Friday, February 25, 2011

تازه ترین اخبار از بازداشت و آزادی فعالان سیاسی در ایران

تازه ترین اخبار از بازداشت و آزادی فعالان سیاسی در ایران

عکسی از معترضان در روز 25 بهمن تهران

مخالفان دولت ایران در روزهای بیست و پنجم بهمن و اول اسفند برای نشان دادن اعتراض خود به خیابان‌ها بازگشتند

با گذشت بیش از ۱۰ روز از وقایع ۲۵ بهمن در ایران، همچنان خبرهایی از بازداشت فعالان سیاسی و دانشجویی منتشر می شود. همزمان تعدادی از زندانیان سیاسی نیز آزاد شده اند.

بنا بر گزارش وبسایت های مخالفان دولت ایران، چند نفر از جمله سه دانشجوی دانشگاه شریف تهران در ارتباط با وقایع روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفند بازداشت شده اند و همزمان محمد نوری زاد، فیلمساز و مازیار خسروی، خبرنگار، آزاد شده اند.

به گزارش ندای سبز آزادی، از وبسایت های نزدیک به مخالفان دولت ایران، جواد سوهان‌کار، علی اکبر محمدزاده و محمد افخمی، هرسه از دانشجویان دانشگاه شریف و اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه روز ۲۶ بهمن توسط نیروهای "امنیتی" بازداشت شده اند.

وبسایت خانه حقوق بشر ایران، رهانا، نیز از صدور حکم جلب برای مادر حسین رونقی، وبلاگ نویس زندانی در ایران خبر داده است. به گزارش رهانا، زلیخا موسوی، مادر آقای رونقی، تحت عنوان "مطلع" به همراه پدر حسین رونقی احضار و سپس بازداشت شده است.

روز گذشته نیز مهدی تحققی و احمد هاشمی دو عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، از احزاب اصلاح‌طلب مخالف دولت در ایران، بازداشت شدند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران (شاخه خارج از کشور) دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود: "آن‌ها (افراطیون) می‌خواهند فضایی ایجاد شود که امکان هرگونه تحرک معترضان و منتقدان مشفق و اصلاح‌طلبانی که خواهان حل و استیفای حقوق ملت از طرق قانونی و مسالمت‌آمیز هستند، سلب شود و میدان برای رشد گرایشات رادیکالیستی و خشونت‌گرا باز شود."

محمد نوری زاد از بیمارستان مرخص شد

آیت الله علی خامنه ای و محمد نوری زاد

محمد نوری زاد، روزنامه نگار و سینماگر ایرانی، در ماه های بعد از انتخابات چند نامه سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، نوشت و از عملکرد او انتقاد کرد

همزمان با انتشار اخبار جدید در ارتباط با بازداشت فعالان سیاسی و دانشجویی در ایران، محمد نوری زاد، فیلمساز و نویسنده که به خاطر نوشتن نامه های انتقادی به رهبر ایران، در بازداشت به سر می برد و چندی پیش به علت وخامت حال جسمی از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، روز گذشته به منزل منتقل شده است.

بنابر آنچه در وبلاگ شخصی آقای نوری زاد منتشر شده است، او پس از سپری کردن یک دوره معالجات مربوط به سنگ کلیه و دیابت در بیمارستان، برای گذراندن دوره نقاهت و به طور "موقت" آزاد شده است.

محمد نوری زاد، روزنامه نگار و سینماگر ایرانی، در ماه های بعد از انتخابات خرداد ۸۸ چند نامه سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، نوشت و از عملکرد او انتقاد کرد.

سه نامه اول آقای نوری زاد به همراه یکی از یادداشت های او درباره صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، باعث بازداشت او شد و در دادگاه بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر، رئیس قوه قضائیه، رئیس جمهور و امام جمعه مشهد به سه سال و نیم زندان و پنجاه ضربه شلاق محکوم شد.

مازیار خسروی آزاد شد

بنابر گزارش وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، مازیار خسروی، دبیر گروه بین الملل روزنامه شرق با صدور قرار کفالت آزاد شده است.

آقای خسروی در روز ۲۲ بهمن و با مراجعه ماموران امنیتی به دفتر روزنامه شرق بازداشت شده بود.

پیش تر نیز کیوان مهرگان، فرزانه روستایی، ریحانه طباطبایی و احمد غلامی از خبرنگاران و مدیران روزنامه شرق بازداشت شده بودند که همگی پس از مدتی و به قید وثیقه از زندان آزاد شدند.

آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان در جریان برگزاری تجمعات اعتراضی روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفندماه منتشر نشده است، اما سایت‌های نزدیک به مخالفان دولت، طی روزهای اخیر اخبار متعددی را در مورد بازداشت‌های صورت گرفته پس از این تجمعات منتشر کرده‌اند.

از میان این اخبار منتشر شده می توان به بازداشت علی کروبی فرزند سوم مهدی کروبی، داریوش جلالی، از فعالان دانشجویی شهر سنندج، احسان کاهوکار و محمد غفاریان، دو دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد و جعفر گنجی و آرش نجبایی از هواداران نهضت آزادی اشاره کرد که در جریان وقایع مربوط به ۲۵ بهمن و اول اسفند بازداشت شده اند.

No comments:

Post a Comment