Wednesday, February 16, 2011

نيويورک تايمز: آيا اينترنت راهگشای آزاديخواهان است يا ابزار دولت ها برای سرکوب ناراضيان؟


نيويورک تايمز نوشته است پس از آنکه شبکه های اجتماعی فيس بوک و تويتر آتش انقلاب را در مصر شعله ور کرد، دولت پرزيدنت اوباما در نظر دارد خط مشی جديدی را در مورد آزادی های اينترنتی اعلام کند. هدف از اين اقدام، کمک به مردم برای دور زدن موانع در فضای سايبری (يا فضای ارتباطات مجازی روی اينترنت) از سويی؛ و دشوار کردن کار دولت های استبدادی در استفاده از همين تکنولوژی برای سرکوب مخالفان از سوی ديگر عنوان شده است. به نوشته نيويورک تايمز اين که آيا اينترنت سلاحی است برای سرنگون کردن رژيم های سرکوبگر يا ابزاری در دست حکومت های خودکامه برای قلع و قمع کردن ناراضيان، يکسال تمام موضوع بحث های تند و آتشين ميان موافقان و مخالفان در وزرات خارجه آمريکا بود. اين روزنامه يادآوری می کند که بعضی انتقاد کرده اند که دولت اسلامی ايران در طول اين مدت با استفاده از فرصت، با سانسور اينترنت، صدای معترضان به انتخابات مخدوش سال ۱۳۸۸ را خفه کرده است.

در خبر ديگری روزنامه استريلين سخنان وزير امور خارجه آمريکا پس از تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف ايران را گوشزدی به رهبران جمهوری اسلامی خوانده و نوشته است هيلاری کلينتون بر تهران فشار می آورد تا با درس گرفتن از انقلاب مصر، نظام سياسی کشور را باز گذارد؛ و به اعتراضات مردم توجه کند. استريلين به نقل از خانم کلينتون خاطرنشان می کند که معترضان در ايران شايسته برخورداری از «حقوق فطری» خود هستند؛ و اين همان حقوقی است که مردم مصر برای احقاق آن ها حسنی مبارک را از قدرت خلع کردند.

در ستون نظرات وال استريت جورنال نيز اين پرسش مطرح شده است که «آيا پس از تونس و قاهره، نوبت سقوط رياض است؟» اين روزنامه می نويسد خاندان سلطنتی عربستان يعنی آل سعود، مهمترين هم پيمانی است که برای ايالات متحده در ميان کشورهای عرب خاورميانه باقی مانده است. اما آل سعود، خاندانی فاسد است که به طور روزافزون مورد انتقاد شبکه های اجتماعی قرار دارد. بعيد نيست بزودی شاهد تغيير و جانشينی رهبری در آن کشور باشيم؛ و اين روند ممکن است با تفرقه و شکافی بزرگ در حاکميت عربستان سعودی همراه شود.

در خبری ديگر سرگئی لاورف، وزير امور خارجه روسيه، روز سه شنبه در جريان ديدار با همتای بريتانيايی خود ويليام هيگ تاکيد کرد روسيه از تحريمهای احتمالی جديد عليه ايران حمايت نخواهد کرد. آقای لاورف معتقد است هرگونه تحريم جديد عليه ايران به اقتصاد و معيشت شهروندان ايرانی لطمه خواهد زد و روسيه از چنين تحريم هايی حمايت نخواهد کرد.

وزير انرژی ارمنستان نيز از آغاز عمليات احداث خط لوله انتقال نفت ايران به آن کشور در سال جاری ميلادی خبر داد. خط لوله ۳۶۵ کيلومتری پس از تکميل در سال ۲۰۱۳ ميلادی روزانه يک و نيم ميليون ليتر سوخت بنزين و ديزل ايران را از تبريز به «يراشخ» در ارمنستان منتقل خواهد کرد.

جامعه بين المللی بهاييان هم روز سه شنبه با صدور بيانيه ای از انتقال ۷ رهبر زندانی جامعه بهايی ايران به بندهای جديدی در زندان گوهردشت به منظور تشديد شرايط سخت اين افراد خبر داد. در اين بيانيه بويژه نسبت به شرايط وخيم ۲ زن زندانی بهايی در زندان گوهردشت ابراز نگرانی شديد شده است.

No comments:

Post a Comment