Thursday, February 3, 2011

مردم اسپانیا فکر میکنند ایرانیها عرب هستند!!!


رامون گاژا
ایران‌شناس اسپانیایی و پژوهشگر ادبیات

25
ساله بودم که با ادبیات و شعر فارسی آشنا شدم و دریافتم که شعر فارسی فراتر از عشق زمینی سخن می‌گوید. تصمیم گرفتم علاوه بر رشته الهیات مسیحی و فلسفه، زبان فارسی را بیاموزم تا بتوانم اشعار فارسی را به زبان اصلی بخوانم. در اسپانیا کرسی زبان فارسی به صورت جدی وجود ندارد و افرادی که می‌خواهند فارسی را فرا بگیرند به بارسلونا می‌روند چرا که در آنجا سه یا چهار دانشگاه وجود دارد که در آنها زبان فارسی آموزش داده می‌شود.

زبان فارسی در کشوری مثل اسپانیا علاقه‌مند زیادی ندارد و این عدم علاقه‌مندی به دلیل نشناختن زبان فارسی در این کشور است چرا که عموما مردم اسپانیا گمان می‌کنند که مردم ایران؛ عرب هستند و شناختی نسبت به زبان فارسی ندارند. آنچه مردم اسپانیا درباره ایران می‌دانند اندک است و نمی‌دانند که مردم ایران به زبان فارسی حرف می‌زنند، آنها فکر می‌کنند «پرسیا» هیچ ارتباطی به کشور ایران ندارد بلکه کشوری است افسانه‌ای که در داستان‌های هزار و یک شب قرار دارد؛ سرزمینی که مردمش ترانه‌های عاشقانه را با آواز می‌خوانند.

من در مسیر آشنایی با زبان فارسی ـ که با مطالعه اشعار خیام آغاز شد ـ متوجه شدم فقط این مردم ایران نیستند که به فارسی صحبت می‌کنند بلکه مردم افغانستان و تاجیکستان نیز فارسی زبان‌اند و در این میان با شاهکارهای فردوسی، سعدی و جامی آشنا شدم در واقع مانند زرگری به ناگهان خود را میان معدنی از جواهرات دیدم
مطلب از افتاب

No comments:

Post a Comment