Wednesday, February 16, 2011

مراسم تشییع جنازه صانع ژاله به خشونت کشیده‌شد

ايران / سياسی

مراسم تشییع جنازه صانع ژاله به خشونت کشیده‌شد

صانع ژاله

صانع ژاله

۱۳۸۹/۱۱/۲۷
گزارش‌های رسیده به رادیو فردا حاکی است که مراسم تشییع جنازه صانع ژاله، جوانی که در تظاهرات ۲۵ بهمن جان باخت، بامداد روز چهارشنبه به خشونت کشیده شد.

این مراسم ساعت ۹ و نیم صبح روز چهارشنبه از مقابل دانشگاه هنر واقع در چهارراه ولیعصر تهران برگزار شد.

بنا به گزارش‌های رسیده، دانشجویان دانشگاه هنر که برای تشییع جنازه صانع ژاله به دانشگاه رفته‌بودند با حمله افراد ناشناس، پس از درگیری‌های فیزیکی، در آمفی‌تئاتر این دانشگاه محبوس شدند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران نیز از درگیری میان هواداران دولت و هواداران جنبش سبز در جریان این تشییع جنازه خبر داده‌اند. این خبرگزاری‌ها هم‌چنین می‌نویسند که «چند تن از دختران منتسب به جریان فتنه نیز در حالی که موهای خود را سبز رنگ کرده بودند» از سوی هواداران دولت ناچار به ترک مراسم شده‌اند.


حضور مأموران امنیتی در محوطه دانشگاه هنر برای جلوگیری از تجمع دانشجویان مخالف دولت در تشییع جنازه صانع ژاله

صانع ژاله، دانشجویی بود که در جریان راهپیمایی مخالفان دولت که روز دوشنبه ۲۵ بهمن در حمایت از جنبش مردم تونس و مصر رخ داد کشته شد. وی متولد سال ۱۳۶۳، از اهالی تسنن پاوه و دانشجوی رشته نمایش دانشگاه هنر تهران بوده‌است.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت با «بسیجی» خواندن صانع ژاله، می‌گویند، وی توسط «منافقین» کشته شده است،‌ دفتر تحکیم وحدت با دعوت از دانشجویان و مردم برای شرکت در مراسم تشییع جنازه این دانشجوی جان‌باخته در تظاهرات روز دوشنبه تاکید کرده است، «دانشجویان اجازه مصادره خون شهیدان توسط قاتلانشان» را نخواهند داد.



سایت اینترنتی کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از محبوس شدن شماری از استادان دانشگاه هنر به همراه دانشجویان در یکی از سالن‌های دانشگاه هنر خبر می‌دهد و می‌نویسد که «کوچک‌ترین تحرک دانشجویان و دوستان شهید ژاله با تهدید اسلحه و توهین و در مواردی ضرب و شتم از سوی لباس‌شخصی‌ها روبه‌رو می‌شود.»
صانع ژاله (سمت چپ)، در بازدید از آیت‌الله منتظری

به گزارش کلمه، سردار علی فضلی و سردار همدانی، فرماندهان بسیج و سپاه، «در محوطه دانشگاه حضور یافته و در حال هدایت نیروهای خود بودند.»

بنا بر این گزارش، حسین‌الله کرم، رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله نیز با بلندگو در محوطه دانشگاه «به توهین و فحاشی و شعاردهی علیه موسوی، کروبی، هاشمی و خاتمی» پرداخته‌است.

بنا بر این گزارش تشییع جنازه صانع ژاله، با کامیون و تحت حراست نیروهای نظامی و انتظامی از چهارراه ولیعصر به سمت دانشگاه تهران انجام شد و «هرگونه تحرک سبز‌ها در این مسیر نیز با برخوردهای تند و خشن لباس‌شخصی‌ها و نیروهای امنیتی روبه‌رو شد.»

تلویزیون دولتی ایران نیز در این باره گفت: «تعداد معدودی از هواداران جریان فتنه و خائن به آرمان‌های نظام و انقلاب، با دانشجویان شرکت کننده در تشییع جنازه شهید صانع ژاله درگیر شدند و از سوی دیگر دانشجویان شرکت کننده در این مراسم با شعار علیه موسوی و کروبی اغتشاشات روز دوشنبه را محکوم می‌کنند.»

در حالی که رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از صانع ژاله به عنوان «شهید» و «بسیجی» یاد می‌کنند، سایت خبری دانشجونیوز، که تصاویری از صانع ژاله را در دیدار با آیت‌الله منتظری منتشر کرده است، می‌گوید که خانواده وی برای انجام مصاحبه با رسانه‌های حکومتی و بیان خواسته‌های آنان در صدا و سیما «به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند.»

همچنین بر اساس این گزارش، داستان کوتاه «اتوبوس»، نوشته صانع ژاله، در شماره ٣۷ نشریه «آزما» به چاپ رسیده است که از نظر نهادهای امنیتی وابسته به سپاه پاسداران در گروه نشریاتی قرار دارد که «در راستای اهداف جنگ نرم فعالیت می‌کنند.»

No comments:

Post a Comment