Thursday, February 17, 2011

اپوزیسیون شیعه بحرین می گوید به دنبال حاکمیت روحانیون نیست


ده ها هزار بحرینی که خواهان اصلاحات سیاسی هستند، در میدان اصلی منامه، پایتخت بحرین گرد هم آمدند. معترضان دموکراسی خواه در حالی اعتراضات خود را گسترش می دهند که رهبران شیعه اپوزیسیون می گویند خواهان تبدیل نظام پادشاهی به نظامی شبیه به حاکمیت روحانیون در ایران نیستند.

چهارشنبه شب، تعداد زیادی از معترضان که عمدتا فعالان شیعه بودند، در یک میدان شهر تجمع کردند. معترضان یک روز قبل نیز اعتراضات مسالمت آمیزی برپا کردند. پیشتر صدها نفر در صفوف منظم، یاد یکی از معترضان کشته شده در روز دوشنبه را گرامی داشتند.

روز چهارشنبه ماموران امنیتی در نزدیکی محل تجمع معترضان حضور داشتند اما دخالتی نکردند. روزنامه وال استریت جورنال گزاش داده است که هفت گروه اپوزیسیون از جمله گروه شیعه «وفاق» که از گروه های اصلی اپوزیسیون به شمار می رود، روز چهارشنبه اعلام کردند که کمیته ای را برای هماهنگی فعالیت های اعتراضی و یکی کردن درخواست های معترضان تشکیل داده اند.

این روزنامه گزارش داد که این کمیته در نظر دارد روز یکشنبه، تظاهرات بزرگی را برپا کند. شیخ علی سلمان، رهبر گروه وفاق در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت سازمان او، «به دنبال حکومتی مذهی نظیر ایران» نیست، اما خواهان یک نوع دموکراسی است که نمایندگی شیعیان و سنی ها را داشته باشد.

هفتاد درصد جمعیت بحرین را شیعه ها تشکیل می دهند. اما این کشور توسط خاندان سلطنتی سنی اداره می شود. پادشاه بحرین از خارجی ها به عنوان مامور پلیس استفاده می کند، تا اینکه به شهروندان شیعه اعتماد کرده و به آنان یونیفورم و سلاح تحویل دهد.

No comments:

Post a Comment