Friday, February 25, 2011

کاخ سفید می گوید آمریکا گزینه نظامی را در مورد لیبی کنار نگزارده است

کاخ سفید می گوید آمریکا گزینه نظامی را در مورد لیبی کنار نگزارده است

عکس از: Reuters

کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید در بعد از ظهر روز پنجشنبه ۵ اسفند بیشتر بر شرائط موجود در لیبی تمرکز داشت تا بر هر مسئله دیگر، اما مهم ترین موردی که بارها به آن اشاره شد این بود که آمریکا و متحدانش گزینه نظامی را در مورد لیبی کنار نگزارده اند.

«جی کارنی» (۱) سخنگوی مطبوعاتی جدید پرزیدنت اوباما بارها و بارها در این مورد از سوی اعضای هیئت مطبوعاتی کاخ سفید مورد پرسش قرار گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا که در روزهای اخیر بارها با متحدان خود درباره شرائط موجود در لیبی گفت و گو کرده است، بعد از ظهر روز ۵ شنبه با نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز در این مورد گفت و گو کرد.

بنا بر گفته جی کارنی سخنگوی کاخ سفید، این مذاکرات جهت همآهنگ کردن اقدامات آمریکا با متحدانش درباره شرائط موجود در لیبی بوده است. وی می گوید قرار است رئیس جمهوری در روزهای آینده باز هم با برخی از دیگر رهبران کشورها در این باره مذاکره کند.

در حال حاضر تعدادی شهروند آمریکائی در لیبی هستند و هر چند که دولت معمر قدافی به برخی از کشورها مانند مصر اجازه داده است که برای خارج کردن شهروندانشان از لیبی وارد فضای هوائی آن کشور شوند، اما این اجازه به هواپیماهای آمریکا داده نشده است.

در حال حاضر یک کشتی در بست در انتطار بهتر شدن هوا در بندر طرابلس لنگر انداخته است تا بتواند تعدادی از شهروندان آمریکائی از جمله ۴٠ نفر از کارمندان سفارت آمریکا، ١٢٧ نفر از اعضای خانواده آنان و همچنین ١١٨ شهروند ممالک دیگر را از خاک لیبی خارج کرده و به مالتا منتقل کند.

بنا بر اعلام «لسلی فیلیپز» یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا، قرار بود که این نقل و انتقال روز چهارشنبه گذشته انجام شود اما با توجه به بدی هوا میسر نشد.

در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه کاخ سفید یکی از نمایندگان رسانه ها پرسید با توجه به این که هنوز مسئله تخلیه شهروندان آمریکائی از لیبی انجام نشده است، آیا این مسئله پاسخ آمریکا را به شرائط فعلی لیبی مشکل تر نمی کند؟ جی کارنی در پاسخ گفت گمان می کنم همه شما شنیدید که رئیس جمهوری دیروز( چهارشنبه) به روشنی اعمال خشونت را علیه تظاهر کنندگان آن کشور - شهروندان لیبیائی - محکوم کرده است. سخنگوی کاخ سفید سپس گفت رئیس جمهوری طبیعتاً برای امنیت آمریکائی ها بسیار نگران است و این مسئله در اولویت قرار دارد. این تنها چیزی است که من می توانم بشما بگویم.

در پاسخ به این پرسش که آیا گامی در جهت اعمال تحریم ها و منطقه پرواز ممنوع برداشته شده است یا نه، وی گفت مسلماً ما مسئله اعمال تحریم ها را مورد نظر قرار داده ایم اما من نمی خواهم وارد جزئیات امر بشوم. ما در این مورد با جامعه بین المللی همکاری بسیار نزدیکی داریم و امیدواریم که بتوانیم یک صدا در این باره سخن بگوئیم. سخنگوی کاخ سفید سپس گفت اگر جامعه بین المللی گرد هم آید و یک صدا سخن بگوید، بی شک اثر مهمی بر انجام اقدامات صحیح خواهد داشت.

جی کارنی گفت در نتیجه، ما بسیاری از گزینه ها را مورد بررسی قرار داده ایم اما من نمی خواهم وارد جزئیات بشوم و بگویم که کدام یک انجام خواهد شد و کدام یک انجام نخواهد شد. وی سپس افزود که ما با متحدان خود در این مورد در ارتباط دائم هستیم.

سخنگوی کاخ سفید سپس در پاسخ به پرسشی در این باره که چه نوع عملیات نظامی مورد نظر خواهد بود، گفت من فکر می کنم ما گفته ایم که هیچ گزینه ای از روی میز کنار گذاشته نخواهد شد. اما آنچه ما اکنون بر آن متمرکز شده ایم گزینه هائی هستند که می توان برای تاًثیر گزاردن بر شرائط موجود در نزدیک ترین زمان آن را انجام داد. ما می خواهیم با یک اقدام ملموس همگانی جامعه بین المللی، دولت لیبی را مجبور کنیم از اقداماتی که علیه مردم خود می کند دست بردارد. در حال حاضر، نجات شهروندان آمریکائی از لیبی، مهم ترین اولویت کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکاست.

در همین حال، وزیر دفاع فرانسه به طور آشکارا درباره تحمیل کردن منطقه پرواز ممنوع سخن گفته است اما دولت آمریکا در این باره محتاطانه تر با مسئله روبرو شده است.

جی کارنی سخنگوی پرزیدنت اوباما در این باره گفت من نمی خواهم توضیح بدهم که رهبران دیگر کشورها یا مقام های ارشد دولت های دیگر چه گفته اند . اما آنچه ما گفته ایم این است که ما در این باره که چه گزینه ای روی میز هست و چه گزینه ای روی میز نیست، سخنی نخواهیم گفت. وی سپس اضافه کرد که ما درباره تمام گزینه ها با متحدان خود و همچنین با سازمان ملل متحد و سایرین گفت و گو کرده و مسائل را مطرح خواهیم کرد.

No comments:

Post a Comment