Wednesday, February 9, 2011

کروبی: جنبش‌های مصر و تونس به جنبش سبز ایران جان دوباره دادند

مهدی کروبی یکی از رهبران مخالف دولت گفت جنبش مردم مصر و تونس به جنبش سبز ایران، جان دوباره داده‌اند.

کروبی روز گذشته از طریق یک ارتباط اینترنتی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز چاپ آمریکا افزود هر رخدادی که به پیروزی مردم مسلمان خاورمیانه علیه «حکومت‌های خودکامه» منجر شود، به «سود» جنبش سبز (جنبش مخالفان حکومت ایران) است.

کروبی گفت اگر دولت با برگزاری راه‌پیمایی برای حمایت از مردم مصر و تونس موافقت کند، مردم ایران به دنیا نشان خواهند داد که جنبش سبز زنده است و شاهد قدرت واقعی این جنبش خواهیم بود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالف دولت چند روز پیش با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور، خواهان صدور مجوز برگزاری راه‌پیمایی در روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۸۹ برای حمایت از «قیام آزادی‌خوانه مردم مصر و فلسطین» شدند.

کروبی در بخش دیگری از گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته است اگر دولت اجازه برگزاری این راه‌پیمایی را ندهد، به این معنا است که «ادعاهای» حکومت ایران در حمایت از مردم مصر و تونس »صادقانه» نیست.

رهبر جمهوری اسلامی و چند مقام‌بلندپایه دیگر ایران تاکنون از اعترضات مردم مصر و تونس حمایت کرده‌اند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین «سرخوردگی جنبش سبز» را رد کرد و افزود هواداران این جنبش همچنان مطالبات خود را که شامل «آزادی بیان، آزادی تجمعات و برگزاری انتخابات آزاد» است، پیگیری می‌کنند.

با این حال کروبی گفت شکست مردم مصر می‌تواند بر جنبش سبز نیز «تأثیر منفی» بگذارد اما این تأثیر منفی، «قدرت توقف حرکت آزادی‌خواهانه ما را نخواهد داشت.»

وزارت کشور ایران تاکنون به نامه موسوی و کروبی پاسخی نداده اما غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه ایران، درخواست موسوی و کروبی را اقدامی «سیاسی و تفرقه‌افکنانه» خوانده است. در واکنشی دیگر، روزنامه کیهان که مدیر آن توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شود، چند روز پیش درخواست موسوی و کروبی را «امریه موساد و در راستای همبستگی با سران رژیم صهیونیستی» توصیف کرد.

با این حال برخی تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند که راه‌پیمایی دوشنبه ۲۵ بهمن حتی در صورت مخالفت دولت برگزار می‌شود.

محمدجواد اکبرین، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی مقیم پاریس در این‌باره به رادیو زمانه گفت: «بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی راه‌پیمایی آزاد است و طبق قانون وظیفه‌ حفظ امنیت شهروندان برعهده‌‌ وزارت کشور است. پس (موسوی و کروبی) از یک‌سو (در نامه خود) وظیفه‌ حکومت را‌‌ در قبال راه‌پیمایی ۲۵ بهمن به او یادآوری کرده‌اند و از سوی دیگر با این نامه به مردم اعلام کرده‌اند که روز ۲۵ بهمن بیایند؛ چه مجوز صادر شود و چه صادر نشود، این راهپیمایی برگزار می‌شود. همچنان که مشاور ارشد آقای موسوی (اردشیر امیرارجمند) در آخرین گفت‌وگویی که با رسانه‌ها داشتند، اعلام کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای لغو راه‌پیمایی ۲۵ بهمن وجود ندارد.»

No comments:

Post a Comment