Wednesday, February 23, 2011

وزارت امورخارجه: اقدام سنگال در قطع روابط خود با ایران غیرمنطقی است

وزارت امورخارجه: اقدام سنگال در قطع روابط خود با ایران غیرمنطقی است

محمود احمدی نژاد تابستان گذشته در تهران با عبدالله واد، رئیس جمهوری سنگال دیدار کرده بود
وزارت امور خارجه ایران پس از آنکه دولت سنگال با طرح اتهام ارسال اسلحه از ایران به شورشیان در جنوب سنگال، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، بیانیه ای منتشر کرده و در آن این اقدام سنگال را بدون دلیل و غیر منطقی خواند.
در این بیانیه وزارت امور خارجه ایران تعجب خود را از اقدام سنگال نشان داده و گفته است که مقامات سیاسی و نظامی دو کشور در رفت و آمدهای اخیر بر پایان "تمامی سوء تفاهمات موجود و لزوم گسترش روابط فیمابین" تاکید کرده اند.
وزارت امور خارجه ایران با اشاره به سفر علی اکبر صالحی، سرپرست وقت وزارت امور خارجه ایران به سنگال و دیدار او با رئیس جمهوری این کشور، گفته است که در آن دیدار " کلیه ابهامات فیمابین رفع شده و احترام به امنیت داخلی یکدیگر، وجود اراده جدی طرفین مبنی بر ارتقای سطح مناسبات در تمامی زمینه‌ها مورد تاکید قرار گرفت"
روز چهارشنبه، چهارم اسفند (23 فوریه) دولت سنگال در بیانیه ای که از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد که شورشیان در جنوب سنگال با استفاده از "تسلیحات پیشرفته" ساخت ایران طی حملاتی چند سرباز ارتش را کشته اند.

سنگال یکی از کشور غرب آفریقاست که پیش از این ماجرا، روابط نزدیکی با ایران داشت
تنش در روابط ایران و سنگال در پی کشف یک محموله سلاح در نیجریه که مبدا آن ایران بود، آغاز شده است.
سنگال می گوید ایران این تسلیحات را برای شورشیان جدایی طلبی که در گامبیا مستقر هستند، فرستاده بود.
ایران گامبیا را مقصد نهایی محموله اعلام کرده است.
گامبیا این مسئله که مقصد نهایی محموله سلاح بوده را رد و سال گذشته روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.
در پی این تنشها، سنگال سفیر خود در تهران را در ماه دسامبرفراخواند، اما یک ماه بعد با میانجیگری ترکیه، عبدالله واد، رئیس جمهوری سنگال پذیرفت که سفیر خود را به تهران بازگرداند.
با این حال روز گذشته دولت سنگال رسما به روابط دیپملماتیک خود با ایران خاتمه داد.
به گفته وزارت امور خارجه ایران، این اقدام اخیر دولت سنگال از نظر ایران "هیچ دلیل و توجیه منطقی نداشته و به نظر می‌رسد تحت تاثیر عوامل دیگری صورت گرفته است."
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه حدود سه ماه پیش به سنگال سفر کرده بود تا به بهبود روابط دو کشور کمک کند، اما در حین آن ماموریت به دستور محمود احمدی نژاد برکنار شد.
سنگال یکی از کشور غرب آفریقاست که پیش از این ماجرا، روابط نزدیکی با ایران داشت و رئیس جمهوری این کشور چند بار به تهران سفر کرده بود.
مأموران امنیتی نیجریه در ماه اکتبر گذشته در جریان بازرسی از یک کشتی تجاری، 13 کانتینر حاوی اسلحه و مواد منفجره را کشف و ضبط کردند که به گفته شرکت صاحب کشتی، از بندرعباس در جنوب ایران بارگیری شده بود.
در پی کشف این محموله، عظیم آقاجانی، تاجر ایرانی که ادعا می شود عضو سپاه پاسداران ایران است به اتهام ارسال اسلحه از ایران، در نیجریه تحت محاکمه قرار دارد.

No comments:

Post a Comment