Saturday, February 26, 2011

شیرین عبادی خواستار قرائت گزارش اتفاقات اخیر ایران در سازمان ملل شد

شیرین عبادی خواستار قرائت گزارش اتفاقات اخیر ایران در سازمان ملل شد
شیرین عبادی خواستار قرائت گزارش اتفاقات اخیر ایران در سازمان ملل شد
جرس: شیرین عبادی، فعال حقوق بشری و برنده جایزه صلح نوبل (٢٠٠٣)، طی نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر آن سازمان، با برشمردن گوشه ای از فشارها و تهدیدات وارده بر راهبران و فعالان و حامیان جنبش سبز ایران و همچنین حصرخانگی و بیخبری از وضعیت آنان، از این مقامات ارشد بین المللی خواستار تنظیم گزارشی از موارد مذکور،جهت قرائت در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای نشست آتی (۱۴ ماه مارس) شد.


به گزارش دفتر شیرین عبادی، این حقوقدان ایرانی هدف از این اقدام را "توانمندی و اشرافِ اعضای شورای حقوق بشر ملل متحد برای تصمیم گیری های خود" ذکر کرد.


متن این نامه به شرح زیر است:

دبیر کل محترم سازمان ملل متحد
طبق تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۱۰ جنابعالی مامور شدید که هر سه ماه یک بار، گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران تهیه نمائید و چون در ماه آتی گزارش حضرتعالی در شورای حقوق بشر خوانده خواهد شد، لذا ضروری می دانم که مطالبی را به استحضار برسانم:
۱- در راه پیمائی مسالمت آمیز ۲۵ بهمن ماه متاسفانه دو جوان به اسامی صانع ژاله و محمد مختاری در خیابان های شهر تهران با شلیک گلوله کشته شدند. هم چنین در این روز تعدادی از راه پیمایان در تهران و شهرستان های مختلف در اثر ضربات مامورین حکومتی مجروح شده و بیش از یک هزار نفر در نقاط مختلف ایران دستگیر شدند که هر چند تعداد کثیری از آنان بعد از ۲۴ ساعت آزاد شدند اما مسلما بیش از یک صد نفر از دستگیرشدگان هنوز در زندان هستند.


۲- در راهپیمائی و تجمعات مسالمت آمیز اول اسفند ماه یک دانشجو به نام حامد نور محمدی در شهر شیراز کشته شد. شاهدان عینی گزارش داده اند که مامورین حکومتی وی را از بالای پل به پائین پرتاب کرده و باعث قتل او شده اند. متعاقب اعتراض دانشجویان بیش از بیست نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز دستگیر شدند.
در این روز در سایر شهرهای ایران از قبیل تهران، رشت، سنندج، مریوان و بسیاری دیگر از شهرها تعداد کثیری مضروب و دستگیر شدند که آمار دقیقی از آنان در دست نیست اما طبق اطلاعات واصله از خانواده های بازداشت شدگان می توان با قاطعیت اعلام کرد که تعداد دستگیر شدگان بیش از یک صد و پنجاه نفر است که هنوز در زندان هستند .


۳- از ۲۵ بهمن ماه آقای میر حسین موسوی باتفاق همسرش خانم زهرا رهنورد در منزل خود زندانی شده اند و محل سکونت آنها توسط نرده و درب آهنی محصور شده است. تلفن ها و اینترنت قطع شده و حتی برای دیدن فرزندان و خرید آذوقه اجازه خروج از منزل ندارند و غذای آنها توسط مامورین امنیتی تهیه می شود که این امر نگرانی خانواده آنها را فراهم ساخته است.
همچنین آقای مهدی کروبی نیز در وضعیتی مشابه قرار دارد و باتفاق همسرش در آپارتمان خود زندانی است و ارتباط با ایشان کاملا قطع شده است و یکی از پسران ایشان به نام علی نیز دستگیر و زندانی است.
خواهشمندم دستور فرمایید مراتب فوق به گزارش تنظیمی اضافه شود تا در روز ۱۴ ماه مارس که گزارش شما در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرائت می گردد، اعضای محترم شورا با اشراف بیشتر بتوانند تصمیم گیری نمایند.


با تقدیم احترام
شیرین عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳
۶ اسفند ۱۳۸۹ برابر با ۲۵ فوریه ۲۰۱۱


رونوشت: سرکار خانم پیلای کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل متحد
رونوشت: گروه کار سازمان ملل در بازداشت های خودسرانه

No comments:

Post a Comment