Wednesday, February 23, 2011

وضیعت دانشگاه شیراز کماکان بحرانی است خشونت لباس شخصی ها و بازداشت ده ها دانشجوی معترض

وضیعت دانشگاه شیراز کماکان بحرانی است
وضیعت دانشگاه شیراز کماکان بحرانی است
جرس: در سومین روز از شهادت حامد نورمحمدی، دانشجوی دانشگاه شیراز توسط ماموران لباس شخصی، و در دومین روز از تجمعات اعتراض آمیز دانشجویان آن دانشگاه به همین مناسبت، روز چهارشنبه چهارم اسفند ماه نیز، تحصن دانشجویان توسط ماموران حراست و لباس شخصی ها به خشونت کشیده شد و دهها دانشجوی معترض دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شدند.

گفتنی است جمعی از دانشجویان شیراز با انتشار بیانیه ای نسبت به درگیری روز سه شنبه در دانشگاه شیراز - در جریان مراسم بزرگداشت شهید حامد نورمحمدی - واکنش نشان داده و از نیروهای نظامی و امنیتی خواسته بودند تا به صف مبارزاتی مردم بپیوندند.


به مناسبت شهادت حامد نورمحمدی، دانشجوی شهید آن دانشگاه در تجمعات روز یکشنبه اول اسفند ماه، روز گذشته (سه شنبه سوم اسفندماه) نیز این تجمع با دخالت نیروهای حراست و بسیج دانشگاه به خشونت کشیده شده و گروهی مجروح و بازداشت شده بودند.


به گزارش منابع خبری جرس و شاهدان عینی، امروز چهارشنبه چهارم اسفند ماه ٨٩، مصادف با سومین روز شهادت حامد نور محمدی، دانشجوی جان باخته دانشگاه شیراز، طبق فراخوانی قبلی، دانشجویان دانشگاه شیراز در پردیس اصلی دانشگاه تجمع کردند. این مراسم با حضور صدها دانشجوی دانشگاه شیراز و با خواندن سرود یار دبستانی آغاز شد. شایان ذکر است که حضور دانشجویان دختر در این تجمع اعتراضی بسیار پررنگ و محسوس تر از همیشه بود.

در ادامه این تجمع، دانشجویان با سر دادن شعارهایی همچون "برادر شهیدم خونتو پس می¬گیرم"، "برادر شهیدم آزادیت مبارک"، "نترسید نترسید ما همه با هم هستیم"، "گر تیر و فتنه بارد جنبش ادامه دارد"، "هیهات من الذله"، "الله اکبر" و ... ، نسبت به کشته شدن حامد نورمحمدی دانشجوی دانشگاه شیراز در تجمع اول اسفند، اعتراض کردند و خواستار پاسخگویی مسئولین دانشگاه شدند.


گزارش ارسالی به جرس همچنین خاطرنشان کرد که مسؤلان دانشگاه شیراز امروز در اقدامی سؤال برانگیز دانشگاه و کلاس های بعد از ظهر چهارشنبه را تعطیل اعلام کردند


نکته قابل ذکر این تجمع مسالمت آمیز دانشجویان، حضور پر تعداد نیروهای امنیتی، حراست دانشگاه، بسیج و لباس شخصی ها بود، آنچنان که پردیس دانشگاه همچون پادگانی نظامی شد و نیروهای امنیتی و لباس شخصی، با حضور در میان دانشجویان اقدام به فیلمبرداری و شناسایی دانشجویان معترض می کردند.


این گزارش همچنین افزود "در نهایت، تجمع مسالمت آمیز دانشجویان با یورش نیروهای امنیتی، حراست و بسیج به خشونت کشیده شد و تعداد زیادی از دانشجویان متحصن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. همچنین، این نیروها به بازداشت دهها تن از دانشجویان پرداختند، که اطلاع دقیقی از تعداد و وضعیت بازداشت شدگان و همچنین نهادهای بازداشت کننده در دسترس نیست."


جو ارعاب در شهر
همچنین آمده است که عصر چهارشنبه بسیاری از نیروهای امنیتی و لباس شخصی در بیرون از دانشگاه مستقر بوده، تا در صورت لزوم وارد عمل شوند و طبق فراخوان قبلی دانشجویان، قرار بود غروب چهارشنبه با حضور مردم شیراز از ابتدای خیابان ارم به سمت دانشگاه شیراز تجمعی برگزار شود، که بر اساس این گزارش، ماموران موتورسوار انتظامی، نظامی و ضد شورش، همراه با لباس شخصی های چوب به دست، شهر شیراز بویژه محدوده ارم تا ملاصدرا را با مانور و ارعاب عابرین، به صورت حکومت نظامی در آوردند.



دانشجونیوز گزارش داده بود که پس از آنکه تجمعات دیروز دانشجویان شیراز در حمایت از شهید حامد نورمحمدی با دخالت نیروهای حراستی به خشونت کشیده شد, دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شیراز با انتشار بیانیه ای، این برخورد ماموران حراست را غیر قابل قبول خوانده و از همه نیروهای نظامی و انتظامی خواسته بودند تا "با پیوستن به مردم از کشتار و سرکوب مردم دست بردارند و به دعوت شان با شاخه گلی و لبخندی پاسخ دهند."

در بخشی از این بیانیه خطاب به نیروهای امنیتی و نظامی آمده بود: "دعوتمان با شعار و فرار نخواهد بود، که با شاخه گلی و لبخندی. هنر ما تسخیر ساختمان ها و جسد ها نیست، هنر ما تسخیر قلب هاست."

به گزارش جرس، نکته قابل توجه تجمع امروز دانشگاه این بود که، رجبی رئیس حراست دانشکده مهندسی دانشجویان را تهدید کرد که در صورت بازداشت دانشجویان توسط نیروهای نظامی و لباس شخصی و انتظامی در بیرون از دانشگاه، حراست دانشگاه شیراز هیچ گونه مسئولیتی را به عهده نخواهد گرفت.


گفتنی است بعد از شهادت مرحوم حامد نورمحمدی، رسانه ها و نهادهای حکومتی سعی داشتند جانباختن این دانشجوی دانشگاه شیراز در تجمعات اول اسفند را – همانند شهادت دو دانشجوی سبز در وقایع ٢۵ بهمن- وارونه نمایی کرده و آن را ناشی از تصادف خیابانی وانمود کنند، اما فعالان دانشجویی و شاهدان عینی، شهادت وی توسط ماموران حکومتی را افشا کرده و به برگزاری مراسم اعتراضی به همین مناسبت پرداختند.

حامد نور محمدی دانشجوی لرستانی ترم چهارم رشته زیست شناسی دانشگاه شیراز، روز یکشنبه در محدوده میدان دانشجوی شهر شیراز به شهادت رسیده و رییس دانشگاه نیز این امر را تایید کرده بود، اما با وجود آنکه شاهدان عینی گفته بودند که وی توسط ماموران از بالای پل نمازی به پایین پرت شده، اما خبرگزاری های امنیتی همچون فارس، همانند موضع گیری های اخیر در مورد شهادت صانع ژاله و دیگر شهدا و جانباختگان، دست به قلب واقعیت زده و به قول منابع امنیتی و طی یک فرآیند تبلیغاتی، آنرا ناشی از تصادف با یک خودرو ذکر کرده بودند.


همان زمان شاهدان عینی گفته بودند که چنین چیزی صحت نداشته و چند دانشجوی دیگر به جرس اطلاع دادند که "ما طرف دیگر پل بودیم که ناگهان دیدیم یک خودرو از دور در حال علامت دادن (فلاشر زدن) است و همه دیدیم که دارد از دور به چیزی که وسط راه افتاده اشاره می کند و همه وقتی رسیدیم، با پیکر حامد روبرو شدیم که توسط ماموران و نه در جریان یک تصادف، کشته شده است...محلی که مقامات و رسانه های حکومتی می گویند تصادف رخ داده، اصلا امکان حضور و عبور و تردد عابر پیاده نبوده است..."

No comments:

Post a Comment