Friday, February 25, 2011

حیدرمصلحی به اندازه سعیدالصحاف هم بلد نبود

حیدرمصلحی به اندازه سعیدالصحاف هم بلد نبود

چکیده :مصلحی مصاحبه را با یادآوری سناریوی دستگیری ریگی شروع می‌کند و کاربری می‌نویسد «با دستگیری ریگی شروع کرد، معلوم است ریگی به کفش...


کلمه-مهستی شیرازی: «امشب حیدر مصلحی برای جنبش سبز سنگ تمام گذاشت. او دو ساعت تمام از دست خالی حاکمیت و بردوام بودن اعتراض‌ها و بی‌گناهی رهبران جنبش گفت، فقط فراموش کرد نوبت بعدی تظاهرات را اعلام کند…» این نوشته ی یکی از کاربران سبز در شبکه‌های اجتماعی است و البته او تنها یکی از آنهاست.

هنوز دقایقی از آغاز مصاحبهٔ حیدر مصلحی با برنامهٔ دیروز، امروز، فردا در شبکهٔ سوم نگذشته است که سیلی از نکته‌های ریز و درشت در شبکه‌های اجتماعی جاری می‌شوند. بعضی‌ها منتظر پایان مصاحبهٔ وزیر نمی‌مانند و همزمان کوته نوشته های خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

مصلحی مصاحبه را با یادآوری سناریوی دستگیری ریگی شروع می‌کند و کاربری می‌نویسد «با دستگیری ریگی شروع کرد، معلوم است ریگی به کفش دارد..»

وقتی مصلحی ادعاهای تکراری و بدون سند خود را در بارهٔ جزوه ی «زیست مسلمانی» تکرار می‌کند و باز هم بی‌مدرک و سند، آن را سند براندازی دین می‌خواند و از مشابهت پاراگراف‌های آن آن با ادبیات حزب توده می‌گوید، فرصت را برای شیطنت کاربری مهیا می‌کند تا بگوید «! من عاشق این جزوه شدم و پاراگراف هاش!» و دیگری به شوخی می‌نویسد «حزب توده هم زنده شد! هورا…».

مجری درصدد است واژهٔ ضد انقلاب را به جنبش سبز بچسباند و بر استفاده از آن اصرار دارد و معلوم نیست وزیر اطلاعات چرا مقاومت می‌کند. شاید هماهنگی‌ها کافی نبوده است و شاید هم وزیر بی‌خبر‌تر از این حرف هاست! اما بیننده به موضوع پی برده است و بر صفحهٔ خود می‌نویسد «خب به سلامتی شدند دیگه ضد انقلاب! سران فتنه دِمـُـده شده!»

مصلحی ادعا می‌کند که وزارت اطلاعات در دستگیری‌ها اشتباه نمی‌کند و برای آنکه حرفش را به کرسی بنشاند می‌گوید دستگیری‌های ما هدفمند‌اند و کاربران می‌نویسند «هدفمندسازی دستگیری‌ها. بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها!» «دستگیری هدفمند؟!!! مگه یارانه است؟»

سوتیهای صدا و سیما هم که گویا تمامی ندارد. درخواست مجری برای پخش قطعه‌ای کوتاه جهت رفع خستگی آقای وزیر، سوال و جواب‌های هماهنگ شده را لو می‌دهد که هنوز دوربین نرفته مصلحی خودمانی شده و یواشکی از مجری موضوع سوال بعدی را می‌پرسد و مگر بینندگان هوشیار و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند لحظه‌ای اقتدارگریان آسوده باشند بابت این سوال و جواب‌های دزدکی. «۱۰ ورق کاغذ همراه خودش آورده.. باز هم می‌پرسه سؤال بعدی؟»… «سوال بعدیتون چیه؟! حتی از مصاحبه هماهنگ هم می‌ترسه».

آقای وزیر به درستی نام مشاوران می‌رحسن و کروبی را نمی‌داند و آن وقت توقع دارد که رفت و آمد مجتبی واحدی برای تحصیل در انگلیس را به پای جاسوسی او بگذارند و از او بپذیرند که اردشیر امیرارجمند در پاریس مخفیانه زندگی می‌کند و غافل است از نوشته ی کاربران که که می‌نویسند: «اسم مجتبی رو بلد نیست می‌گه مصطفی.. توقع داره دانشجوی انگلیس باشه و به سنگال رفت و آمد کنه!»… «مخفی شدن!!!! دکتر اردشیر امیر ارجمند!!!! اونم در فرانسه!»

در جایی از مصاحبه، مجری! هم در اعتراف به حضور جنبش و زنده بودن فتنه! به یاری وزیر می‌آید و می‌گوید: «آقای مصلحی می‌دانید که قطعاً فتنه نمرده است. «تا دیروز که مرده بود چی شد پس؟ همه چیز از همون خرید عیدی ۲۵ بهمن زنده شد نه؟» اینجاست که موجی از شادی در میان کاربران ایجاد می‌شود و پیام سرشار از شوخ طبعی و امید خواندنی‌تر از همیشه می‌شوند: «خلاصه: فتنه مردنی نیست و فتنه گر‌ها نفس گیر، متحد و پیچیده‌اند»… «قبلا می‌گفتن: فتنه مرده. الان داره می‌گه: فتنه نمی‌می‌ره»… «خدا را شکر که دشمنان مارا از نادانان آفریده است.»… «فتنه‌ای برای تمامی فصول»… «کلام آخر: فتنه‌هایی پیش رو داریم، همیشه داریم، فتنه‌ها به هم سرویس می‌دن!»… «آقا اگر معلوم شد کلا انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خودش اصل فتنه است، کسی تعجب نکنه‌ها!!»

مصلحی به پایان مصاحبه نزدیک می‌شود. شوخی‌های کاربران هم کمتر شده و رنگ جدی به خود گرفته‌اند… «ولی گذشته از شوخی صحبت هاش رنگ وبوی قدرت نداشت‬.»

کوته نوشته های کاربران شبکه های اجتماعی عمیق‌تر و قابل تامل شده‌اند: «حیدر مصلحی باز منو یاد سعید الصحاف انداخت». اگر یادتان باشد وزیر اطلاعات صدام حسین، در حالی که نیروهای آمریکایی وارد بغداد شده بودند و رژیم بعث دقایقی با سقوط فاصله نداشت، هر از چند گاهی بر آنتن صدا و سیمای عراق ظاهر می شد و خبر پیروزی های عظیم و شکست نیروهای چند ملیتی را فریاد می زد. بیچاره سعید الصحاف نمی دانست که غیر از او و چند نفری که صدا و تصویر او را مخابره می کنند ، کسی باقی نمانده است و ادعاهای او مضحکه ی مردم شده است. سعید الصحاف را همه می شناسند و بلوف ها و دروغ های او را کسی فراموش نکرده است. اما واقعیت این بود که مصلحی به اندازه سعید الصحاف هم کارش را بلد نبود. «خداییش تلویزیون منافقین کل نیرویش رو جمع می‌کرد همچین تیزر تبلیغاتی نمی‌توانست واسه خودش بسازه!»… «حیدر مصلحی: ما بعنوان دستگاه قضاییییی!!!! آقای وزارت خوبه خودتم اعتراف کردی دستگاه قضایی هم هستی»… . دیگری می نویسد : «دولت کودتا در شبکه سه مشغول پوشاندن هراس خود است… هیچ چیز حکومت دروغ را نجات نخواهد داد… خوب به آن‌ها بنگریم، در چشمانی که دیگر از بی‌شرمی و ترس کم سو شده چشم بدوزیم… به دروغ‌هایشان گوش دهیم و به یاد بسپاریم… آن‌ها هیچ نبودند، آن‌ها هیچ نیستند.»

مصاحبه حیدر مصلحی وزیر اطلاعات با صدا و سیمابه پایان رسیده است. خیلی‌ها از اینکه دوساعت از وقتشان را برای شنیدن حرف‌ها و واژه‌های تکراری گذاشته‌اند، کلافه‌اند و کاربری می‌نویسد: «مصلحی دستش از همیشه خالی تر بود، حتی ریگی هم به کفش نداشت…»

No comments:

Post a Comment