Friday, February 18, 2011

شش کشته در اعتراضات امروز لیبی / قذافی هم حامیانش را به خیابان‌ها آورد

شش کشته در اعتراضات امروز لیبی / قذافی هم حامیانش را به خیابان‌ها آورد

چکیده :به گزارش الجزیره، حدود 5 هزار نفر از مردم لیبی در شهر البیضاء در شرق لیبی برای تشییع پیکر 4 قربانی تظاهرات سه شنبه گذشته این شهر، به خیابانها آمدند. / خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که صدها نفر از حامیان رهبر لیبی نیز امروز برای مقابله با تظاهرات ضد دولتی به خیابانها...


در حالی که رژیم معمر قذافی در لیبی کوشیده است تظاهرات ‘روز خشم’ مخالفان را با ترتیب دادن یک راهپیمایی از سوی طرفداران خود در طرابلس، پایتخت این کشور، تحت الشعاع قرار دهد، گزارش ها نشان می دهد که شش نفر در جریان اعتراضات روز پنجشنبه در شهر بنغازی کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیکوزیا، در همین حال درگیری هایی در شهر زنتان در جنوب غربی پایتخت رخ داد که در جریان آن چندین ساختمان دولتی به آتش کشیده شد.

پایگاههای اینترنتی الیوم و المناره در مورد آنچه که سومین روز متوالی از اعتراضات علیه رهبر طولانی مدت لیبی خوانده شد، اعلام کردند که درگیریهای خشونت بار در شهر بنغازی در ساحل مدیترانه شش کشته برجای گذاشته است.

رمضان برکی سردبیر روزنامه قورینا در بنغازی به خبرگزاری فرانسه گفت: صدای تیراندازی در بخشهایی از این شهر شنیده شده است.
وی افزود: ‘‌این نخستین بار است که ما صدای تیراندازی در این شهر شنیدیم؛ با توجه به مشکلات، ما قادر نیستیم از تلفات احتمالی تیراندازی ها اطلاع حاصل کنیم.’

گذشته از این، گروهی از وکلای لیبی در مقابل ساختمان دادگستری در بنغازی تظاهرات کرده و خواستار تدوین قانون اساسی برای لیبی شدند.

در پایگاههای اینترنتی همچنین اعلام شده است که چهار نفر دیگر روز شنبه در شهر البیضا واقع در ۲۰۰ کیلومتری شرق بنغازی کشته شده اند.

مردم لیبی امروز (پنجشنبه) در پاسخ به فراخوان اینترنتی و برای اعلام درخواست های خود برای دریافت حقوق و آزادی های بیشتر به خیابانها آمدند.

به گزارش پایگاه خبری ‘الجزیره’، گزارش شاهدان عینی حاکیست، حدود ۵ هزار نفر از مردم لیبی در شهر البیضاء در شرق لیبی برای تشییع پیکر ۴ قربانی تظاهرات سه شنبه گذشته این شهر، به خیابانها آمدند.

تشییع کنندگان که از گروههای مختلف جامعه لیبی و افراد وابسته به قبایل بودند، یادآور شدند که مراسم تشییع با تظاهرات صلح آمیز علیه دولت لیبی و اعتراض به ابزارهای سرکوبی که توسط پلیس علیه مردم استفاده می شود، همراه بود.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که صدها نفر از حامیان رهبر لیبی نیز امروز برای مقابله با تظاهرات ضد دولتی به خیابانها آمدند.

حامیان قذافی امروز به سمت میدان الاخضر در طرابلس، پایتخت این کشور حرکت کرده و شعارهایی در حمایت از قذافی و انقلاب سر دادند.

کودتای نظامی که در سال ۱۹۶۹ انجام شد و پس از آن قذافی به قدرت رسید، در لیبی به اسم انقلاب نامیده می شود.

بر اساس این گزارش، امروز عبور و مرور در خیابان ‘عمر المختار’ که خیابان اصلی پایتخت محسوب می شود، عادی بود و بانک ها و اماکن تجاری به فعالیت مشغول بودند و هیچ افزایشی در حضور نیروهای امنیتی دیده نمی شد.

در حالی که مخالفت آشکار در لیبی نادر است، این اعتراضات توسط فعالانی ناشناس در پایگاههای اجتماعی اینترنتی مانند فیس بوک و تویتر تبلیغ شده بود.

بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر، دولت لیبی ۱۴ فعال، نویسنده و معترض را که برای برگزاری این تظاهرات تلاش کرده بودند، دستگیر کرده است.

No comments:

Post a Comment