Wednesday, February 9, 2011

رییس قوه ‌قضاییه: اگر با سران فتنه برخورد می‌شد امامزاده می‌شدند

رییس قوه قضاییه در جمع نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان هرمزگان با بیان این که برخورد دستگاه قضایی با سران فتنه تابع مصالح نظام است گفت: اگر با این افراد برخورد می‌شد امامزاده می‌شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بندرعباس، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی تصریح کرد: این غیرمنصفانه است که برخی بگویند قوه قضاییه در برخورد با فتنه گران تسامح کرده است، ما نمی‌گوییم دستگاه قضایی معصوم است اما پرونده‌های بسیاری در دستگاه رسیدگی شده که بیش از ۱۰۰۰ پرونده است و عده‌ی زیادی نیز در جریان فتنه محکوم شده‌اند که در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

تصمیم‌گیری درباره سران فتنه‌ فقط به عهده من نیست

وی افزود: در مورد سران فتنه، بحث مصلحت نظام مطرح است و تصمیم‌گیری در مورد آن فقط به عهده‌ی من نیست، بلکه مصالح نظام به ولی فقیه بستگی دارد و این مطلبی است که فراتر از تصمیمات دستگاه قضایی است.


برخورد می‌کردیم امامزاده می‌شدند

آملی لاریجانی تاکید کرد: من هم این تصمیم مصلحت آمیز را صحیح می‌دانم زیرا اگر با سران فتنه برخورد می‌کردیم به امامزاده تبدیل می‌شدند.


همین آراء هم برای‌شان درست شده بود

رییس دستگاه قضایی خاطر نشان کرد: کسانی که آرای‌شان به اندازه‌ی آرای باطله نبود روشنفکران پشت سرشان ایستادند که پیش از این هیچ روحانی را قبول نداشتند، لذا آنها افرادی نبودند که آرای حقیقی داشته باشند بلکه همین آراء هم برای‌شان درست شده بود.


در زمان خود برخورد می‌کنیم

آملی‌لاریجانی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه را مبرا از تسامح بدانید زیرا دستگیری سران فتنه نیز برای ما مقوله‌ی خاصی نیست اما تابع مصالح نظام است و در زمان خود نیز این کار انجام خواهد شد.


برخوردها قاطعانه اما در چارچوب قانون است

وی هم‌چنین در مورد برخورد قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: با افتخار می‌گویم که قوه قضاییه در دوره‌ی جدید به همت مسوولان عالی قضایی برنامه‌ی قاطعی در برخورد با مفاسد اقتصادی در دستور کار قرار داده است. مردم ما گاهی این موضوع را تجربه کرده‌اند که در مواردی پیگیری هایی صورت گرفته اما وقتی به نقطه‌ای رسیده در مورد آن سکوت کرده است اما من می‌گویم برخوردها قاطعانه اما در چارچوب قانون است.


موضوع دانه درشت‌ها هم در حال پیگیری است

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: اعلام اسامی متهمان قبل از قطعی شدن حکم آنها خلاف قانون است و ظلم است کسانی که متهم‌اند تحت پیگرد قرار می‌گیرد اما برخی ظرافت‌ها در کار وجود دارد که موجب می‌شود ما همه‌ی مطالب را همان اول اعلام نکنیم بر همین اساس موضوع دانه درشت‌ها هم در حال پیگیری است و در اسرع وقت پس از بررسی‌های اولیه در دادگاه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.


تشکیل شعب رسیدگی به پرونده‌ دانشگاهیان نیاز به مجوز ندارد

آملی لاریجانی همچنین در پاسخ به درخواستی مبنی بر تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به پرونده دانشگاهیان گفت: من با این موضوع مخالفتی ندارم و بخشنامه‌ای هم داریم مبنی بر این که روسای کل دادگستری استان‌ها در هر مورد که نیاز دانستند شعب‌هایی ایجاد کنند لذا اگر در این مورد نیز ضرورتی احساس شد می‌توان شعباتی ایجاد کرد و این امر نیاز به آیین‌نامه‌ی جدیدی ندارد.

به گزارش ایسنا، رییس قوه قضاییه در جمع نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان هرمزگان در بخش ابتدایی سخنان خود با تاکید بر لزوم بازنگری در علوم انسانی به تشریح رابطه‌ی علم و ارزش و همچنین موضوعات مربوط به معرفت دینی پرداخت.

وی گفت: ما نمی توانیم معرفت دینی را سراپا مصرف کننده‌ی معرفت‌ های بشری بدانیم زیرا معرفت دینی خود حرف برای گفتن دارد لذا ما علوم انسانی را از مجاری مختلفی وامدار مسائلی بیرون از علوم انسانی می‌دانیم و دین می‌تواند از این مطالب بیرونی سخن بگوید.


جمهوری اسلامی نظریه‌ای جدید در دنیای امروز بود

هم‌چنین رییس قوه قضاییه طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان هرمزگان،گفت: جمهوری اسلامی نظریه‌ای جدید در دنیای امروز بود که در قالب جمع بین دیانت و مردم سالاری ارائه شد.

آیت الله صادق آملی‌لاریجانی با اشاره به ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و توطئه‌های دشمن در برهه های مختلف، تصریح کرد: گمان می‌کنم ریشه مخالفت‌های روز افزون غرب با نظام جمهوری اسلامی همین نوع بودن نظریه این نظام است و شاهد این مدعا نیز الگوبرداری کشورهای دیگر همچون مصر و تونس از جمهوری اسلامی است.

وی وضعیت کنونی مصر را مشابه کشور در سال ۵۷ برشمرد و افزود: فرق عمده حرکت آن‌ها با انقلاب اسلامی ایران آن است که در آنجا رهبریتی مانند امام خمینی (ره) وجود ندارد و گرنه زودتر از اینها به نتیجه می رسیدند.


بر روی مساله انقلاب و تحکیم آن باید کار کنیم

رییس دستگاه قضایی با تاکید بر این که نباید از آثار عظیم انقلاب غفلت کنیم، خاطر نشان کرد: ما هم از جهت بنیان‌های نظری و هم عملی باید بر روی مساله انقلاب و تحکیم آن کار کنیم. مسوول بررسی نظری بنیان‌های انقلاب، اندیشمندان کشور هستند، اما در بعد عملی، ما به عنوان کسانی که در جریان اداره نظام هستیم، باید اقدام کنیم.


انجام وظایف قانونی در سایه تبعیت از ولی‌فقیه است

آملی لاریجانی ادامه داد: در این راستا اولین نکته مهم، مساله حاکم اسلامی، رعایت حقوق او و تبعیت از ولی فقیه است. همان گونه که قانون اساسی منصوصا تاکید دارد که هر سه قوه باید زیر نظر ولی فقیه کار کنند، اولین مساله واجب برای ما که البته گاهگاه از آن تخطی می‌شود، تبعیت از ولی فقیه توسط همه قوا و انجام وظایف قانونی در سایه این تبعیت است.

وی دومین نکته مربوط به بعد عملی تحکیم انقلاب را همراهی و همگامی قوا با یکدیگر برشمرد و یادآور شد: این موضوع به معنای یکی شدن قوا نیست، زیرا قانون اساسی بر تفکیک قوا دلالت دارد. یکی از واجبات در بستر عملی نظام، وحدت قواست که البته متاسفانه گاه خللی در آن ایجاد می‌شود و امیدواریم این قبیل موضوعات برطرف شود.


همه اجزای نظام ید واحده هستند

رییس قوه قضاییه با تاکید بر این که باید به مردم خودمان و دشمنان نیز نشان دهیم که همه اجزای نظام ید واحده هستند، اظهار کرد: این موضوع بر صلابت نظام می‌افزاید و به دشمن نشان می‌دهد در مقابل تحریم‌های مختلف نظام دارای صلابت است.


همه باید با همکاری، قدرت نظام را نشان دهیم

آملی لاریجانی با بیان مثالی در این زمینه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در موضوع هسته‌ای مکررا به همه قوا تذکر دادند که اگر قدمی عقب بنشینید آن‌ها بیشتر جلو می‌آیند، لذا بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری همه باید با همکاری، قدرت نظام را نشان بدهند.

رییس قوه قضاییه سومین گام در عرصه تحکیم عملی مبانی نظام را خدمت رسانی به مردم توصیف کرد و گفت: نظام اسلامی برای خدمت رساندن به مردم تاسیس شد تا همگان را به سمت حکومت عدل، راهبری کند. البته نمی‌توان ادعا کنیم که به صورت تمام و کمال توانسته‌ایم به این مقصد برسیم، اگر چه مسیر روشن بوده و همه با وجود ولی فقیه همواره مسیر اصلی را طی ‌کرده‌اند و از انحرافات جلوگیری شده است، اما مشکلات زیادی بر سر این راه وجود دارد.


گاهی در همه قوا کم کاری‌هایی دیده می‌شود

وی با بیان این که مردم ولی نعمت ما هستند و همه قوا به نعمت وجود مردم به قدرت رسیده‌اند، خاطر نشان کرد: حق نیست کسانی که به قدرت می‌رسند کم کم مردم را فراموش کنند و در زمینه خدمت به مردم دچار غفلت و فراموشی شوند. متاسفانه گاهی در همه قوا کم کاری‌هایی دیده می‌شود اما به هر حال خوشحالیم که به نظر می‌رسد مسوولان در این مسیر حرکت می‌کنند که به مردم خدمت کنند و لازم است این حرکت در کنار هم انجام دهند.


مفاسد اقتصادی برای مردم قابل تحمل نیست

آملی لاریجانی با توجه به این که برخی کاستی‌ها نشان از عدم تناسب در نهادها دارد، به موضوع مفاسد اقتصادی اشاره و افزود: این مفاسد برای مردم قابل تحمل نیست، مسلما درصدی از مردم مشکلات بسیاری در امرار معاش معمولی خود دارند و نمی‌توانند در چنین فضایی بپذیرند که عده‌ای چه از طریق رانت‌ها و چه تخلفات آشکار قانونی دست به فساد بزنند.


تهیه قانون برای مقابله با رانت خواری‌

رییس دستگاه قضایی با انتقاد از عدم وجود قانونی صریح برای مقابله با رانت خواری‌ها ابراز امیدواری کرد که در این زمینه قانون مناسبی تهیه و تصویب شود.


بسیار سوزناک و اسباب تاسف است که جنگل‌های شمال از بین برود

وی با اشاره به پدیده زمین خواری و سوء استفاده از اراضی و منابع طبیعی، خاطر نشان کرد: در نقاطی مانند مازندران و گیلان مساله از بین بردن جنگل‌ها و تصرف اموال عمومی وجود دارد، در این باره حافظ اصلی، قوه قضاییه نمی‌تواند باشد، گرچه مقام برخورد کننده است، اما مسوول اصلی در این زمینه نهادهای اجرایی مانند منابع طبیعی، جهاد و ... هستند.

وی اضافه کرد: در مورد جنگل‌های شمال مکرر با رییس جمهور صحبت کرده‌ام. متاسفانه جنگلی را که چند صد سال زمان لازم است تا به وجود آید، شبانه کف بری می‌کنند به گونه‌ای که هیچ چیزی نیز مشخص نمی‌شود. بعد بلوک می‌گذارند. این بسیار سوزناک و اسباب تاسف است که این ثروت ملی از بین برود و این کوتاهی نیز از ناحیه همه صورت می‌گیرد.

آملی لاریجانی، اضافه کرد: چرا باید زمین‌هایی به بهانه های اجرای برخی طرح‌ها در اختیار افراد قرار گیرد و قبل از اجرای طرح به صورت قطعی واگذار شود؟


پرونده زمین‌خواری کیش تحت رسیدگی است

رییس قوه قضاییه با اشاره به موضوع زمین خواری در جزیره کیش نیز ، اظهار کرد: این موضوع را آیت الله جنتی در نماز جمعه بیان کردند و درست هم بود. ما سازمان بازرسی را مامور بررسی این مساله کردیم، انشاءاله پرونده‌ آن نیز به جریان خواهد افتاد تا دادگاه حکم قانونی صادر کند.

وی با اشاره به برخی از آسیب‌ها در مسیر مبارزه با زمین خواری، تصریح کرد: ممکن است قضات ما نیز گاهی تخلف کنند اما اغلب، قسمت حقوقی داویر دولتی نمی‌توانند در دادگاه به خوبی دفاع کنند.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود بودجه و نیروی انسانی مناسب در دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: سال گذشته به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که درآمدهای قوه قضاییه را به خودش بدهد تا به این ترتیب بتواند دستگاه را اداره کند اما همین کار را هم نکردند و در حال حاضر درآمدهای قوه قضاییه به خزانه کشور واریز می‌شود.


درباره قاچاقچیان موادمخدر اصل بر سخت‌گیری است

رییس قوه قضاییه در خصوص برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار نیز، تاکید کرد: در مورد این متهمان بنای ما بر سخت‌گیری است. شنیده‌ام برخی از اساتید حقوق گفته اند که رییس قوه قضاییه نباید دم از سختگیری و ارفاق بزند، حرف ما این است که این سختگیری و ارفاق مر قانون است که ما می‌خواهیم به آن عمل کنیم.


درخواست کردیم برای محارب حکم اعدام بدهند

وی ادامه داد: در مورد سلاح گرم و سرد، نفس حمل سلاح یک بحث است، اما اگر از سلاح برای اخفافه عمومی استفاده شود، نفس فتوای فقها این است که شخص محارب محسوب می‌شود. قانون چهار مجازات از جمله اعدام را برای محارب در نظر گرفته که ما درخواست کردیم که قضات، مجازات «اعدام» را انتخاب کنند.

آملی لاریجانی از تشکیل کمیته ای خاص در دادستانی کل کشور جهت رسیدگی به جرایم خاص و ساماندهی این قبیل پرونده‌ها در سراسر کشور خبر داد.


روحانیت شیعه حرمت اهل سنت را نگه دارند

به گزارش ایسنا، هم‌چنین رییس قوه‌ی قضاییه در جمع روحانیون و ائمه جمعه و جماعات استان هرمزگان، توصیه کرد که روحانیت شیعه حرمت اهل سنت را نگه دارند و اهل سنت نیز با نگاه منصفانه و بی‌طرفانه به معارف اهل بیت بنگرند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم وحدت و برادری اهل تسنن و تشیع، تصریح کرد: شیعه و سنی در اصل قرآن و سنت با یکدیگر مشترکند و امیدواریم در تمام جوامع ما به ‌ویژه جوامع علمی، برادری شیعه و اهل سنت لحاظ شود.


اهل سنت خود را از معارف اهل بیت محروم نکنند

وی افزود: دو توصیه دارم یکی برای روحانیت شیعه که حرمت اهل سنت را نگه دارند تا با برادری و وحدت در مقابل کسانی که اصل نظام دینی را قبول ندارند بایستیم. توصیه‌ی من به اهل سنت نیز این است که خود را از معارف اهل بیت محروم نکنند و با نگاه منصفانه و بی‌طرفانه به این معارف بنگرند، زیرا معارف اهل بیت دریایی از خودشناسی و خداشناسی است.

آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خاطرنشان کرد: دغدغه‌ی اصلی امام راحل تشکیل حکومت اسلامی بود و در کنار آن به مردم عشق می‌ورزید. لذا فرمودند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش، نه یک کلمه کم تا تاکیدی بر مردمی بودن و اسلامیت نظام داشته باشند.

وی ادامه داد: اکنون نظام به مساعدت و کمک آحاد مردم به ‌ویژه روحانیون معظم نیاز دارد و همه باید تلاش کنیم که این نظام راه تکامل خود را با قدرت و قوت هرچه بیشتر ادامه دهد.


بر خوان نعمت عظیمی از معارف دینی نشسته‌ایم

رییس دستگاه قضایی با بیان این‌که حکومت دینی ما اتفاق تازه‌ای در دنیای امروز و در مقابل همه‌ی مکتب‌های دیگر بود، خاطرنشان کرد: نباید از این مساله غفلت کنیم که بر خوان نعمت عظیمی از معارف دینی نشسته‌ایم. متاسفانه گاهی دیده می‌شود از مجموعه معارفی که در دست داریم غفلت می‌کنیم.


قرآن را باید و شاید از محجوریت در نیاورده‌ایم

آملی لاریجانی با بیان این‌که اهل علم ما باید به عنوان یک فریضه برای فهم کتاب و سنت در مجاری مختلف تلاش کنند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا وجهه‌ی حقیقی و واقعی به دنیا عرضه کنیم. ما باور داریم که قرآن کریم راه جدیدی برای بشر ایجاد کرده است اما با شعار نمی‌توان دنیا را جذب کرد. امروز بشر تشنه‌ی معنویت است و تبلیغات منفی نیز نمی‌تواند مانع از این تقاضای بشر شود اما متاسفانه ما آن‌طور که باید و شاید قرآن را از محجوریت در نیاورده‌ایم.

وی با بیان این‌که لازم است نظام اسلامی را موج‌ها و به صورت معقول و منطقی به دنیا عرضه کنیم، این امر را بسیار دشوار توصیف کرد و افزود: ما در بعد عملی باید از کارآمدی نظام دفاع کنیم و آن را به نحوی تبلیغ کنیم که منطبق با شعارهای ما باشد. در این مسیر باید روحانیت کمک کند.


نگاه صفر و صدی نداشته باشیم

رییس قوه‌ی قضاییه اظهار کرد: گاهی به جوانب اجرایی نظام اشکال گرفته می‌شود؛ در حالی که باید سمت و سوی نظام را در مجموع دید. در ارزیابی از افراد نیز باید کل یک فرد را در نظر بگیریم و نگاه صفر و صدی نداشته باشیم؛ زیرا بین صفر و صد فاصله‌ی زیادی است. همه‌ی ما باید سعی کنیم وجهه‌ی نظام، یک وجهه‌ی حقانی و الهی باشد و در این مسیر روحانیت معظم می‌تواند بسیار کمک کند.


انتخاب مسیری غیردموکراتیک برابی دموکراسی

آملی لاریجانی با اشاره به حوادث سال گذشته در کشور گفت: در فتنه‌ی سال قبل عده‌ای با طرح یک دروغ بزرگ درصدد به انحراف کشیدن نظام بودند. تقلب در انتخابات بالاترین دروغی بود که به مردم گفته شد و فتنه‌گران می‌خواستند با یک مسیر غیردموکراتیک، دموکراسی ایجاد کنند. دنیای غرب که امروز در مقابل حرکت مردم مصر و تونس ایستاده است دیروز پشت سر فتنه‌گران بود.

وی تاکید کرد: اگر مقام معظم رهبری به میدان نیامده بودند نمی‌دانیم انقلاب به چه مسیری می‌رفت. در شرایط کنونی روحانیت باید بصیرت مورد دعوت مقام معظم رهبری را داشته باشد و به تحکیم نظام کمک کند.

رییس دستگاه قضایی ابراز امیدواری کرد که همه‌ی مردم قدردان نعمت انقلاب باشند و روحانیون نیز با عمل به وظایف خود روشنگری‌های مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهند.

No comments:

Post a Comment