Friday, February 18, 2011

مطبوعات: صانع ژاله و محمد مختاری در اعتراضهای ضددولتی خيابانی کشته شدند

کشته شدن دو دانشجو صانع ژاله و محمد مختاری در درگيريهای ۲۵ بهمن پليس با اعتراض کنندگان در خيابانهای تهران و ماجرای تشييع جنازه های آنها از سوی عوامل حکومتی موضوع بحث گسترده روزنامه های آمريکا است.

وال استريت جورنال با چاپ عکس مراسم تشييع صانع ژاله از سوی دولتيان می نويسد حکومت ايران مراسم تشييع دو دانشجويی را که در اعتراضهای ضددولتی کشته شدند غصب کرده و حتا به دوستان وخانواده های قربانيان اجازه نداده است در اين مراسم شرکت کنند. وال استريت جورنال به نقل از دوستان و خانواده های اين دو قربانی می نويسد هردوی آنها طرفدار جنبش سبز بوده اند اما دولت آنها را بسيجی اعلام کرده است.

نيويورک تايمز نيز به شرح تشييع دو قربانی درگيريهای ۲۵ بهمن تهران پرداخته و می نويسد در بزرگترين راهپيمايی اعتراضی ضددولتی يک سال گذشته در ايران ،هم دولتيان و هم مخالفان آنها بر سر هويت دو دانشجو ی کشته شده دراعتراضها وارد جدل رسانه ای شدند. نيويورک تايمز با اشاره به تصويرهای تلويزيونی جمهور ی اسلامی از مراسم تشييع صانع ژاله می نويسد تلويزيون اعلام کرد مشتی مردم وابسته به جريان فتنه می خواستند درمراسم اخلالگری کنند که با فريادهای مرگ بر منافق از صحنه رانده شدند. روزنامه از سايت کلمه نقل کرده که نوشته است پيکر اين دانشجوی دانشگاه هنر توسط طرفداران حکومت مصادره شد ودانشجويان مخالف توسط لباس شخصی ها کتک خوردند و بازداشت شدند.

واشنگتن پست مقاله ای دارد به قلم ری تکيه که در آن با اشاره به جنبش دموکراسی خواهی در ايران می نويسد آمريکا با حمايت ازجنبش سبز بايد درتغيير رفتار حکومت ايران بکوشد. آقای تکيه با اشاره به اينکه روحانيان حاکم برايران از استقرار دموکراسی در کشورجلوگيری می کنند می نويسد جنبش کنونی دنيای خاورميانه نه ايدئولوژيک است نه پان عرب و نه اسلامگرا. جنبشی است که صرفا می خواهد منطقه از حاکمان خودکامه رها شود. در مقاله آمده است جنبش کنونی خاورميانه را نمی توان صرفا الهام گرفته از جنبش سبز ايران دانست اما اگر فکر کنيم ايران از رويدادها ی منطقه عقب خواهد ماند سخت اشتباه کرده ايم.

No comments:

Post a Comment