Wednesday, February 9, 2011

کوروش زعیم: هاشمی می خواهد میلیمتر به میلیمتر به مردم نزدیک شود

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی اظهار نظری در مورد قیام مردم تونس و مصرکه در خبرگزاری های ایران منتشر شده، گفته است: «آنچه در این کشورها اتفاق می افتد، نتیجه آن است که حاکمان آن ها صدای اعتراض مردمان خود را نمی شنیدند و یا نمی خواستند بشنوند.»

او همچنین با اشاره به این که این خیزش محدود به تونس و مصر نخواهد بود، گفته است: «اگر حکومت ها وقیحانه و بی رحمانه با مطالبات خیرخواهانه برخورد نمی کردند، امروز با این مطالبات مهم و ریشه ای برخورد نمی کردند.»


رادیو فردا در گفت و گو با کوروش زعیم، تحلیلگر سیاسی و عضو هیئت اجرایی جبهه ملی ایران، ابتدا از او پرسیده است که هدف آقای هاشمی از گفتن این سخنان چیست؟

کوروش زعیم: در عصر اطلاع رسانی و دسترسی همگانی مردم به رویدادها و اخبار جهانی و آگاهی از روش های زندگی دیگران در کشورهای آزاد و پیشرفته، با توجه به جوان بودن جمعیت همه کشورهای اسلامی و حاکمیت دیکتاتوری که در غالب این کشورها حاکمند، می شد پیش بینی کرد که این کشورها آبستن انفجار نارضایتی ها هستند.

سرنوشت دیکتاتور تونس و آنچه که فردا در انتظار حسنی مبارک است، تحلیل اینکه در سایر کشورهای دیگر اسلامی چه خواهد شد، را آسان خواهد کرد.
کما اینکه رویدادهای یمن و اردن نیز روند تغییرات بنیادین در این کشورهای اسلامی را روشن تر کرده است.

بنابر این با توجه به اینکه درزمان اعلام موضع آقای رفسنجانی ، سرنوشت دیکتاتورهای اسلامی روی دیوار نوشته شده بوده ، منظور ایشان نباید فقط کشورهای اسلامی دیگر بوده باشد.

ولی موضع جدید ایشان که به هر حال در نظام جمهوری اسلامی دارای نفود و قدرت هستند، در مورد حکام کشورهای اسلامی، نشان می دهد که ایشان می خواهند میلیمتر به میلیمتر خودشان را به مردم نزدیک و نزدیکتر کنند.

به هر حال اگر من جای ایشان بودم به خاطر اشتباهات گذشته که در بوجود آمدن شرایط فعلی موثر بوده است، از مردم پوزش می خواستم و نفوذ خودم را برای جبران گذشته از دست رفته، در پشتیبانی صریح از مردم به کار می گرفتم.

آقای زعیم، ایشان همچنان از همه گروه های سیاسی دعوت کرده اند که در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ماه شرکت نمایند. فکر می کنید منظور ایشان چه بوده است؟

ایشان از همه گروه های سیاسی دعوت کرده اند که فارغ از هر گونه گرایش سیاسی، در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ماه شرکت کنند. اما من نمی دانم ایشان امنیت مردم را با هر گونه گرایش سیاسی در این راهپیمایی تضمین می کنند؟

لابد منظورشان از هر گونه گرایش سیاسی، نیروهای خودی درون نظام بوده است و گر نه فعالان گروه های دیگراندیش سیاسی یا در زندان هستند و یا در انتظار زندانند و یا اینکه از امنیت جان خودشان ساعت به ساعت بیمناکند.

آرمان هایی که ایشان خواستار وفاداری مردم نسبت به آن ها هستند، لابد استقلال، آزادی و حاکمیت ملی است که انقلاب در سایه آن ها آغاز شد و البته بعدها به جای آنها، جمهوری اسلامی جایگزین شد.

در این مدت نه تنها از آزادی خبری نبود و نیست که استقلال خودمان را هم به خاطر انزوای بین المللی و وابستگی اقتصادی از دست دادیم، چرا که انزوا لزوما به معنای استقلال نیست.

من با این گفته ایشان که ریاکاری و ظاهرسازی و تملق کشور را فرا گرفته است، موافقم. به همین دلیل هم سال گذشته پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی برای تصویب لایحه ای که دروغ مسئولان کشوری و لشکری را بزرگترین جرم بشمارد و مجازات های سنگین برای آن تعیین کند، کردم که البته انتظار بررسی آن را ندارم.

به اعتقاد شما در شرایط فعلی چقدر آقای هاشمی رفسنجانی در معادلات سیاسی ایران نقش دارند و تاثیرگذارند؟

به هر حال ایشان یکی از سردمداران جمهوری اسلامی بوده اند. مدتها رئیس مجلس بوده اند. رئیس جمهور بوده اند. به هر حال طرفدارانی و قدرت نفوذی در درون نظام دارند.

حالا چقدر این قدرت نفوذ، کارایی دارد و یا می تواند در پشتیبانی از خواسته های مردم به کار گرفته شود، نمی دانم. ولی نمی شود ایشان را در هیچ معادله ای نادیده گرفت.

No comments:

Post a Comment