Thursday, February 17, 2011

خشم دانشجویان از دروغ‌پردازی اقتدارگرایان درباره‌ی علت حضور شهید صانع ژاله در تظاهرات ۲۵ بهمن

چکیده :در حالی که رسانه‌های اقتدارگرایان از صبح امروز به شدت در تلاش‌اند تا شهید صانع ژاله را که در تظاهرات دیروز هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد، بسیجی و حامی حاکمیت معرفی کنند، بسیاری از دانشجویان و دوستان این شهید، این‌گونه تلاش‌ها را گستاخانه و بی‌شرمانه توصیف می‌کنند. برخی از آنها هم گفته‌اند که قصد دارند در تشییع جنازه‌ی فردا که از سوی بسیج دانشجویی برگزار می‌شود، شرکت کنند و اجازه‌ی مصادره‌ی هویت سبز این شهید را ندهند...


کلمه – گروه سیاسی: در حالی که رسانه‌های اقتدارگرایان از صبح امروز به شدت در تلاش‌اند تا شهید صانع ژاله را که در تظاهرات دیروز هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد، بسیجی و حامی حاکمیت معرفی کنند، بسیاری از دانشجویان و دوستان این شهید، این‌گونه تلاش‌ها را گستاخانه و بی‌شرمانه توصیف می‌کنند. برخی از آنها هم گفته‌اند که قصد دارند در تشییع جنازه‌ی فردا که از سوی بسیج دانشجویی برگزار می‌شود، شرکت کنند و اجازه‌ی مصادره‌ی هویت سبز این شهید را ندهند.

تاکنون چند عکس منتسب به این شهید از سوی رسانه‌های رسمی و دوستان این شهید در اینترنت منتشر شده که در این خبر مشاهده می‌کنید، اما با توجه به ابهامات موجود و نبود امکان تحقیق آزادانه و مستقل در این باره، کلمه نمی‌تواند با قطعیت، صحت انتساب همه‌ی آنها را به این شهید تایید کند.

همچنین از صبح امروز رسانه‌های وابسته به دولت، سعی کردند این دانشجو را بسیجی معرفی کنند و حضور اعتراضی او در خیابان را کمرنگ جلوه دهند.

تا آخرین ساعات دیشب، صحبتی از بسیجی بودن شهید صانع ژاله در میان نبود، اما در حدود ساعت ۱۰ صبح امروز خبرگزاری ایرنا او را “حافظ کل قرآن و از افراد مذهبی و از مدافعان نظام” معرفی کرد. پس از این ساعت، در خبرهای بعدی، از بسیجی بودن او و کارت بسیج وی نیز که گفته می‌شود از پرونده‌ی دانشجویی‌اش کپی شده، پرده‌برداری شد.

در ساعت ۱۲:۱۵ هم خبرگزاری مهر نوشت که ماموریت این دانشجوی بسیجی با شهادت به پایان رسیده و او قربانی مطامع فتنه‌گران شده است. البته در همین خبر، ادعا شده که صفحه ۲۵ بهمن در سایت فیسبوک را کاخ سفید ایجاد کرده است!

بسیج دانشجویی هم اعلام کرد که تصمیم دارد صبح فردا (چهارشنبه) برای این شهید، تشییع جنازه برگزار کند. ایرنا با فرماندار پاوه هم مصاحبه کرد که گفت: شهید صانع ژاله که روز گذشته با تیراندازی مستقیم منافقین به درجه رفیع شهادت در تهران نایل آمد، فرزند یکی از خانواده های متدین و مذهبی است.

خبرگزاری فارس هم در مصاحبه‌ای با کسی که پدر شهید صانع ژاله معرفی شد، نتوانست هیچ جمله‌ای از مصاحبه‌شونده درباره بسیجی یا موافق حاکمیت بودن این شهید نقل کند و تنها سخنان او را در کنار ادعاهای بی‌مدرک خود مبنی بر مرگ صانع ژاله به دست منافقان قرار داد و اعلام شکایت او از قاتلان پسرش را به مخالفت وی با تظاهرکنندگان سبز تفسیر کرد.

لازم به یادآوری است که پیش از این هم پدر شهید میثم عبادی در مصاحبه با کلمه فاش کرده بود که سخنانی که خبرگزاری فارس به نقل از او علیه آقایان موسوی و کروبی منتشر کرده بود، یکسره جعل و دروغ بوده و شکایت پدر شهید میثم عبادی هم به جایی نرسیده است. از این رو باید به مصاحبه منتسب به پدر شهید ژاله هم با تردید نگریست.

اما از سوی دیگر، دانشجویان دانشگاه هنر نیز عکسی از این شهید را به همراه اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر در دیدار با مرحوم آیت‌الله منتظری منتشر کرده‌اند. در این عکس شهید صانع ژاله، نفر اول سمت چپ عکس با پیراهن قهوه ای و عینک است:

سحام نیوز این عکس را منتشر کرده و نوشته است: “جریان اقتدارگرا که در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته با اقدامات خشن خود نظیر شهادت جمعی از هموطنانمان و راه اندازی بازداشتگاه رسوایی چون “کهریزک” اندک آبرویی برای خود نگذاشته این بار نیز با این اقدام یکبار دیگر نشان داده است که در مرام این افراد ” اخلاق” کوچکترین جایگاه و اهمیتی را ندارد.این خبرگزاری سال گذشته نیز چند تن از شهدای جنبش سبز را با ترتیب دادن مصاحبه های دروغین بسیجی خواند که بعدها با مصاحبه های خانواده هایشان چیزی جز رسوایی سهم انها نشد.”

این سایت همچنین خواستار حضور دانشجویان سبز در مراسم تشییع جنازه‌ی این شهید شد و نوشت: “بسیج دانشجویی دانشگاه تهران قرار است در اقدامی “مزورانه” پیکر پاک این شهید را فردا ساعت ۹:۳۰ از جلوی دانشگاه هنر تشیع کند و از همین رو بر هواداران جنبش آزادی خواه سبز این فرض است که با حضور در این مراسم اجازه ندهند تا گروههای اقتدارگرا بار دیگر از شهدای این مرز و بوم استفاده ابزاری در جهت رسیدن به مقاصد خود کنند.”

تحول سبز هم با اشاره به تحرکات رسانه‌ای امروز اقتدارگرایان و انتساب قتل این شهید به فرقه رجوی، نوشت: “از آنجا که رسانه های حکومتی مدعی شدند ژاله توسط نیروهای منافقین به شهادت رسیده و با توجه به شواهد موجود ( گزارش ها و تصاویر ارسالی ) به نظر میرسد باید پیوند نیرهای لباس شخصی و ضد شورش سپاه را که طبق ادعای رسانه های حکومتی ” منافقین ” نام گرفتند را با فرقه فسیل شده و منفور رجوی تبریک گفت ، چرا که به نظر میرسد حیات هر دو طیف بهم وابسته است.

جرس هم با برخی از دانشجویان و دوستان این شهید مصاحبه کرد و از قول یکی از آنها نوشت: “فضای دانشگاه هنر بسیار ملتهب است و اخباری که خبرگزاری های حکومتی منتشر کرده اند، دانشجویان را به شدت آزرده خاطر کرده است. تا آنجا که حتی پس از انتشار کارت عضویت بسیج آقای ژاله در خبرگزاری فارس، یک نوع نزاع و درگیری لفظی در دانشگاه به وجود آمده است و خیلی ها از هم می پرسند آیا واقعا این دانشجو به عنوان بسیج در راهپیمایی شرکت کرده بود؟”

این دانشجو همچنین گفت: “تا آنجایی که من ایشان را از نزدیک می شناسم و دوستان و هم اتاقی های او در خوابگاه دانشجویی گواهی می دهند، آقای صانع ژاله یکی از هم وطنان کرد زبان نجیب این دانشگاه بود که اگر چه فعالیت سیاسی نداشت اما پس از انتخابات او هم مثل بسیاری از دانشجویان سبز بود و در راهپیمایی های اعتراضی هجده تیر، شانزده آذر و روز عاشورا خودم شاهد بوده ام که با نشان سبز شرکت کرده بود و حتی بارها تاکید می کرد که دفاع از موسوی و کروبی به کردها این امکان را می دهد که به حداقلی از خواسته های خودشان برسند.”

وی حتی به نام یکی از هم اتاقی های این دانشجویی که در راهپیمایی ۲۵ بهمن مورد هدف گلوله قرار گرفت اشاره کرد و یاد آور شد: “صانع ژاله به همراه این هم اتاقی خود سال گذشته در راهپیمایی روز عاشورا شرکت کرده بود که متاسفانه دوست او بازداشت و به مدت سه ماه در اوین به سر برد و چند تن دیگر از هم دانشگاهی های او در راهپیمایی هجده تیر دستگیر شده بودند که او همیشه از انتقال بچه های دانشگاه هنر به کهریزک ناراحت بود و می گفت چرا ما نمی توانیم هیچ کاری برایشان انجام دهیم.”

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه هنر هم به جرس گفت: “امروز در دانشگاه برخی از همکلاسی های صانع نمی توانستند باور کنند که دیروز آنها را در خیابان مورد ضرب و شتم قرار داده اند و امروز برای یکی از دوستان شان که در راهپیمایی شرکت کرده و کشته شده دل می سوزانند. آنها واقعا مرده ما را می خواهند و زنده ی ما برای آنها هیچ ارزشی انگار ندارد. چون اعتراض می کنیم.

یک دانشجوی دیگر هم به جرس گفت: “خیلی دردناک است وقتی شما کسی را می شناسی اما می بینی در خبرگزاری های دولتی هویت اصلی او انکار می شود و با انتشار یک کارت بسیج که معلوم است از پرونده دانشگاهی او بیرون کشیده اند، در صدد هستند تا حتی میان بچه های خود دانشگاه هم اختلاف بیاندازند… صانع ژاله به هیچ وجه سیاسی نبود اشاره می کند، برخی از بچه های کرد معمولا سعی می کنند خیلی وارد مباحثه های سیاسی در دانشگاه نشوند، صانع آدم ساکت و آرامی بود اما پس از انتخابات در راهپیمایی های اعتراضی بسیاری شرکت کرد و حتی یکی از هم اتاقی های او وقتی در راهپیمایی عاشورا دستگیر شده بود بچه ها می دیدند که او چقدر متاثر بود… ایشان در خوابگاه دانشجویی دانشگاه هنر تهران واقع در خیابان شهید بالاور ساکن بودند و دوستان نزدیک او در ایران می گویند او هم دیروز به همراه دانشجویان دیگر برای شرکت در راهپیمایی رفته بود… خبرگزاری های حامی دولت که عادت دارند به این کارها. اما با اطمینان می گویم باید این گزینه که او عضو بسیج بوده است را کاملا خط زد چون نه تنها من بلکه بسیاری از دوستان نزدیک صانع در سبز بودن او هیچ شکی ندارند. خبرگزاری فارس کاری کرده است که امروز یکی از بچه های دانشگاه از من می پرسید؛ صانع از ما بود یا از آنها؟ این واقعا «اعصاب خرد کن» است که می روند از پرونده یک دانشجو کارت بسیج پیدا می کنند تا ذهن همه را منحرف کنند. به خیلی از دانشجویان در دانشگاه های تهران خصوصا وقتی از شهرستان می آیند از همان روزهای نخست یک فرمی را می دهند که در آن به بخشی از امکانات نظیر رفتن به اردوهای دانشجویی اشاره می شود و برخی از دانشجویان هم آن فرم را امضا می کنند و بعد با همان کارت بسیج از امکانات دانشگاه بهره مند می شوند. اگر این کارت به معنی بسیجی بودن صانع محسوب می شود من او را بسیجی سبز دانشگاه می دانم.

یکی از دوستان این شهید نیز عکسی متفاوت از او را در فیس‌بوک منتشر کرده است:

او همچنین زیر این عکس نوشته است: “شهید “صانع ژاله” آزادهء کرد ایرانی که روز گذشته به شهادت رسید. او دانشجوی هنر تهران بود. حکومت قصد دارد نام او را مصادره کند. حضور مردم در مراسم تشییع جنازهء او میتواند این دسیسهء حاکمیت را خنثی کند. مراسم تشییع شهید صانع ژاله بامداد چهارشنبه از مقابل دانشگاه هنر تهران (چهارراه ولیعصر) به سمت دانشگاه تهران برگزار می‌شود.”

دانشجو نیوز نیز دو عکس زیر را از این دانشجوی هنر منتشر کرده است:

این سایت همچنین به مراسم تشییع جنازه‌ی فردا دعوت کرده و نوشته است: در پی به شهادت رسیدن صانع ژاله، دانشجوی دانشکده هنر تهران که توسط نیروهای حکومتی در تظاهرات اعتراضی دیروز به شهادت رسید، دانشجویان این دانشکده ضمن برگزاری تجمع اعتراضی خواهان محاکمه عوامل واقعی این جنایت شدند. در تجمع امروز دانشجویان دانشکده هنر، یکی از دوستان شهید صانع ژاله ضمن رد وابسته بودن این شهید به سازمان های حکومتی، اعلام داشته که وی به عنوان یکی از معترضین به حاکمیت در تجمعات دیروز شرکت داشته است… بسیج دانشجویی به همراه رسانه های وابسته به حاکمیت با تبلیغات فراوان با سرپوش گذاری به جنایت عوامل حکومتی خود سعی در القای این مطلب دارند که وی از اعضای فعال بسیج دانشجویی بوده که توسط نیروهای مخالف جمهوری اسلامی به قتل رسیده است… طبق گزارشات اولیه که به دانشجونیوز رسیده است شهید صانع ژاله از اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی این دانشگاه بوده و به عنوان یکی از معترضین به حاکمیت در تجمع روز ٢۵ بهمن شرکت داشته است. همچنین خانواده وی برای انجام مصاحبه با رسانه های حکومت و بیان خواسته های آنان در صدا و سیما تحت فشار زیادی قرار گرفته اند. داستان” اتوبوس” نوشته صانع ژاله ، در شماره ٣۷ نشریه آزما به چاپ رسیده است که بنابر منابع خبری وابسته به سپاه پاسداران در گروه نشریاتی که در راستای اهداف جنگ نرم فعالیت میکنند قرار دارد. گروه های مختلف دانشجویی اعلام داشته اند که فردا در مراسم تشییع جنازه این شهید آزادی خواه شرکت خواهند کرد و اجازه برگزاری مراسم تشییع جنازه حکومتی و مصادره این شهید توسط قاتلان وی را نخواهند داد. این مراسم فردا از ساعت ٩ صبح از جلوی دانشگاه هنر بالاتر از چهار راه ولیعصر انجام خواهد شد.”

یک دانشجوی هنر نیز که این شهید را می‌شناخته، در وبلاگ خود نوشته است:

“کُرد بود.عینکی بود.ریش داشت.دانشجو بود.از بچه های سینما-تاتر.تازه گرایشش را انتخاب کرده بود.یکی از بی آزارترین ها.

تصویر سیاهش را می چسبانند به دیوار دانشگاه مرکزی،پردیس ولی عصر.

دانشجوها در حیاط تجمع کرده اند.هنرمندان جوان ماتم زده.اشک ها پایین می غلتند.

یادم می افتد که در جشنوارک عروسکی شرکت کرده بود.موقع نمره دادن نامش را پرسیده بودم.گفته بود “صانع ژاله”.و من گفته بودم “اسم عجیب و جالبی داری.”

صانع ژاله.نامش را با رنگ قرمز روی آگهی نوشته اند.

دانشجوها “یار دبستانی من” می خوانند.جعبه ی خرما دست به دست می شود.

من نمی توانم بخوانم.انگار تازه باور می کنم.که کشتند.جوان و دانشجوی مردم را.اشک هایم از پس عینک دودی فرو می چکد.

یک لحظه به خانواده اش فکر می کنم که با هزار امید و آرزو پسرشان را فرستاده اند تهران.حالا چه می کنند؟

فردا پیکر تیرخورده اش را تشییع می کنند از جلوی دانشگاه هنر. بعید نیست مزدوران بخواهند با تکیه بر قانون پول تیرشان را هم بگیرند.ای بر وجود بی وجودتان.

کف حیاط دانشگاه شعری نوشته اند به یادش.دانشجویان ماتم زده باز می خوانند.این بار من هم می خوانم “به راه ما…باشدا…راه تو…ای شهید…”

یک چیز فراموش نشود.صانع ژاله برخلاف دروغ هایی که در آگهی ترحیمش نوشته اند نه حافظ قرآن بود و نه بسیجی.حداقل تا جایی که ما هم دانشگاهیانش می شناختیم.دانشجوی نمایش بود،یک هنرمند جوان.به دست منافقین هم کشته نشد.خدایا ما می دانیم تو هستی.این بی وجدان های کریه المنظر نمی دانند.التماس داریم.خودت را نه به ما،که به این ها نشان بده.این جانوران را بنشان سر جایشان…”

No comments:

Post a Comment