Sunday, February 27, 2011

براساس امنیتی شدن خوزستان اتباع خارجی از این استان اخراج می شوند

براساس امنیتی شدن خوزستان اتباع خارجی از این استان اخراج می شوند

بهرام رادان، بازیگر سینمای ایران بعنوان سفیر فرهنگی سازمان ملل از اردوگاه های افغان ساکن ایران بازدید و با دانش آموزان افغان گفتگو کرد

شبکه های اجتماعی

مقامات دولت جمهوری اسلامی می گویند: براساس سیاستهای امنیتی، تمامی خاک استان خوزستان برای زیست اتباع بیگانه ممنوع است و این افراد دو گزینه پیش رو دارند: بازگشت داوطلبانه به کشورشان یا نقل مکان به اردوگاه های تعیین شده.

از این رو، در نخستین مرحله از میان شش هزار شهروند افغان تبار ساکن خوزستان پنج هزار تن از آنان پس از شناسایی توسط نیروهای امنیتی به ناچار گزینه دوم را برگزیده و روانه اردوگاه صحرایی به نام «مهمانشهر بنی نجار» شده اند.

اردوگاه بنی نجار که روزگاری پذیرای پناهندگان عراقی بود، به گفته مسئولانش تنها گنجایش پذیرش هزار و پانصد پناهنده افغان را دارد.

افغان تباران ساکن خوزستان در اعتراض به این جابجایی اجباری می گویند: پیش از انقلاب اسلامی و به دلیل نیاز به نیروی کار در صنایع رو به رشد خوزستان، کارگران و نیروی کار ارزان افغان ساکن این استان شده و فرزندان آنان که در اینجا زاده شده، هم اینک شاغل در صنایع این استان اند، بیش از هرچیز خوزستانی اند. و سخن از بازگشت به افغانستان برای کسانی که هرگز افغانستان را به چشم خود ندیده اند، حرفی بی معناست.

مقامات جمهوری اسلامی در حالی از شرایط امنیتی خوزستان و لزوم ممنوعیت حضور اتباع خارجی در این استان سخن می گویند که ماه گذشته روزنامه کیهان به نقل ازعلاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس اعلام کرد: اكنون وضعیت امنیتی خوزستان در مقایسه با زمان سفر چهار سال گذشته كمیسیون امنیت ملی به این استان بسیار بهتر شده است.»

یکی از کارشناسان امورپناهندگان افغان نیز که اسکان اجباری افغان تباران ساکن خوزستان در اردوگاه های صحرایی را از نزدیک دنبال کرده، می نویسد: اسکان اجباری مردمی که بیش از سه یا چهار دهه در این استان زندگی و کار می کنند، یادآور اسکان اجباری ژاپنی های آمریکایی در هنگامه جنگ دوم جهانی ست؛ با این تفاوت که امروزه شرایط جنگی در خوزستان نیز پایان یافته است.

در همین رابطه مسئولان «مهمانشهر بنی نجار» می گویند: این اردوگاه بر پایه طرح مشترک کمیساریا و دفتر اتباع و با بهره مندی از کمکهای سال گذشته دولت های استرالیا، برزیل، جمهوری چک و نروژ برخوردار از خدمات اولیه شامل برق، سیستم آبرسانی، مرکز بهداشت و مدرسه در این اردوگاه شده است.

کارلوس زاکاگنینی، نماینده کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران که عملیات اسکان پناهندگان افغان در اردوگاه صحرایی بنی نجار را نظارت می کند، با اشاره به برنامه حذف یارانه ها در ایران و محرومیت بیشتر پناهندگان افغان ساکن ایران گفت: « در پی اجرای این طرح، پناهندگان به کمک بیشتری نیاز دارند و در نتیجه از جامعه بین الملل می خواهیم مسئولیت بیشتری در زمینه پناهندگان ساکن این کشور بپذیرد.»

سایت رسمی دفتر سازمان آوارگان و پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران می گوید: براساس تازه ترین سرشماری پناهندگان در ایران معروف به «آمایش سه»، شمار پناهندگان ثبت شده افغان در ایران نزدیک به یک میلیون نفر است.

No comments:

Post a Comment