می گوید:

رسانه های نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی می گویند این رهبر معترضان ایرانی به زندان حشمتیه منتقل شده اند. نام این زندان کمتر در خبرها شنیده شده است. آیا این همان زندانی است که در مجاورت وزارت دفاع قرار دارد؟

آنچه که رسما زندان حشمتیه نامیده شده پشت وزارت دفاع و انتهای خیابان دبستان قرار دارد؛ در مجاورت بزرگراه شهید صیاد شیرازی.

علی اکبر موسوی خوئینی

علی اکبر موسوی خوئینی به عنوان نماینده مجلس، زندان حشمتیه را از نزدیک بازدید کرده

شما به عنوان مسئول هیئت بازدید از زندان های مجلس ششم بودید که اتفاقا آقای کروبی رئیس آن بود، از زندان های تهران بازدید کردید، آیا از زندان حشمتیه هم دیداری کردید؟

بله، ما با پیگیریهای فراوان در آن مقطع از این بازداشتگاه بازدید کردیم.

ویژگی زندان حشمتیه چیست؟ آیا زیر نظر سازمان زندان ها قرار دارد؟

این زندان متعلق به ارتش است و طی موافقت نامه ای با سازمان زندانها، توسط ارتش اداره می شود. بخش سلول های زندان برای محکومین مانند زندان های دیگر مثل اوین تخت های دو طبقه و عادی داشت ولی چند سلول انفرادی مخوف و تاریک داشت که اصل وجود سلول انفرادی و وضعیت آنها خلاف قانون بود و پس از اعتراض ما مقامات زندان قول برچیده شدن آنها را دادند.

آیا افراد مشهوری آن زمان در این زندان بازداشت بودند؟

علاوه بر چیزی که گفتم در زندان حشمتیه ساختمانی هم وجود داشت که گفته می شد افراد برجسته تر آنجا نگهداری می شدند و در روز بازدید کسی نبود؛ ولی گفته می شد که فرهاد نظری فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ در پرونده حادثه کوی دانشگاه در آن نگهداری می‌شده است. عمده افراد زندانی در آن مقطع کسانی از پرسنل این نیرو بودند که محکومیت هایی داشتند و بعضا هم افراد شخصی که به طور ویژه زندان بودند. مثلا با یکی از آنها که ملاقات داشتیم با نهادهای امنیتی در مورد بحث نفت مشکلاتی داشت که افشای حرفهای آن فرد می توانست برای عناصر دارای فساد اقتصادی در دستگاه امنیتی مخاطره آمیز باشد.

با توجه به آشنایی که با زندان های تهران دارید فکر می کنید چرا میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به این دو زندان منتقل کرده اند؟

اولا من هم از سایت کلمه متوجه این موضوع شدم و اطلاع دقیقی از آن ندارم ولی می توان حدس زد با توجه به سابقه قبلی این زندان در استفاده برای موارد خاص و ویژه، به علت درجه بالای امنیتی از آن استفاده شده است.

آنچه که مسلم است اینکه بازداشت این دو عزیز ملت ایران، آقایان کروبی و موسوی و همسران گرامی شان خانم ها کروبی و رهنورد از اصل غیر قانونی و شرم آور است. دوم اینکه ایشان هنوز هیچ پرونده و حکم بازداشتی رسما در موردشان اعلام نشده و سوم آینکه این زندان برای محکومین ارتش است که این عزیزان نه تاکنون محاکمه شده اند که محکوم و زندانی شوند و نه عضویتی در ارتش دارند که به آنجا برده شوند.

شخصا با توجه به موارد ناگوار دیگری از بازداشتگاه ها و زندان های ارتش که اتفاقات ناگواری در آنها به دلیل خارج بودن آن افراد خاص از نظارت مدیریت زندان ارتش اتفاق افتاده است و دستور بازداشت آقایان کروبی و موسوی کمتر از سطح شخص اول مملکت یعنی آقای خامنه ای نیست هشدار می دهم عواقب هرگونه اتفاقی برای آنها به عده شخص ایشان بوده ودر برابر ملت باید پاسخگو باشند وهیچ اتفاقی کمتر از آزادی فوری آنان و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی پذیرفته نخواهد بود.

No comments:

Post a Comment