Thursday, February 3, 2011

امروز در قاهره، سی‌ام خرداد بود/سرکوب در مصر به شیوه‌ی ایران 88

کلمه – گروه سیاسی: امروز برای مخالفان دیکتاتوری در مصر، روز متفاوتی بود. آنها پس از نزدیک به یک هفته حضور در خیابان‌ها که دیروز با حضور چند میلیونی در قاهره و دیگر شهرها به اوج خود رسید، امروز با شدیدترین سرکوب مهندسی‌شده از سوی حکومت روبه‌رو شد؛ سرکوبی که صورت ظاهری آن، درگیری بین دو گروه مردمی بود، اما واقعیت آن چیزی جز رویارویی نیروهای لباس‌شخصی حکومتی با معترضان نبود.

به گزارش کلمه، رخدادهای امروز مصر اگر برای مصریان تجربه بود، برای ناظران ایرانی ماجرا، یک خاطره بود. آنها چیزی شبیه این وضعیت را در سی‌ام خرداد ۸۸ تجربه کرده بودند؛ چنان‌که شکل و شمایل سرکوب در مصر نیز تقریبا کپی برابر اصلی از مدل ایرانی بود: حضور لباس‌شخصی‌ها در سرکوب و “مردم” نامیدن آنها، “اغتشاش‌گر” توصیف کردن معترضان و متهم کردن آنها به برهم زدن امنیت، اخبار و گزارش‌های یکسویه و دروغ تلویزیون دولتی مصر، تحریک اقشار فقیر و کم‌درآمد علیه مخالفان و توزیع پول و غذا بین آنها برای تحریکشان به درگیری با تجمع‌کنندگان مخالف حکومت، حمله به تظاهرکنندگان با چاقو و چماق، برخوردهای خشن با خبرنگاران و چندین وجه تشابه دیگر که تصویر امروز مصر را چیزی شبیه ایران سال گذشته ترسیم می‌کرد.

امروز در میدان تحریر قاهره، از کودکانی که دیروز در جمع پرشور و شاد صدها هزار معترض حضور داشتند خبری نبود. حتی از جمعیت زنانی که دیروز حضور گسترده‌ای در جمع معترضان داشتند هم کاسته شده بود. درست به مانند تفاوتی که حال و هوای راهپیمایی‌های هفته اول پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران با راهپیمایی سی خرداد داشت، در مصر هم از دیروز تا امروز، فضای تظاهرات زیر و رو شد و راه دراز تغییر از اعتراض مدنی تا درگیری خشونت‌آمیز، یک شبه طی شد؛ همه چیز هم از نطق تلویزیونی حسنی مبارک شروع شد.

دیروز رئیس جمهور مصر نطق تلویزیونی داشت. او ظاهرا با گفتن اینکه بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش دیگر نامزد این سمت نخواهد شد، سعی داشت مخالفان را راضی یا دست‌کم دودسته کند. اما در واقع با متهم کردن مخالفانش به اغتشاش، ایجاد ناامنی و غارت اموال مردم، و نیز با تهدید آشکار به اینکه در صورت ادامه‌ی حضور معترضان در خیابان، کشور به سمت جنگ داخلی خواهد رفت، زمینه را برای اتفاقات امروز فراهم کرد.

از موتورسواران ایرانی تا شترسواران مصری؛ سرکوب به شیوه‌ی ایران ۸۸

منابع خبری گزارش دادند که حزب حاکم، شب گذشته جلسه داشت و تصمیم گرفت هواداران مبارک را به خیابان‌ها بیاورد. نتیجه این شد که امروز دولت برخی افراد را که در چند روز اخیر به خاطر ناامنی‌ها کسب و کار خود را از دست داده بودند، در هواداری از خود به خیابان‌ها آورد.

اما تجمع این گروه، با حضور هزاران پلیس لباس شخصی که آشکارا سازمان‌دهی شده بودند، ابتدا سر و سامان یافت و ساعتی بعد به سمت میدان تحریر حرکت کرد. ممانعت موقت ارتش از حضور این گروه هم به نتیجه نرسید، چرا آنها با چوب و چماق و سنگ، به قصد درگیری با “اردوکشی خیابانی اغتشاش‌گران” آمده بودند و در نهایت هم به میدان تحریر که محل تجمع مخالفان حکومت بود، راه پیدا کردند.

تنها تفاوت این لباس‌شخصی‌های سرکوب‌گر تظاهرات معترضان در قاهره با لباس‌شخصی‌های سرکوب‌گر تظاهرات ۳۰ خرداد تهران، در این بود که در ایران، لباس‌شخصی‌های پلیس و بسیجی به میان معترضان می‌تاختند و آنها را متفرق می‌کردند؛ اما در مصر، این وظیفه ملی و میهنی بر عهده شترسواران بود!

هواداران مبارک تلاش می‌کردند مخالفان را از این میدان بیرون کنند. آنها معترضان را خائن می‌نامیدند و به خبرنگاران حاضر در میدان نیز حمله می‌کردند. در پلاکاردهای بزرگی که این گروه حمل می‌کردند، آمده بود:
ما فدای مبارک.
خون ما فدای مبارک.
“هر که را خدا منصوب کرده، نمی توان با زور برکنار کرد.”
تلویزیون الجزیره کجاست، ملت مصر اینجاست.

وزارت کشور مصر، امروز حضور هرگونه نیروی لباس شخصی وابسته به پلیس در خیابان‌ها را انکار کرد. اما گزارش‌هایی که از وجود منظم سلاح سرد در دست آنها، مهارتشان در درگیری خیابانی و نیز در اختیار داشتن گاز اشک‌آور، کوکتل مولوتف و بمب‌های بنزینی منتشر شده، نشان می‌دهد که ادعای دولت مصر دروغی بیش نیست.

الجزیره هم گزارش داد که در جیب برخی از حامیان دولت و مهاجمان که به دست مخالفان افتاده‌اند، کارت شناسایی پلیس و نیروهای امنیتی پیدا شده است.

در همین حال وب‌سایت اخوان‌المسلمین گزارش داده که نهادهای وابسته به دولت مصر، امروز بین حامیان لباس‌شخصی دولت که می‌گویند به خیابان‌ها آمده‌اند تا “از کرامت و امنیت مصر دفاع کنند”، ساندویچ و پول توزیع کرده‌اند.

سها النقاش، مجری سرشناس و باسابقه تلویزیون دولتی مصر نیز که پس از ۲۰ سال کارش را ترک کرده و به معترضان پیوسته، فاش کرده که مسئولان آنها را به انتشار اخبار دروغ درباره تظاهرات مردمی مجبور می‌کردند. او می‌گوید: “آنها ما را مجبور می‌کنند که اخبار دروغ به مردم بگوییم. مثلا در دو روز اول تظاهرات مردم به ما دستور دادند بگوییم که تعداد کمی از مردم در میدان تحریر جمع شده‌اند، در صورتی که هزاران نفر از مردم درحال تظاهرات بودند!”

به گفته تحلیلگران، دولت مصر در این روزها سعى کرده تا با انتشار اخبار دروغ، بهره‌گیرى از احساسات ملى و مذهبى مردم، ترساندن آنها از بى‌نظمى ‌و آشوب، و به خصوص استفاده از سیاست چماق – هویج به کنترل و مهار اعتراضات بپردازد: از سویی نیروهاى نظامى ‌و امنیتى به سرکوب مقطعى و هدفمند بپردازند و از سوی دیگر مبارک وعده انجام اصلاحات سیاسى و اقتصادى بدهد.

سرکوب خشونت‌آمیز خبرنگاران رسانه‌ها

اما هواداران دولت، امروز علاوه بر مردم مخالف حسنی مبارک، با خبرنگاران مصری و خارجی نیز رفتارهای خشنی به خرج دادند. خبرنگار بی‌بی‌سی گزارش داد که حدود ۱۵ نفر را در حال کتک زدن یک خبرنگار زن مصری دیده است.

اندرسون کوپر، مجری معروف سی ان ان، هم از حمله طرفداران مبارک به تیم خبرنگاری‌اش خبر داد و گفت که به او، تهیه‌کننده برنامه‌اش و فیلمبردار همراهش حمله کردند و آنها را با مشت زدند و دوربینشان را می‌کشیدند. او می‌گوید: ما سعی کردیم که آرام برگردیم، ولی آنها دنبال ما می‌آمدند و ما را می‌زدند.

روزنامه سوئدی آفتونبلادت نیز خبر داد که دو گزارشگر این روزنامه در محله‌ای فقیر در قاهره مورد حمله قرار گرفته‌اند و سپس توسط سربازان دستگیر و چند ساعت در بازداشت بوده‌اند. یکی از این دو خبرنگار گفت که به صورت آنها تف می‌انداختند و آنها را به جاسوسی برای موساد متهم می‌کردند.

وزیر خارجه بلژیک هم از بازداشت سرژ دومون، خبرنگار روزنامه بلژیکی، خبر داد و از مقام‌های مصری خواست این خبرنگار را که گفته است کتک خورده و سپس بازداشت شده، آزاد کنند.

الجزیره هم از برخوردهای به شدت خشن با خبرنگاران خود خبر داده است.

نیکولاس کریستف، گزارشگر نیویورک تایمز در قاهره نیز در تویتر نوشت: “اوباش طرفدار مبارک، نسبت به روزنامه‌نگاران خصومت نشان می‌دهند.”

افشاگری رسانه‌های حامی احمدی نژاد علیه لباس‌شخصی‌های حامی مبارک

امروز رسانه‌های حامی دولت احمدی نژاد در ایران، خبرهای خواندنی و جالبی از تحولات امروز مصر منتشر می‌کردند. این رسانه‌ها که در روزهای گذشته از انتشار هرگونه خبری که مشابهت‌های سرکوب‌های اخیر مصر با سرکوب‌های سال گذشته در ایران را نشان دهد، پرهیز داشتند؛ امروز دیگر نتوانستند از بازتاب دادن اخبار مربوط به حضور لباس‌شخصی‌ها، سرکوب رسانه‌ها و تطمیع برخی هواداران از سوی دولت خودداری کنند.

شبکه خبری العالم وابسته به صداوسیما که خبرنگارانش از دست نیروهای لباس شخصی حامی دولت مصر کتک خورده بودند، امروز بدون اشاره به فضای رسانه‌ای ایران در ۲۰ ماه گذشته، به شدت از اینکه اطلاع‌رسانی شفاف آنها مورد خدشه قرار گرفته، انتقاد کرد!

این شبکه، افراد حامی حسنی مبارک را “مزدور” و “آشوبگر” نامید و ادعا کرد که آنها “برای حمله به تظاهرکنندگان پول گرفته‌اند و در میان آنها افسران اطلاعاتی و سربازان نظامی حضور دارند.”

خبرنگار شبکه برون‌مرزی صداوسیما همچنین از قول یک سیاستمدار مصری حاضر در میدان تحریر، گفت: “مزدوران دستگیر شده اعتراف کرده‌اند برای بر هم زدن تظاهرات مردمی پول دریافت کرده‌اند.”

خبرگزاری فارس هم گزارش داد که حامیان مبارک، که “مسلح به سلاح سرد از جمله چاقو، ساطور، چوب و چماق بودند”، به “خیل عظیم مردم” حمله کردند!

این خبرگزاری حامی دولت ایران، همچنین حامیان دولت مصر را “گروه اندک” نامید و آنها را متهم کرد که سعی کردند “سوار بر اسب و شتر به میدان تحریر نزدیک شوند. اما مردم به مقابله با آنها پرداخته و تعدادی از آنها را از اسب و شتر به زیر کشیدند.”

خبرگزاری دولتی ایرنا هم گزارش داد: “شمار زیادی از اراذل و اوباش توسط سازمان امنیت این کشور برای مقابله با اعتراضات مردمی سازمان‌دهی شده‌اند.”

ایرنا همچنین نوشت: “افرادی که خود را طرفدار مبارک می‌خوانند، با سلاح‌های سرد، سنگ و چوب به جان معترضین بی‌دفاع افتاده‌اند”!

خبرگزاری رسمی دولت همچنین به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه نوشت که نباید معترضان مصری را اغتشاش‌گر خواند و به کاربردن واژه اغتشاش برای این حرکت مردمی درست نیست!

ایرنا همچنین گزارش داد: “تلویزیون دولتی مصر با پخش تصاویری از افرادی که خود را طرفدار مبارک می‌خوانند، در صدد توجیه حملات آنها به معترضین است.”

همین یک جمله در خبر ایرنا کافی است تا خوانندگان را به یاد رفتار معکوس رسانه‌های وابسته به دولت ایران با اعتراضات سال گذشته در ایران بیندازد. آیا امروز مصر، شبیه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در ایران نبود؟

No comments:

Post a Comment