Friday, February 18, 2011

ایران از اسپانیا عذرخواهی کرد

ایران از اسپانیا عذرخواهی کرد

ترینیداد جیمنز: آقای صالحی گفته که چنین رخدادهایی تکرار نمی شود

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه اسپانیا بابت بازداشت مسئول امور کنسولی اسپانیا در ناآرامی های روز ۲۵ تهران عذر خواهی کرده است.

ترینیداد جیمنز، وزیر خارجه اسپانیا امروز جمعه ۱۸ فوریه گفت که آقای صالحی شامگاه پنجشنبه در تماسی تلفنی، عذرخواهی کرده و گفته که چنین رخدادهایی دیگر تکرار نخواهد شد.

شبکه تلویزیونی کانال 4 اسپانیا امروز در خبری اعلام کرد که علی اکبر صالحی، به همتای اسپانیایی اش گفته که بازداشت کنسول اسپانیا "اشتباه" بوده است.

رسانه های ایران هنوز درباره این تماس تلفنی و سخنان آقای صالحی خبری منتشر نکرده اند.

به گفته خبرگزاری اسپانیایی افه، ایگناسیو پرز کامبرا، مسئول امور کنسولی اسپانیا، روز ۲۵ بهمن توسط چند پلیس با لباس غیرنظامی، در نزدیکی جایی که معترضان ایرانی تجمع کرده بودند، بازداشت شده و پس از حدود چهار ساعت و نیم آزاد شده است.

به گفته این خبرگزاری، مسئول امور کنسولی اسپانیا هنگام بازداشت نزدیک در ورودی سفارت اسپانیا بوده است.

اعتراض و تهدید

دولت اسپانیا این اتفاق را رخدادی "بسیار جدی" خوانده بود و تهدید کرده بود که اگر ایران ظرف ۴۸ ساعت عذر نخواهد، سفیر خود را از تهران فرا خواهد خواند.

اسپانیا روز سه شنبه نسبت به بازداشت چهارساعت و نیمه کنسول سفارت اسپانیا در ایران توسط پلیس ایران اعتراض کرده بود.

دولت اسپانیا این اتفاق را رخدادی "بسیار جدی" خوانده و تهدید کرده بود که اگر ایران ظرف ۴۸ ساعت عذرخواهی نکند، سفیر خود را از تهران فرا خواهد خواند.

روزنامه اسپانیایی ال پایس نوشت که پلیس ایران این دیپلمات اسپانیایی را به شرکت در اعتراضات غیرقانونی ضددولتی در تهران متهم کرده بوده است.

وزیر خارجه اسپانیا روز پنجشنبه در نشستی مطبوعاتی در لندن بازداشت کنسول اسپانیا را "غیرقابل قبول" خوانده بود.

خانم جیمنز روز سه شنبه ۱۵ فوریه به پارلمان اسپانیا گفته بود که پلیس ایران این دیپلمات اسپانیایی را "بدون در نظر گرفتن موقعیت دیپلماتیک" بازداشت کرده بوده و به همین دلیل کنوانسیون وین درباره قوانین بین المللی بین دولت ها را نقض کرده است.

شبکه تلویزیونی کانال 4 اسپانیا امروز اعلام کرد که دولت اسپانیا پس از این عذرخواهی ایران، سفیر خود در ایران را فرا نخواهد خواند.

No comments:

Post a Comment