Tuesday, February 22, 2011

ابهام در نحوه کشته شدن یک دانشجو در شیراز در روز اول اسفند

ابهام در نحوه کشته شدن یک دانشجو در شیراز در روز اول اسفند

حامد نورمحمدی

وب سایت های نزدیک به معترضان می گویند حامد نورمحمدی در حال فرار از دست ماموران کشته شده است

در حالی که وب سایت های مخالفان حکومت ایران از کشته شدن یک دانشجوی دانشگاه شیراز در تجمع های اعتراضی روز اول اسفند در این شهر خبر می دهند، خبرگزاری فارس از قول رئیس این دانشگاه دلیل مرگ این دانشجو را تصادف رانندگی اعلام کرده است.

وب سایت دانشجو نیوز، از وب سایت های معترضان که بیشتر خبرهای دانشجویی را پوشش می دهد، نوشته است که حامد نورمحمدی، دانشجوی سال چهارم رشته زیست شناسی دانشگاه شیراز، روز یکشنبه ۱ اسفند و "در حال فرار از دست ماموران امنیتی و بسیجی" کشته شده است.

دانشجونیوز به نقل از شاهدان عینی نوشته است که حامد نورمحمدی، اهل خرم آباد و ساکن خوابگاه دستغیب دانشگاه شیراز، "از پل روگذر حد فاصل میدان دانشجو و میدان نمازی توسط ماموران امنیتی به پایین پرت شده و پس از برخورد ماشین در سطح خیابان پایین (خیابان ساحلی) جان خود را از دست داده است".

وب سایت جرس، از وب سایت های مخالفان حکومت، نیز مشابه این روایت را از قول شاهدان عینی گزارش کرده است.

به گزارش جرس، تشکل دانشجویی "دانشجویان آزادیخواه شیراز" در بیانیه ای در این دانشگاه یک هفته عزای عمومی اعلام کرده است.

از سوی دیگر محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیراز، در گفتگو با خبرگزاری فارس ضمن تایید کشته شدن حامد نورمحمدی در روز اول اسفند گفت که او در تجمعات شرکت نداشته و دلیل مرگ آقای نورمحمدی را "تصادف با یک دستگاه خودروی سواری شخصی" اعلام کرد.

آقای موذنی به خبرگزاری فارس گفت: "بنده با راننده خودروی مذکور صحبت کردم و او سرعت بالا را علت تصادف ذکر کرد و گفت که نتوانسته است خودروی خود را به خوبی کنترل کند و به همین دلیل با این دانشجو تصادف کرده است."

این اولین بار نیست که حکومت ایران و مخالفان آن، در مورد دلیل و نحوه کشته شدن کسانی که در جریان و یا حاشیه تجمع های اعتراضی جان خود را از دست می دهند، دچار اختلاف می شوند.

در آخرین مورد، گرایش سیاسی صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر که در جریان تجمع اعتراضی روز ۲۵ بهمن در تهران کشته شد، مورد اختلاف دو طرف شد.

در حالی که مخالفان حکومت با انتشار عکس هایی از دیدار او با آیت الله منتظری و همین طور گفته های دوستان و هم کلاسی های آقای ژاله تاکید می کردند که او از حامیان جنبش سبز بوده، رسانه های وابسته به حکومت (از جمله رادیو و تلویزیون دولتی ایران) او را از اعضای بسیج خوانده و حتی مدیرمسئول روزنامه کیهان صانع ژاله را نفوذی روزنامه اش در میان مخالفان حکومت خواند.

در پی شرکت ده‌ها هزار نفر در تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف، که به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی صورت گرفت، "شورای هماهنگی راه سبز امید"، تشکل نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با صدور فراخوانی خواستار برگزاری مراسم سراسری "بزرگداشت" کشته شدگان روز ۲۵ بهمن، در روز اول اسفند شد.

به گزارش شاهدان عینی و وب سایت های نزدیک به معترضان، در این روز یکی از بزرگترین تجمع های اعتراضی بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ در شهر شیراز و رشت برگزار شد.

برنامه عزاداری

به گزارش جرس، تشکل دانشجویی "دانشجویان آزادیخواه شیراز" در بیانیه ای در رابطه با مرگ حامد نورمحمدی نوشت: "امروز باز هم چشمانمان با خون کبوتری دیگر سرخ گشت اما این بار عضوی از خانواده مان را به خون غلتیده می بینیم."

این گروه می نویسد: "ضمن محکومیت چند باره کشتارها و به بند کشیدن زنان و مردان این مرز و بوم، بار دیگر بر عهد سبز خود با حامدها تأکید نموده و در عزای از دست دادن این جوان خوش خو، در دانشگاه شیراز یک هفته عزای عمومی اعلام می نماید."

این تشکل دانشجویی می گوید که "روز چهام اسفند از ساعت دوازده ظهر در پردیس دانشگاه شیرازگرد هم می آییم و ضمن محکومیت بازداشت خانگی میر و شیخ سبز، سومین روز شهادت حامد نور محمدی را با کوله باری از اندوه و خشم گرامی خواهیم داشت."

در پایان این بیانیه آمده است: "گیریم که حامد را کشتید و علی را گرفتید و دیگرانی را ممنوع الورود کردید و دانشکده مهندسی را از ظهر تعطیل اعلام کردید... با دل های خون شده و چشمان اشک بار و صدای ننگ بر دیکتاتور که شبانه روز در ذهن همه ماست چه خواهید کرد؟!"

No comments:

Post a Comment