Wednesday, February 16, 2011

هیلاری کلینتون: سرکوب وبلاگ نویسان و محدود کردن وبسایت مخالفان در نهایت به زیان حاکمان تمام خواهد شد


هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهایی که دسترسی به اینترنت را محدود کرده اند، هشدار داد که آنها نمی توانند برای همیشه نارضایتی عمومی را نادیده بگیرند. وی در عین حال افزود محدود کردن دسترسی به اینترنت، کشورها را از کسب منافع اقتصادی که می توان از مسیر شبکه جهانی اینترنت به دست آورد، محروم می کند.
وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارات را روز سه شنبه و در تشریح سیاستهای اصلی ایالات متحده در مورد اینترنت عنوان کرد.
هیلاری کلینتون گفت اینترنت می تواند مجرایی برای انتشار سخنان نفرت انگیز و یا محلی برای انتشار اسناد دیپلماتیک ربوده شده آمریکا در پرونده موسوم به ویکی لیکس باشد. با این حال خانم کلینتون افزود ایالات متحده، جایگاه خود را در سمت و سوی آشکار و شفاف این موضوع تعریف کرده است. وی افزود آزادی اینترنت مانند هر آزادی دیگری همراه با تنش است، اما فواید آزادی بیشتر از مضرات آن است.
سخنان هیلاری کلینتون در شرایطی عنوان می شود که بخش هایی از خاورمیانه دستخوش تظاهرات مخالفان است، مخالفانی که در مواردی، شبکه های اجتماعی مانند تویتر و فیس بوک، موتور محرکه فعالیتهای آنهاست. در این میان برخی از کشورهای منطقه کوشیده اند با محدود کردن خدمات شبکه اینترنت، صدای مخالفان را خاموش کنند. هیلاری کلینتون تاکید کردن سرکوب وبلاگ نویسان و محدود کردن وبسایت مخالفان در نهایت به زیان حاکمان تمام خواهد شد.
وی افزود: «ما معتقدیم دولتهایی که موانعی در برابر آزادی اینترنت ایجاد کرده اند، در نهایت خود را به دردسر خواهند انداخت. آنها با وضعیت دشوار یک دیکتاتور روبرو خواهند شد؛ این که اجازه دهند دیوارها فرو ریزد یا اینکه بهای پابرجا ماندن این دیوارها را بپردازند.»
هیلاری کلینتون در ماه های گذشته کوشیده است روابط آمریکا را با کشورهایی که به دلیل انتشار اسناد ویکی لیکس به سردی گراییده بود، بهبود ببخشد. وی می گوید در دنیای دیپلماتیک لازم است تعادلی میان شفافیت و محرمانه بودن برقرار شود.
او گفت: «کفه ترازو باید به نفع شفافیت باشد. اما اگر تمام بار روی این کفه باشد به نفع هیچ کس نیست. این که می گویم ماجرای ویکی لیکس با یک سرقت آغاز شد، مثل این است که اوراق در یک چمدان قاچاق شده باشد. بنابراین استفاده ویکی لیکس از اینترنت برای انتشار این اسناد، نباید دلیلی برای انتقاد از اینترنت باشد.»
هیلاری کلینتون در نهایت افزود وزارت امور خارجه آمریکا خود را متعهد می داند که ارتباط مستقیم اینترنتی با مردم را در گوشه و کنار جهان توسعه دهد. وی افزود صفحه وزارت امور خارجه آمریکا در تویتر که هفته گذشته به زبانهای عربی و فارسی راه اندازی شد، به زودی زبانهای چینی، روسی و هندی را نیز به مجموعه فعلی خود خواهد افزود.

No comments:

Post a Comment