Thursday, February 3, 2011

جایزه ویژه فستیوال جهانی کن 2011 به جعفر پناهی تعلق دارد


jafar_panahi_710507.jpg

«تیری فره مو» دبیر فستیوال جهانی کن در کنفرانس مطبوعاتی پاریس که در سینماتک فرانسه در حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف برگزار شد، گفت:
« از هم اکنون اعلام می کنم، جایزه ویژه فستیوال جهانی کن سال دو هزار و یازده به جعفر پناهی فیلمساز مشهور ایرانی به خاطر توجه اش به سینمای انسانی تعلق خواهد داشت. این جایزه تا کنون به کارگردانان مشهوری چون نانی مورتی ، کلینت ایستوود و دیوید کروننبرگ اهدا شده است، ضمن اینکه از این پس جعفر پناهی عضو هیئت داوران تمام فستیوالهای فیلمی خواهد بود که در کشورهای مختلف برگزار خواهد شد و جایگاه خالی از او در نظر گرفته خواهد شد.»

کنفرانس مطبوعاتی سینماتک فرانسه، فستیوال جهانی کن و انجمن مولفین و کارگردانان سینمای فرانسه با حضور مطبوعات و شخصیتهای مطرح سینمایی عصر چهارشنبه در سینماتک فرانسه در پاریس برگزار شد.

مراسم با نمایش فیلم کوتاه «فرش» ساخته جعفر پناهی و سپس سخنان گوستاگاواراس رئیس سینماتک فرانسه در حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف آغاز شد.

گوستاگاواراس رئیس سینماتک فرانسه خالق آثار سینمایی «زد» و «اعتراف» اعلام کرد: « ما اقداماتی را جهت نشستی با سفیر ایران در پاریس انجام دادیم، متاسفانه بی پاسخ ماندیم. بی شک بی توجهی مسئولین دولتی ایران مانعی در راه تلاشهایی بزرگتری که ما برای اعضای خانواده سینما می کنیم، ایجاد نخواهد کرد. این حکم حیرت آور و غیرمنطقی است و ما خود را موظف به پشتیبانی از دو سینماگر ایرانی میدانیم».

کریستف ژه رار معاون شهردار و مسئول بخش فرهنگی شهرداری پاریس بعنوان دومین سخنران کنفرانس مطبوعاتی بیان داشت: «طی چند ماه آینده شهر پاریس بعنوان سمبل انساندوستی و حقوق بشر در جهان اعلام خواهد شد. این یک اتفاق خوشایند است که امروز آقای جعفر پناهی شهروند افتخاری شهر پاریس است. ما همزمان با نصب عکسهای دو سینماگر ایرانی در سینماهای فرانسه تصاویر جعفر پناهی و محمد رسول اف را بر سر در شهرداری پاریس نصب خواهیم کرد».

لوران هی من رئیس انجمن مولفین و کارگردانان سینمای فرانسه بیان داشت: « به نمایندگی امضای پنجاه و دو هزار عضو انجمن مولفین و کارگردانان فرانسه را به جعفر پناهی هدیه میکنیم و آرزو داریم هر چه زودتر شاهد آزادی سینماگران ایرانی باشیم.»

سرژ توبیانا دبیر اجرایی سینماتک نیز اعلام کرد: «قصد داریم تا بزودی با تهیه یک تیزر تبلیغاتی در حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول در آغاز نمایش تمام فیلمهای سینمایی و همچنین نصب عکسهای این دو سینماگر بر سر در سینماهای فرانسه اعتراض و انزجار خودمان را نسبت به این حکم ناعادلانه اعلام کنیم.»

عباس بختیاری مدیر فرهنگسرای پویا ضمن تشریح وضعیت دردناک سینماگران ایرانی در ماههای گذشته و خشونت آشکار علیه آنان، بیان داشت: «در ایران سینماگران را به دو بخش تقسیم کرده اند، سینماگران خودی و غیرخودی. خودیها همواره از تسهیلات و امکانات فراوانی برخوردارند و غیرخودی ها که پرچمدار سینمای مستقل و غیر سیاسی هستند بدلیل عدم تمکین همواره با سرکوب و سانسور مطلق روبرو هستند. جعفر پناهی سینماگری غیرسیاسی است که از بطن توده جامعه به قلب سینما راه یافته تا تنها تصویرگر زندگی روزمره مردم کشورش باشد، آفساید، آکردئون ، فرش و سایر فیلم هایش حقیقت گفته های ما را اثبات می کند.

No comments:

Post a Comment