Wednesday, February 16, 2011

شرکت دهها هزار نفر در تظاهرات تهران

شرکت دهها هزار نفر در تظاهرات تهران

در واکنش به دعوت رهبران مخالف دولت، خبرگزاری های خارجی از تهران گزارش می دهند که هزاران نفر در این راهپیمایی ها شرکت کرده اند.

خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داده که هزاران نفر در راهپیمایی مخالفان دولت برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس شرکت کرده اند.

رضا سایه خبرنگار سی ان ان در اسلام آباد، از قول شاهدان عینی می گوید که دهها هزار نفر از مخالفان دولت در حال راهپیمایی هستند و با تاریک شدن هوا بر تعدادشان افزوده شده است.

یک شاهد عینی با تائید این خبر به بی بی سی گفت که با تاریک شدن هوا انگار ترس بیشتر مردم ریخته و گروه های تازه ای در حال پیوستن به تجمعات اعتراضی هستند.

گزارشها حاکی است که در برخی نقاط شهر تهران درگیری هایی بین ماموران امنیتی و نظامی با مردم رخ داده و پلیس از گاز اشک آور استفاده کرده است.

حضور گسترده ماموران امنیتی و لباش شخصی

گزارشها نشان می داد که در واکنش به دعوت رهبران مخالف دولت به راهپیمایی در تهران، نیروهای امنیتی در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از تهران، از صبح روز دوشنبه، 25 بهمن (14 فوریه)، و با نزدیک شدن زمان برگزاری تظاهرات حمایت از قیام های مردمی در تونس و مصر، نیروهای امنیتی در برخی نقاط پایتخت حضوری محسوس داشتند.

این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد که دسته ای از ماموران پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان ولیعصر مستقر شده و ایستگاه های مترو در این مسیر بسته شده بود.

کلیک پوشش لحظه به لحظه تحولات روز ۲۵ بهمن

بستن ایستگاه های مترو به منظور جلوگیری از عزیمت مخالفان به محل های برگزاری تظاهرات از اقدامات متعارف نهادهای امنیتی در جریان تظاهرات اعتراضی بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بوده است.

همین خبرگزاری به نقل از یک شاهد عینی دیگر گفته است که تعدادی خودروی پلیس، که پنجره های آنها با پارچه سیاه پوشانده شده، در نزدیکی زندان اوین در شمال تهران پارک شده بود.

پیشتر، سایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، از تجمع گروهی از مردم در یکی از میدان های شهر تهران خبر داده بود.

سحام نیوز به نقل از وبسایت ندای سبز آزادی، محل این تجمع را میدان صادقیه تهران گزارش کرده و این محل را دارای اهمیت دانست.

در جریان تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، میدان صادقیه از محل های شناخته شده تجمع و تظاهرات معترضان و درگیری با نیروهای امنیتی بود.

هر چه به میدان آزادی نزدیک می شویم برخوردها شدیدتر می شود. اتوبوس های خط ویژه مملو از مسافرانی است که شعار یا حسین میر حسین و مرگ بر دیکتاتور سر داده اند

یک منبع موثق از تهران

سایت کلمه، که خبرها و دیدگاه های میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت را منعکس می کند هم به نقل از گزارشگران خود از حضور چند هزار نفر در میدان انقلاب و خیابان های اطراف آن خبر داده بود.

در همانحال، گزارشی از تحولات روز دوشنبه در رسانه ها و خبرگزاری های داخلی جمهوری اسلامی انعکاس نیافته است.

ممانعت از خروج رهبران مخالفان دولت

صبح روز دوشنبه همچنین گزارش شد که ماموران امنیتی با استقرار در برابر خانه میرحسین موسوی و همسرش، زهرا رهنورد، ارتباط آنان را با خارج قطع کردند که ظاهرا دلیل آن جلوگیری از حضور آنان در راهپیمایی حمایت از قیام مردم مصر و تونس بوده است.

براساس این گزارش، که سایت کلمه آن را منتشر کرد، از روز گذشته، خطوط تلفن و تلفن همراه آقای موسوی و خانم رهنورد قطع شده بود.

از روز 21 بهمن، نیروهای امنیتی مانع از تماس بازدیدکنندگان با مهدی کروبی شده اند و تنها به همسر او اجازه ورود به خانه را داده اند.

روز 16 بهمن، آقایان کروبی و موسوی در نامه ای خطاب به وزیر کشور، از او خواستند با صدور مجوز راهپیمایی "همبستگی با حرکت های مردمی در منطقه" موافقت کند.

در این نامه، مسیر راهپیمایی مورد نظر میدان امام حسین تا میدان آزادی و زمان برگزاری آن از ساعت 3 بعد از ظهر روز دوشنبه، 25 بهمن، قید شده بود.

اگرچه وزارت کشور به این درخواست جواب مثبت نداد، اما در روزهای اخیر، وبسایت های مخالف دولت خواستار حضور گسترده مردم در این راهپیمایی شدند.

No comments:

Post a Comment