Wednesday, February 16, 2011

واکنشها به تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن

واکنشها به تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن

08:25 به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل، در واکنش به تظاهرات روز 25 بهمن گفته است: سران فتنه باید کیفر اقدامات مجرمانه و جنایتکارانه خود را ببینند و انشاءالله این اقدام انجام خواهد شد.

08:20 به گزارش رادیو دولتی ایران، لحظاتی پیش "تجمع بزرگ" مدرسان و طلبه ها در "محکومیت اغتشاشات اخیر تهران" در مدرسه فیضیه قم آغاز شد.

ادامه اخبار مربوط به پی آمدهای تظاهرات 25 بهمن

03:15مراسم تشییع جنازه صانع ژاله، دانشجوی دانشکده هنر تهران، چهارشنبه حدود ساعت نه صبح به وقت محلی از مقابل این دانشکده آغاز خواهد شد. مقام های جمهوری اسلامی می گویند این دانشجوی کرد، بسیجی بود و "منافقین" او را کشتند، اما مخالفان دولت ایران صانع ژاله را طرفدار میرحسین موسوی معرفی کرده اند و حکومت را مسوول قتل وی می دانند.

02:59کمیته گزارشگران حقوق بشر به نقل از یکی از دوستان صانع ژاله دانشجوی جوانی که در اعتراضات روز 25 بهمن کشته شد می نویسد: "وی به آقای موسوی رای داده بود و در تمام راهپیمایی‌ها نیز شرکت می‌کرد. نکته‌ جالب اینجاست که وی کُرد و سنی بود. همین سنی بودن وی نشان می‌دهد که وی با عقاید و تفکراتی که یک بسیجی می ‌تواند داشته باشد، بسیار فاصله داشت".

01:46خبرگزاری فارس به نقل از یکی از بسیجیان زخمی در درگیری های روز 25 بهمن می نویسد:" بنده و دوستم به عنوان يك بسيجی قصد داشتيم كه از انقلاب و آرمان‌ها دفاع كنيم، اما اغتشاشگران كه تعدادشان هم اندک بود به ما حمله كرده و موبايل بنده را هم به يغما بردند، آنقدر با سنگ و چوب به سرم زدند كه خون سرم، زمين را قرمز كرد و امروز هم با گذشت بيش از 40 ساعت از آن حادثه هنوز يكي از چشمانم باز نشده است."

01:10به گزارش سایت جرس که به مخالفان دولت ایران نزدیک است، صانع ژاله، یکی از کشته شدگان خشونت های 25 بهمن، داستانی به نام "اتوبوس" را در نشریه آزما منتشر کرده بود. به نوشته جرس، نشریه آزما از جمله نشریات متهم به شرکت در "جنگ نرم" علیه جمهوری اسلامی است. رسانه های حامی دولت، آقای ژاله را دانشجوی بسیجی معرفی کرده اند.

00:36 سجاد رضایی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه هنر به سایت کلمه که به مخالفان دولت نزدیک است، گفت: شهید ژاله عضو انجمن اسلامی دانشگاه هنر بود و در زمان انتخابات ریاست جمهوری برای میرحسین موسوی تبلیغ می کرد.

23:56 مهدی کروبی در بیانیه ای که سه شنبه منتشر کرد، خطاب به سران حکومت گفت: "زندانیان سیاسی را آزاد و دستتان را از گلوی روزنامه ها و رسانه های مستقل بردارید، به عهد و میثاقی که با نام قانون اساسی با مردم بسته اید وفادار باشید."

23:54 به گزارش سحام نیوز، مهدی کروبی در بیانیه خود ضمن محکوم کردن "برخوردهای خشن، غیر انسانی و غیر اسلامی" به حکومت هشدار داد: "تا دیر نشده است پنبه ها را از گوش هایتان خارج کنید و صدای مردم را بشنوید. اعمال خشونت آمیز و مخالفت و عناد با خواست مردم تا زمانی و جایی می تواند به استمرار چنین وضعیتی کمک کند. از سرنوشت دوری حکومت ها از مردم عبرت بگیرید."

23:50 مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در ایران، با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن خشونت های روز دوشنبه علیه تظاهرکنندگان، تاکید کرد از هیچ تهدیدی هراس ندارد و آماده پرداخت هرگونه هزینه ای است.

23:45 فشار حامیان حکومت ایران بر رهبران معترضان رو به افزایش است. بسیج دانشجویی در بیانیه ای خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه از او خواست با "محاكمه فوری موسوی و كروبی، مانع فوران خشم انقلابی مردم" شود.

23:35 گروهی از طرفداران حکومت ایران سه شنبه شب در برابر ساختمان دادگستری تحصن کردند و خواستار محاکمه سریع محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، تحصن کنندگان که حمید رسایی و مهدی کوچک زاده، دو نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس در بین آنها حضور داشتند، آدمک میرحسین موسوی را به دار کشیدند.

22:35 به گزارش "کلمه" آقای موسوی در این بیانیه که از دو پاراگراف تشکیل شده ضمن ستایش از "پایداری خیره کننده مردم"، "شهادت فرزندان عزیز" ملت را تسلیت گفته است.

22:31 به گزارش وبسایت "کلمه" میرحسین موسوی در بیانیه کوتاهی درباره اعتراضات 25 بهمن آن را "دستاورد بزرگ ملت و جنبش سبز" توصیف کرده است.

21:52 آیت الله خامنه ای که روز سه شنبه با عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد هیچ اشاره ای به اعتراضات مخالفان در روز دوشنبه نکرده است.

21:50 آیت الله علی خامنه ای که هدف اصلی شعارهای معترضان در تظاهرات 25 بهمن بود در مورد موضع گیری آمریکا نسبت به تحولات مصر گفت: "آمریکاییها به دنبال مصادره حرکت عظیم مردم مصر هستند و جمهوری اسلامی ایران با دخالت طرفهای خارجی در مصر مخالف، و معتقد است مردم باید تصمیم گیر اصلی باشند."

21:13 خبرگزاری حقوق بشر ایران پیش از این گزارش داده بود مسوولان قضایی از انتقال 1500 نفر از بازداشت شدگان به زندان اوین خبر داده اند. این در حالی است که احمد رضا رادان، از فرماندهان نیروی انتظامی این تعداد را 150 نفر اعلام کرده بود.

21:09 همسر یکی از بازداشت شدگان ۲۵ بهمن به بی بی سی گفت با گذشت بیشتر از ۲۴ ساعت از دستگیری همسرش، هنوز مکان نگهداری او و بسیاری دیگر از بازداشت شدگان معلوم نیست و تماسی نیز با خانواده گرفته نشده است.

20:58 جرس به نقل از دخترهای آقای موسوی نوشت: "طی ۴۸ ساعت اخیر هیچگونه اطلاعی از وضعیت و سلامتی مهندس میرحسین موسوی و دکتر رهنورد وجود ندارد" و "علاوه بر قطع هرگونه ارتباط و تماس تلفنی، کوچه منتهی به منزل موسوی توسط خودرو ون مسدود شده است."

20:56 وبسایت جرس (جنبش راه سبز) وابسته به منتقدان به نقل از دخترهای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از بی خبری کامل از آنها نوشته است.

20:47 آقای احمدی نژاد همچنین گفت: "۲۲ بهمن را مردم مال خودشان می‌دانند و عده‌ای می‌خواستند این پررنگ را کم‌رنگ کنند و اشتباه کردند، البته همانطور که گفتم دشمنی‌ها علیه ملت ایران و دولت فراوان است، ولی آنها نتیجه نمی‌گیرند... نه این‌که ضعف و اشکالی نیست. کی گفته که ما در دنیای کمال هستیم، من خود بیشتر از همه اشکالات را می بینم، می‌دانم و می‌گویم."

20:46 محمود احمدی نژاد در مصاحبه ای با تلویزیون ایران در ارتباط با اعتراضات 25 بهمن گفت: "ملت ایران دشمنان فراوانی دارد... حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال به نظر بدخواهان خوب نیامد."

20:40 گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا خواستار تعیین یک ناظر مستقل برای رسیدگی به وضع حقوق بشر در ایران شده اند.

20:11 کانادا سرکوب مخالفان دولت در ایران را محکوم کرد. لاورنس کانون، وزیرخارجه کانادا در بیانیه ای گفت: "دورویی مقام های ایرانی که از یک سو خوهان برقراری مردم سالاری در مصر و از سوی دیگر خواسته مشابه مردم خود را سرکوب می کنند، بسیار نگران کننده است."

20:01 رضا سیاح خبرنگار سی ان ان در اسلام آباد می گوید که مخالفان در ایران در مقایسه با معترضان مصری راه بسیار سخت تری برای به زانو در آوردن حکومت خود در پیش دارند، زیرا سپاه پاسداران در ایران به علت منافع اقتصادی و سیاسی خود برخورد بسیار شدیدتری با معترضان دارد.

19:15 به گزارش "سحام نیوز" فراکسیون اقلیت مجلس که به اصلاح طلبان نزدیک است طی بیانیه ای در روز سه شنبه از حاکمیت خواست "در برخورد با منتقدان مصلح با سعه صدر بیشتری برخورد کند" اما در عین حال تاکید کرد که "منافقین و دشمنان نظام بدانند با حرکت های رذیلانه خود نمی توانند از اختلاف درون خانواده نظام سوءاستفاده کنند."

19:04 باراک اوباما گفت به حکومت های متحد آمریکا در خاورمیانه پیامی قوی فرستاده ایم که از آن چه در مصر گذشته یاد بگیرند و نه از آن چه در ایران روی می دهد.

19:03 باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد شدید از سرکوب معترضان به وسیله حکومت ایران، از دولت های خاورمیانه خواست از برخورد خشونت آمیز با طرفداران دموکراسی خودداری کنند.

18:35 پسر مهدی کروبی دقایقی پیش به بی بی سی فارسی گفت که نیروهای امنیتی و انتظامی در مقابل منزل پدرش (مهدی کروبی) مستقر شده اند.

18:30 مجموعه ای از ویدئوهای وقایع دیروز تهران را در وبسایت بی بی سی فارسی ببینید که شمار آنها به 17 ویدئو رسیده است.

18:25 بنابر گزارش جرس، افراد تجمع کننده در برابر منزل مهدی کروبی، اقدام به سر دادن شعارهایی بر ضد او کردند. جرس دقایقی پیش از شکل گیری تجمعی از غروب امروز در برابر منزل شخصی آقای کروبی خبر داده بود.

18:22 وزارت امور خارجه آمریکا در شبکه اجتماعی توئیتر به زبان فارسی می نویسد.

18:14 در جریان وقایع دیروز دو نفر کشته شده اند. خبری بخوانید در این رابطه در وبسایت فارسی بی بی سی.

18:10 گزارشی تحلیلی بخوانید تحت عنوان "از ایران تا مصر: انقلاب ها چگونه رخ می دهند؟" در وبسایت بی بی سی فارسی.

18:03 بنابر گزارش جرس، این تجمع به دنبال فراخوان امروز یکی از وبسایت‌های حامی دولت مبنی بر تدارک تحصن در ميدان ارك تهران "بر ضد مهدی کروبی و میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز" شکل گرفته است.

18:00 وبسایت جرس از 'تجمع حامیان دولت و "اراذل و اوباش" در مقابل منزل مهدی کروبی' خبر داده است.

17:55 خبرگزاری فارس: محسن رضایی، از کاندیداهای انتخابات خرداد 88، در واکنش به وقایع دیروز گفت: "موسوي و كروبي عمله آمريكا هستند."

17:52 وبسایت سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحکيم وحدت) با صدور اطلاعيه‌ای ضمن محکومیت حوادث دیروز، کشته شدن دو نفر در جریان این اعتراضات را تسليت گفته است.

17:45 وبسایت کلمه خبری تحت عنوان "خشم دانشجویان از دروغ‌پردازی اقتدارگرایان درباره‌ی علت حضور شهید صانع ژاله در تظاهرات ۲۵ بهمن" منتشر کرده است.

17:35 آلبوم عکسی ببینید از ناآرامی های خاورمیانه در ایران، یمن و بحرین در وبسایت بی بی سی فارسی.

17:30 جزئیات بیشتری در ارتباط با دو کشته شده وقایع دیروز تهران تا دقایقی دیگر بر روی وبسایت فارسی بی بی سی قرار می گیرد.

17:25 خبرگزاری فارس، در خبری اسامی نمایندگانی را منتشر کرده که در جریان اعتراض امروز نمایندگان مجلس ایران علیه آقایان کروبی، موسوی و خاتمی "شرکت نکرده اند".

17:15 وبسایت کلمه همچنین از ادامه اختلال در دسترسی به اینترنت در تهران خبر داده است.

17:10 وبسایت کلمه، خبری را از واکنش اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی به اخبار رسانه های حامی دولت ایران به وقایع روز گذشته منتشر کرده است.

17:05 گزارشی ببینید از تلویزیون بی بی سی فارسی در ارتباط با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به تظاهرات ۲۵ بهمن در تهران و برخی شهرهای ایران.

17:00 خبرگزاری فارس از تجمع طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم در محکومیت "سران فتنه" خبر داده است که قرار است فردا (چهارشنبه) برگزار شود.

16:55 اگر مایلید مجموعه ای از اخبار مربوط به واکنش های امروز (سه شنبه) به وقایع 25 بهمن در تهران و برخی از شهرهای ایران را بخوانید، اینجا کلیک کنید. این صفحه همزمان با انتشار اخبار تازه، تغییر می کند.

16:50 ویدئوهای مربوط به وقایع دیروز تهران را از طریق وبسایت بی بی سی فارسی ببینید. ویدئوهای جدیدی به این صفحه افزوده شده است. اکنون 14 ویدئو در این صفحه قابل مشاهده است.

16:40 خبرگزاری ایرنا از تجمع "گروهی از طلاب و بسيجيان در مقابل دادسراي انقلاب تهران خبر داده که خواستار محاكمه سران فتنه" شده اند.

16:35 ایرنا؛ استاندار تهران می گوید: "دستگاه قضايي با اسناد و سرنخ هاي مهم به استقبال محاكمه سران فتنه برود."

16:30 خبر مربوط به مشخصات یکی از کشته شدگان روز گذشته وقایع تهران را در وبسایت فارسی بی بی سی بخوانید.

16:20 به گزارش فارس، جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت مترو تهران، علت تعطیلی برخی از ایستگاه های مترو در روز 25 بهمن را دستور سازمان های مسئول امنیت و انتظامی تهران اعلام کرده است.

16:15 خبرگزاری فارس نیز در خبری دومین کشته شده وقایع دیروز تهران را محمد مختاری معرفی کرد.

16:10 در خبر وبسایت الف، دومین کشته شده وقایع دیروز تهران، محمد مختاری معرفی شده است.

16:08 وبسایت الف، نزدیک به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس ایران، خبر مربوط به دومین کشته شده وقایع دیروز تهران را منتشر کرده است.

16:00 وبسایت جنبش راه سبز در خبری از "خشم دانشجویان دانشگاه هنر از دروغ پراکنی های رسانه های حکومتی درباره دانشجوی شهید (صانع ژاله)" خبر داده است.

15:45 وبسایت خبرآنلاین، نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در جدولی اظهار نظرهای نمایندگان مجلس درباره وقایع دیروز تهران و برخی شهرهای ایران را منتشر کرده است.

15:30 خبرگزاری فارس در خبری به نقل از پیمان ژاله، برادر صانع ژاله، یکی از کشته شدگان وقایع دیروز تهران نوشت: "آمريكا و رژيم‌صهيونيستی پشت صحنه آشوب‌هاي اخير تهران هستند."

15:05 وبسایت کمیته گزارشگران حقوق بشر، در خبری از "حمله یگان ویژه ناجا به خانواده‌ بازداشت‌شدگان (دیروز) و ضرب و شتم آنان" خبر داده است.

15:00 جزئیات بیشتری از مشخصات یکی از کشته شدگان دیروز وقایع تهران منتشر شده که تا چند دقیقه دیگر می توانید در خبری از وبسایت بی بی سی فارسی آنرا ملاحظه کنید.

14:58 خبرگزاری فارس به نقل از پدر صانع ژاله نوشته: "قاتلان ازخدا‌بی‌خبر پسرم را نمی‌بخشم؛ نگذاشتند ميوه زندگی‌ام ثمر دهد."

14:50 وبسایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، تصویری از صانع ژاله، فردی که گفته می شود در جریان وقایع دیروز کشته شده است، منتشر کرده که در دیدار سال 1387 چند نفر با آیت الله منتظری حضور دارد.

14:14 ایسنا، غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس ایران می گوید: "شما كه شعار"نه غزه، نه لبنان" را محكوم نكرديد چه شده كه طرفدارمصرشده‌ايد؟"

14:00 جرس، وبسایت نزدیک به مخالفان دولت ایران در گزارشی به مقایسه فعالیت های معترضان در تونس، مصر و ایران پرداخته است.

13:55 به گزارش ایلنا، سخنگوی کمیته امنیت ملی مجلس ایران گفته است که وزارت کشور کشته شدن دو نفر درجریان وقایع دیروز تهران را تایید کرده است.

13:40 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: "ترديدی در ارتباط موسوی با سازمان جاسوسی سیا نداریم" این خبر را در فارس بخوانید.

13:35 وبسایت جنبش راه سبز، نزدیک به مخالفان دولت ایران، در گزارشی این سوال را مطرح کرده است: "چه کسانی به روی معترضان آتش گشودند؟"

13:30 به گزارش ایلنا، سازمان بسیج مستضعفین ایران در بیانیه ای خواستار محاکمه فوری رهبران مخالفان دولت ایران شده است.

13:25 حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، درباره وقایع دیروز ایران اظهار نظر کرده است در وبسایت مشرق نیوز این اظهار نظر را بخوانید.

13:18 اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، در گفتگو با وبسایت کلمه در مورد وقایع دیروز ایران اظهار نظر کرده است.

13:10 خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، گزارش جدیدی از واکنش به وقایع دیروز در تهران و برخی شهرهای ایران منتشر کرده است.

13:05 غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس ایران، از برگزار شدن جلسه نخست کمیته شناسایی گروه های ضد انقلاب خبر داده است.

13:00 وبسایت مشرق نیوز، نزدیک به حامیان دولت ایران، از مشخصات دومین کشته وقایع دیروز تهران خبر داده است.

12:55 ویدئوهای مربوط به وقایع دیروز تهران را در این صفحه ببینید.

12:48 خبرگزاری فارس از تحصن دانشجویان، مردم و طلاب در میدان ارک تهران برای "محاکمه سریعتر موسوی و کروبی" خبر داده است. به گزارش فارس، این تحصن از امشب آغاز خواهد شد.

12:40 وبسایت کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی در گزارشی واکنش نمایندگان مجلس بحرین و ایران را نسبت به ناآرامی ها در این دو کشور مقایسه کرده است؛ "نمایندگان بحرین: چرا معترضان را می‌کشید؟ / نمایندگان ایران: چرا معترضان را نمی‌کشید؟"

12:35 آقای رضایی گفته است: "کلینتون (وزیر امورخارجه آمریکا) باید بداند که در ایران دموکراسی وجود دارد." این خبر را در سایت واحد مرکزی خبر بخوانید.

12:30 محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از حرکت نمایندگان مجلس در محکومیت آقایان موسوی، کروبی و خاتمی، حمایت کرده است.

12:25 فراکسیون خط امام مجلس ایران که از نمایندگان اصلاح طلب تشکیل شده است، در ارتباط با وقایع دیروز اطلاعیه ای منتشر کرده است.

12:05 علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران از تشکیل کمیته ای برای "بررسی ماهیت افراد ضد انقلاب در کشور" خبر داد.

12:00 درباره واکنش نمایندگان مجلس ایران به ناآرامی های دیروز در تهران و برخی شهرهای دیگر ایران، خبری تفصیلی بخوانید از وبسایت بی بی سی فارسی: شعار 'مرگ بر کروبی، موسوی، خاتمی' در مجلس ایران

11:55 ویدئویی از واکنش نمایندگان مجلس به وقایع دیروز تهران منتشر شده است که می توانید از طریق این لینک ببینید.

11:45 الف، وبسایت نزدیک به احمد توکلی، گزارشی تحلیلی درباره ناآرامی های دیروز ایران منتشر کرده است که می توانید از طریق این لینک بخوانید

11:35 به نوشته ال پاییس، شش نفر از نیروهای لباس شخصی ایگناسیو پرز کمبرا، سرکنسول اسپانیا در تهران را دیروز بازداشت کرده اند.

11:30 وبسایت اسپانیایی ال پاییس نیز خبر مربوط به بازداشت سرکنسول اسپانیا در جریان ناآرامی های دیروز تهران را مخابره کرده است.

11:13 به گزارش ایرنا، غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، گفته است که "دستگاه قضایی با كسانی كه موجب اخلال در نظم اجتماعی و آرامش مردم شده اند به سرعت و قاطعيت برخورد می كند."

11:06 به گزارش تابناک ایگناسیو پرز کمبرا، سرکنسول اسپانیا در ایران، در حالی بازداشت شده که به همراه سفیر اسپانیا در ایران در میان راهپیمایان و معترضان خیابانی دیروز حضور یافته بود.

11:01 وبسایت خبری تابناک می گوید که در جریان ناآرامی های دیروز تهران سرکنسول اسپانیا که در میان معترضان حضور یافته بود، بازداشت شده است.

10:35 رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به ایجاد صفحه توئیتر فارسی از سوی وزارت خارجه آمریکا گفته که مقامات آمریکایی در این روزها دچار نوعی سردرگمی و پریشانی هستند و این نشان حالت روحی آشفته آنهاست.

10:30سایت تابناک خبر داده که یک نفر دیگر که در درگیریهای روز گذشته تهران مجروح شده بود، جان باخته است.

10:20 فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با صدور بيانيه‌اي موسوی و کروبی را مفسد فی الارض خوانده و خواستار محاکمه آنها شده است.

10:05 حسین شریعتمداری مدیر روزنامه کیهان در سرمقاله امروز این روزنامه با انتقاد از معترضان روز 25 بهمن، آنها را وابسته خطاب کرده و نوشته "شكر بي آشغال وجود ندارد."

09:50 پارلمان نیوز سایت نمایندگان اقلیت مجلس، بیانیه نمایندگان اصلاح طلب را چاپ کرده که در آن از حاکمیت خواسته شده در برخورد با منتقدین مصلح با سعه صدر بیشتری برخورد کند و اجازه دهد که آنها نقدهای خود را بیان کنند.

09:42 سایت کلمه نوشته که صانع ژاله دانشجویی که روز گذشته کشته شد، اهل پاوه بوده و با تیر مستقیم هدف قرار گرفته که پس از اعزام به بیمارستان به شهادت رسیده است.

09:35 غلامعلی حداد عادل رئیس سابق مجلس خطاب به موسوی و کروبی گفته :شما که سال گذشته در برابر شعار "نه غزه نه لبنان" هیچ واکنشی نشان ندادید چه شده است که حالا طرفدار مصر شده اید.

09:30: خبرگزاری مهر لحظاتی پیش تصویری را از صانع ژاله منتشر کرد و نوشت که وی دانشجویی است که طی تیراندازی "منافقان" کشته شده است.

09:25 خبرگزاری مهر نوشته که صانع ژاله فردی که دیروز در جریان اعتراضات کشته شد، دانشجوی رشته نمایش دانشگاه هنر تهران بوده است.

09:20: جرس سایت متعلق به مخالفان دولت ایران از بازداشت باقر اسکویی رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی و رامین مقدادی عضو ستاد موسوی در بابل خبر داده است.

09:15: سرتیپ احمد رضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفته که در روز دوشنبه یک نفر کشته شد و 9 نفر از نیروهای امنیتی مجروح شدند.

09:10 در جلسه علنی مجلس روز سه شنبه علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به تظاهرات اعتراضی روز گذشته گفت: اقدام فتنه گران از توهین به اسلام و پیامبر و ائمه هم بدتر بود.

09:00 نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح سه شنبه شعار مرگ بر موسوی، کروبی و خاتمی سر دادند و برخی از آنها خواستار اعدام کروبی و موسوی شدند.

ادامه واکنشها به اعتراضات روز 25 بهمن در تهران و چند شهردیگر

00:27تلویزیون دولتی ایران اقدام به پخش مصاحبه با تجمع کنندگان هوادار دولت کرده است که از تظاهرکنندگان 25 بهمن انتقاد می کنند. تلویزیون انگلیسی زبان "پرس تی وی" وابسته به دولت ایران نیز در مورد اعترضات مخالفان در این روز آنها را "گروه های کوچکی از تظاهرکنندگان ضددولتی که باعث اختلال نظم تهران شدند" توصیف کرد.

00:03 خبرگزاری های دولتی ایران عمدتا در مورد اعتراضات روز دوشنبه سکوت اختیار کردند اما خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران توصیف می شود نوشت: "خوشبتخانه برخی از عناصر منافقین و برخی گروهک ها که در صدد سوءاستفاده از این فضا بودند از سوی مردم دستگیر و تحویل نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی شدند."

23:45 الکس وطن خواه کارشناس موسسه خاورمیانه در واشنگتن به بخش جهانی بی بی سی گفت هرچند به نیروی امنیتی ایران گفته شد که مخالفان را به شدت سرکوب کند اما این بدان معنی نیست که جنبش مخالفان ناپدید خواهد شد.

23:24وبسایت "کلمه" وابسته به مخالفان در گزارشی از اعتراض های روز دوشنبه نوشت: "هرچند ماموران نیروی انتظامی در هر چهار راه و نقطه شهر با باتوم هایشان ایستاده اند اما در سرکوب مردم نقش چندانی نداشتند."

23:05در یک ساعت اخیر گزارشی از ادامه اعتراضات در خیابان های تهران مخابره نشده است.

22:43هیلاری کلینتون در مصاحبه با تلویزیون عربی الحره گفت: "جمهوری اسلامی دیکتاتوری نظامی تحت لوای حکومت مذهبی است که به حقوق جهان شمول مردمش اعتنا نمی کند."

22:38در بخشی از مطلب منتشر شده در وبسایت کلمه تحت عنوان "25 خرداد تکرار شد" آمده است: "حضور مردمی از طبقات و گروه های اجتماعی مختلف، به خصوص کارگران و اقشار مستضعف، و نیز افراد مسن یا بسیار جوان، از نکات مشهود در راهپیمایی امروز بود."

22:29وبسایت کلمه وابسته به میرحسین موسوی در مطلبی تحت عنوان "25 خرداد تکرار شد" می نویسد: "روز بیست و پنجم بهمن ماه رو به پایان است و یک شادی جمعی، یک امید مضاعف به آینده و یک تجدید عهد دوباره با راه سبز امید بود که پس از 20 ماه، امروز بار دیگر زنده بودن خود را به همه کسانی که چشم دیدن حیات حنبش سبز را ندارند ثابت کرد. اما هنوز کارهای نکرده ای هم باقی است."

22:19جیمز رینولدز گزارشگر بی بی سی در امور ایران می گوید که تظاهرات روز دوشنبه مخالفان یک نکته مهم را به نمایش گذاشت: اینکه جنبش مخالفان موسوم به سبز همچنان زنده است، اما هنوز معلوم نیست که آیا تهدیدی جدی را متوجه تشکیلات حکومتی ایران می کند یا نه.

21:48هیلاری کلینتون: آنچه امروز در ایران اتفاق می افتد بیانگر شجاعت مردم این کشور است و نشان دهنده دو رویی رژیم ایران که طی سه هفته گذشته مرتبا آنچه در مصر در جریان بود را می ستود.

21:37خبرگزاری های وابسته به دولت ایران از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن حداقل سه نفر در درگیری های تهران خبر داده اند.

21:00بر اساس گزارش وبسایت‌های مخالفان دولت در برخی از محله‌های تهران شعارهای اعتراضی و فریادهای الله اکبر به گوش می رسد. این در حالی است که درخواستی برای این اقدام از سوی گروه های مخالف مطرح نشده بود.

20.50مشاور ارشد موسوی: "با ارزیابی آنچه امروز (25 بهمن) اتفاق افتاده، تاکتیک های بعدی تعیین می شود."20:50شیدا از معترضان شرکت کننده در راهپیمایی 25 بهمن به بی بی سی فارسی گفت: "نیروهای امنیتی در نزدیکی میدان امام حسین به یک اتوبوس شرکت واحد حمله ور شدند و گوشی های دوربین دار مسافران زن را جمع آوری کردند. او می گوید موتورسواران باتوم به دست در خیابان انقلاب وارد پیاده روها می شدند و عابران و معترضان را کتک می زدند."

20.45اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران حضور خیابانی روز 25 بهمن را در تهران و دیگر نقاط ایران یک "پیروزی بزرگ" و "خارج از انتظار" دانست.

20.20آزاده اسدی یکی از معترضین که در مقابل سفارت ایران در لندن است، به بی بی سی فارسی گفت که معترضین هنوز در مقابل سفارت تجمع خود را حفظ کرده و شعارهای مختلفی از جمله مخالفت با رهبر ایران و در حمایت از آزادی زندانیان سیاسی سر می دهند.

19.50هیلاری کلینتون ، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن حمایت از دهها هزار نفر تظاهر کننده ایرانی ، خشونت سیاسی علیه آنها را محکوم کرد و گفت ایران باید به خواست مردمش احترام بگذارد.

19.35یک شاهد عینی به بی سی گفت که حوالی بعد از ظهر روز دوشنبه هنگامی که اطراف میدان آزادی تهران بوده نیروهای نیروهای انتظامی با بیسیم "تقاضای نیروی کمکی" برای رفتن به چهار راه ولی عصر می کردند. او سپس موفق شده به طرف میدان انقلاب برود که به گفته او نیروهای انتظامی با تجمع کنندگان "بشدت" برخورد می کردند.

19.30سازمان عفو بین الملل آنچه که برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران با تظاهر کنندگان در تهران و اصفهان خوانده است را محکوم کرده است. این سازمان، بار دیگر بر حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز در حمایت از مردم مصر و تونس تاکید کرده است.

19.00ایرانیان مقیم ایتالیا، در حمایت از معترضان در ایران، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم دست به تجمع زدند.

18.57 مهرزاد بروجردی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سیراکیوز در آمریکا می گوید جنبش سبز از حالت طبقاتی خارج شده و خواسته های تازه ای یافته است. آقای بروجردی می گوید این ادامه یک سونامی دمکراتیک در منطقه است.

18.52 خبرگزاري فارس: در تجمع غير قانوني عناصر منافقين، سلطنت‌طلبان، اراذل و اوباش و فتنه در برخي از خيابان هاي شهر تهران كه با بهانه حمايت از مردم مصر و تونس برگزار شد، هيچ شعاري در حمايت از مردم مصر و تونس سر داده نشد.

18.50 به گزارش خبرنگار بی بی سی در مقابل سفارت ایران در لندن، تجمع کنندگان شعارهای در حمایت از معترضان در ایران و علیه رهبر این کشور سر دادند.

18.45 اردشیر امیر ارجمند، مشاور میر حسین موسوی، در گفت و گو با بی بی سی گفت مبارزات ما تنها در خیابان نخواهند ماند.

18.40 "در قاهره با شتر، توی تهران با موتور، مرگ بر ديکتاتور" یکی دیگر از شعارهای امروز معترضان در ایران بود.

18.30گزارش ها حاکی از آن است که تظاهرات پراکنده مردم معترض در تهران همچنان ادامه دارد.

18.27 محسن سازگارا، از شخصیت های سیاسی مخالف دولت ایران می گوید تظاهرات اعتراض آمیز مردم در روز 25 بهمن فراتر از انتظار و یک قیام عمومی علیه دیکتاتوری در ایران بود.

18.24 تصاویر ویدئویی رسیده از تهران نشان می دهد که معترضان با تاریکی هوا سطل های زباله را آتش زده و با سر دادن شعارهایی چون 'مبارک، بن علی، نوبت سید علی' به اعتراضات خود ادامه می دهند.

18.20 ایرانیان مقیم فرانسه در میدان سنت میشل (آبنمای مشهور پاریس)، با سرود و شعار و به همراه تعدادی از نمایندگان تونسی، مصری و الجزایری با معترضان در ایران اعلام همبستگی کردند.

18.10 برخی گزارش های تایید نشده که بر روی شبکه های اجتماعی منتشر شده از تیراندازی نیروهای امنیتی در تهران خبر می دهد. بر اساس این گزارش ها دست کم دو نفر هدف گلوله قرار گرفته اند. در این گزارش ها توضیحی درباره وضعیت این دو منتشر نشده است.

18.04 آقای هیگ با اشاره به تصاویر ضرب و جرح تظاهرکنندگان ایرانی که امروز منتشر شده گفته اگر آقای احمدی نژاد معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، دولت ایران نباید همین حق را از مردمش دریغ کند.

18.03 ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که مقام های ایرانی باید به حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز مردم احترام بگذارند.

17.57 دانشجویان در کوی دانشگاه تهران فریاد الله اکبر سر دادند.

17.55 سازمان عفو بین الملل برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در تهران و اصفهان را محکوم کرده است.

17.50ایرانیان مقیم هلند در حمایت از معترضان در ایران، در مقابل سفارت ایران در لاهه تجمع کردند.

17.40ایرانیان مقیم لندن از ساعت شش عصر امروز به حمایت از معترضان در ایران، مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران تجمع خواهند کرد.

17.33 در ویدئوی رسیده از تهران معترضان می گویند "ابوالفضل علمدار/ سید علی را بردار"

17.30گزارش های تایید نشده حاکی از تیر خوردن یکی از معترضان در حوالی میدان توحید است.

17.25 در میدان فردوسی معترضان شعارهایی علیه رهبر ایران سر دادند "با یک بلیط یک سره/ خامنه ای باید بره"

17.15 یک شاهد عینی به بی بی سی گفت: "برق خیابان انقلاب حدفاصل امام حسین تا آزادی را قطع کرده اند و در تاریکی شروع به زدن مردم کردند. مردم آتش روشن کرده اند تا گاز اشک آور را مهار کنند."

17.10 برخی از تظاهرکنندگان امروز در تهران شعار می دادند: نه غزه، نه لبنان/ تونس و مصر و ایران

17.02 تظاهرات مردم معترض در حالی در ایران ادامه دارد که عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه همراه با نزدیک به 30 خبرنگار هنوز در تهران به سر می برد.

17.00 گزارش ها از تجمع مردم در میدان ونک تهران حکایت دارد.

16.52 حمید دباشی استاد دانشگاه و رئیس دانشکده مطالعات خاورمیانه کلمبیا، به بی بی سی می گوید تحولات مصر و تونس، شتاب تازه ای به جنبش سبز و اعتراض ها در ایران داده است.

16.49 سایت کلمه، عکس محلی که منزل میرحسین موسوی در آن قرار دارد را منتشر کرده که نشان می دهد نیروهای امنیتی آن را مسدود کرده اند.

16.35 خبرگزاری ها و منابع خبری، حضور معترضان را در خیابان های تهران و شهرهای دیگر این کشور قابل توجه ارزیابی می کنند.

16.27 فیلمی از تظاهرات امروز تهران منتشر شده که زوجی دست در دست هم و وسط مردم شعار می‌دادند: زنده باد عشق. تظاهرات معترضان ایرانی با روز عشاق همزمان شده است.

16.26 شبکه خبری یورونیوز می گوید خیابان های تهران که قرار بود در حمایت از حرکت های آزادی خواهانه خاورمیانه شاهد تظاهرات سکوت باشد، یادآور روزهای پس از انتخابات خرداد 88 شد.

16.10 همزمان با افزایش حضور مردم معترض در خیابان های تهران، گزارش ها حاکی از افزایش برخورد نیروهای امنیتی است.

16.06 شاهدان عینی می گویند نیروهای لباس شخصی سوار بر موتور وارد بزرگراه یادگار امام شده اند.

16.05 محمد رهبر خبرنگار ایرانی مقیم مالزی می گوید تظاهرات امروز در ایران، روحیه مردم معترض و طرفداران جنبش سبز را بالا برده است.

16.01 یک شاهد عینی: اگه کسی هم توی خیابون ها نمی اومد حضور این همه پلیس در خیابون به اندازه کافی پیغام رسان هست. معترضین کار خودشون رو کرده اند.

15.55 خبرگزاری رویترز از وقوع درگیری میان مردم معترض و نیروهای امنیتی در اصفهان خبر می دهد.

15.54 منابع خبری می گویند شمار تظاهرکنندگان نسبت به صبح، در حال افزایش است.

15.53 رضا سیاح خبرنگار سی ان ان می گوید شمار مردم معترض در میدان آزادی تهران به ده ها هزار نفر رسیده است.

15.51 فردی به نام ایلخانی به نوبت شما می گوید: بسیار برای کسانی که می گویند خبری نبود متاسفم. بن علی هم تظاهرات را جدی نگرفت.

15.50 امیر از تهران به بی بی سی فارسی گفت که مردم معترض با سد کردن راه اتومبیل ها در خیابان آزادی، شعارهایی علیه آیت الله خامنه ای و ولایت فقیه سر دادند

15.43 خبرگزاری فرانسه و سی ان ان تعداد تظاهر کنندگان در ایران را هزاران نفر برآورد کرده اند.

15.41 شاهدان عینی می گویند بعضی از موتورها و ماشین‌ها رایگان یا ارزان مردم معترض را جابه‌جا می‌کنند.

15.39 گزارش ها از ادامه تجمعات اعتراضی در شهرهای شیراز، اهواز، اصفهان، رشت و کرمانشاه حکایت دارد.

15.37 یک شاهد عینی از تهران می گوید با تاریک شدن هوا انگار ترس افراد بیشتری از مردم ریخته و گروه های تازه ای در حال ورورد به تجمعات اعتراضی هستند.

15.34 در حالی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از تظاهرات مردم معترض در بحرین خبر می دهد، هیچ گزارشی از تظاهرات اعتراض آمیز مردم در شهرهای ایران مخابره نکرده است.

15.30 با نزدیک شدن به غروب آفتاب به وقت تهران برخی از گزارش ها حاکی از پیوستن شمار تازه ای از مردم معترض به راهپیمایی است.

15.28 برنامه نوبت شما در تلویزیون فارسی بی بی سی تا لحظاتی دیگر آغاز می شود. برای بازگو کردن مشاهدات خود از تظاهرات امروز با ما تماس بگیرید.

15.26 یک شاهد عینی می گوید نیروی انتظامی در خیابان 16 آذر (مجاور دانشگاه تهران) به مردم معترض حملاتی کرده اند و مانع رسیدن آنها به پیاده رو های دانشگاه شدند.

15.24 یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی می گوید سرنشینان اتوبوسی از میدان ونک به ولیعصر از راننده خواسته اند بدون توقف در ایستگاه ها، آنها را مستقیما به میدان ولیعصر برساند.

15.22 مردم در تهران شعار می دهند: نظامی جدا شو با ملت هم صدا شو

15.18 گزارش ها حاکی از تشکیل زنجیره انسانی در بزرگراه یادگار امام در غرب تهران است

15.15 یک شاهد عینی در تهران: در خیابان نواب و توحید، درگیری شدید است. نیروهای لباس شخصی و انتظامی مردم را به کوچه ها و خیابان های اطراف می کشند و کتک می زنند.

15.13 مسعود بهنود روزنامه نگار ایرانی ساکن لندن می گوید آنچه که در حال حاضر در ایران می گذرد بزرگ تر و فراگیر تر از پیش بینی او است.

15.10 سایت الف از معدود سایت های داخل ایران راهپیمایی اعتراضی را تایید و نوشته: درگیری هایی در تهران رخ داده و پلیس از گاز اشک آور استفاده کرده است.

15.05 به نقل از یک شاهد عینی: "لباس شخصیا با موتور می رفتن تو مردم و نمی ذاشتن هیچ تجمعی شکل بگیره و مردم رو هدایت می کردن تو خیابونای فرعی. همه تیپی آدم بود. ولی بیشتریا قشر متوسط رو به پایین. کارمند و خانه دار و دختر و پسر جوون."

15.03 مشاهدات خود را از تجمعات 25 بهمن برای ما از طریق این صفحه بفرستید.

14.59گزارش ها از تهران حاکی از اختلال شدید در شبکه تلفن های همراه است.

14.57 آلبوم عکسی از رخدادهای 25 بهمن ماه. به این آلبوم به تدریج عکس های دیگری اضافه می شود.

14.56 به گفته منبع موثقی از تهران: "هر چه به میدان آزادی نزدیک می شویم برخوردها شدیدتر می شود. اتوبوس های خط ویژه مملو از مسافرانی است که شعار یا حسین میر حسین و مرگ بر دیکتاتور سر می دادند."

14.55 منبع موثق از تهران همچنین گفت: "مقاطع مختلف پلیس راهنمایی و رانندگی مسیر را مسدود کرده و اجازه نمی داد، ماشین ها به سمت میدان فردوسی، انقلاب و آزادی حرکت کنند. اما مردم با موتور و پیاده به سمت این میدان ها در حرکت هستند."

14.50یک منبع موثق از تهران گفت: "با موتور در حدود ساعت 2 بعدازظهر رفتم میدان امام حسین. فضا از میدان امام حسین ملتهب بود. نیروهای ضد شورش، لباس شخصی و لباس برفکی. مجهز به انواع سلاح ها مثل گاز اشک آور، گاز خردل و فلفل.سیل جمعیت از پیاده رو از میدان امام حسین به سمت میدان انقلاب حرکت می کرد."

14.47 حضور نیروی انتظامی محسوس است، مردم شعار می دهند: "پلیس جدا از دولت/ بیا کنار ملت"

14.46 یکی از شعار مردم معترض در میدان انقلاب تهران: "خامنه‌ای حیا کن مبارک رو نگاه کن"

14.45 گروهی از مردم معترض در خیابان ولیعصر تهران شعار می دهند "ای ارتش با غیرت، حمایت حمایت"

14:40 در برخی از نقاط تهران مردم معترض شعار می دهند: "مبارک/بن علی/نوبت سید علی"

14.39 مردم معترض در برخی از نقاط تهران شعارهایی علیه حکومت سر می دهند.

14.36 شبکه خبری سی ان ان می گوید جو تهران رنگ و بوی امنیتی به خود گرفته است.

14.03 یک شاهد عینی به بی بی سی گفت: "در خیابان آزادی، با گاز اشک آور، سعی در پراکندن مردم دارند، مردم در کوچه های اطراف هستند، و دوباره جمع می شوند، ولی به محض جمع شدن، مورد حمله قرار می گیرند، یک نفر جانباز که یک پایش را در جنگ از دست داده بود، به شدت کتک خورد، که این صحنه خیلی مردم را متأثر کرد. مردم از راه های مختلف به سمت آزادی در حرکتند، ترافیک زیاد است و ماشین ها بوق می زنند .در همه تقاطع ها نیروهای انتظامی زیادی مستقر هستند."

13.50 به نقل از یک شاهد عینی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با هجوم سد ماموران امنیتی را شکسته و وارد خیابان آزادی شدند.

13.40به نقل از یک شاهد عینی: "میدون فردوسی پر مامور و آدم و ماشینه. تو اتوبوسا پر آدم اه. مردا می‌گفتن یا حسین. زنا می‌گفتن میرحسین! این اتوبوس می‌گفت الله اکبر. اون یکی جواب می‌داد. چهارراه ولیعصر پر ماموره. ‬ ‫سر صبا لباس شخصیا باتوم درآوردن و حمله کردن به مردم. مردم یه کم متفرق شدن ولی برگشتن دوباره. خلاصه درگیری شدید سر صبا،سر وصال. درگیری جمعیت به هم وصل شدن. تا قدس دم دانشگاه یه هو لباس پلنگیا شروع کردن شلیک تیر هوایی‬. ‫درگیری بسیار شدید، جلوی دانشگاه. ملت گیر کرده بودن و کتک می خوردن شدید. چون دو طرف ماشین بود و گیر کرده بودن. اشک آور می‌زدن این رفیق من هم حسابی اشک‌آور خورده و همین‌جوری سرفه می‌کنه‬ ‫تو وصال. بین انقلاب و طالقانی مردم شعار می‌دادن. ولی باز ریختن وسطشون و متفرق کردن‬ ‫مامورا مخفی‌ان. یه کم که مردم جمع میشن. یه هو می‌ریزن وسط جمعیت و اصلا نمی‌ذارن تجمع شکل بگیره. تعداد مردم خیلی خیلی زیاده. ولی نمی‌ذارن تجمع شکل بگیره.خیابونا هم قفله از ماشین‬ ‫مردم مخفی نمی‌کنن که دارن میرن تجمع. قیافه‌ها و تیپا تابلو اه و شعار می‌دن و وی نشون می‌دن بسیجیا همه صورتاشون رو پوشوندن،‬ ‫بیشتر نیروهای سرکوب لباس شخصی و لباس پلنگی هستن لباس سیاهای نیروی انتظامی نیستن."

13.35 محمد حیدری، دبیر بیست و نهمین جشنواره فجر اعلام کرده است اجرای تمام نمایش های خیابانی که قرار بود امروز اجرا شود، لغو شده است. وی به خبرگزاری ایسنا گفته استاز آنجا که در این شرایط ضمانت کافی برای محافظت از مخاطبان و هنزمندان تئاتر وجود ندارد و ممکن است برخی سودجویان سوء استفاده هایی انجام دهند. وی در این باره توضیح بیشتری نداده است.

13.25 درسا جباری خبرنگار الجزیره از تهران گزارش می دهد: "معترضان حاضر در خیابان ها خبر از حضور سنگین نیروهای امنیتی و همچنین لباس شخصی ها می دهند. نیروهای امنیتی در خطوط میانی خیابان انقلاب که محل رفت و آمد اتوبوس هاست حضور چشمگیری دارند. مردم از کنار خیابان با آرامش و سکوت به سمت میدان آزادی می روند. البته کلیه راه ها را بر مردم بسته اند. ترافیک شدید است و برخی از مغازه ها را هم بسته اند."

13.17 یک شاهد عینی در تهران به بی بی سی گفت:"در خیابان ولیعصر مردم شعار می دهند "ای مردم با غیرت، حمایت حمایت". همچنین گفت: "مردم آرام و در سکوت هستند، تنها وقتی بهشون حمله میشه شعار میدن."

13.10 یک شاهد عینی در پیامی برای بی بی سی نوشته است: "به شدت دارن مردم رو می زنن. عده مردم در حال زیاد شدنه. توی خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر، چهار راه ولیعصر، خیابان رشت... دارن مردم رو می زنن. موتور سوارها، توی پیاده رو ها ریختن و مردم با سرو کله خونی، شعار مرگ بر دیکتاتور می دن. تعداد نیروهای نظامی خیلی زیاده در تمام تقاطع ها ایستادند، در پارک لاله، حدود 200-300 نفر با تجهیزات منتظرند که مردم به سمت بالا بیان ماشین های نیروی انتظامی، ون های مشکی، و و همینطور وانت هایی که قفس های توردار دارند، در خیابان ها هستند در میادین اصلی مستقر شدند، لباس شخصی ها، پیاده و با موتور، سرِ کوچه ها و داخل کوچه ها هستند و مردم رو در داخل کوچه ها تعقیب می کنند. می خوان مردم به همدیگه نرسن. مردم عقب نشینی می کنند، و دوباره برمی گردن و از مسیر دیگری میان. من تا 20 دقیقه پیش میدان انقلاب بودم."

13.05به نقل از چند شاهد عینی: تجمع مسالمت آمیز مردم در اطراف میدان انقلاب و چهارراه کالج به خشونت کشیده شده است. همچنین شاهراه های اصلی منتهی به میدان انقلاب بسته شده و اجازه تردد به مردم داده نمی شود. ایستگاه مترو امام حسین، انقلاب و ولیعصر هم بسته شده اند.

13.00یک شاهد عینی درتهران از حضور نیروهای امنیتی دور تا دور میدان آزادی خبر داد. همچنین گفت در ضلع جنوبی این میدان در کنار پارک المهدی نیروهای لباس شخصی دیده می شوند.

12.45یک شاهد عینی به بی بی سی گفت ارسال اس ام اس از طریق تلفن های همراه در حوالی خیابان ویلا مختل شده است.

12.35تصاویر ویدئویی از بالا رفتن مردی از جرثقیل با عکس یکی از کشته شدگان معترضان پس از انتخابات.

12.25مهرداد فرهمند خبرنگار بی بی سی در یادداشتی به تحلیل وقایع مصر و تهران پرداخته است. در این تحلیل آمده: به راه افتادن قیام در تونس و پیروزى آن رشك ایرانیانى را كه از حكومت خود ناراضى اند برانگیخت، سرایت این قیام به مصر بر این غبطه خورى افزود و سرانجام با پیروزى قیام مصر، رشك جاى خود را به انگیزه داد و چهره هاى برجسته مخالف حكومت ایران، با وجود اینكه مدت ها بود كه دیگر دل به تظاهرات خیابانى نبسته بودند، هواداران "جنبش سبز" را به تظاهرات فراخواندند.

12.15 وزارت امور خارجه آمریکا در شبکه اجتماعی توئیتر به زبان فارسی می نویسد.

12.05 به گزارش سایت کلمه، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همچنان در تلاش برای خروج از منزل برای حضور در تظاهرات امروز مردم از میدان امام حسین به سمت میدان آزادی هستند، اما نیروها امنیتی مانع خروج آنها می شوند. به گزارش خبرنگار این سایت نیروهای امنیتی حتی محافظان میرحسین موسوی را تهدید کرده اند.

12.04 یک شاهد عینی به بی بی سی گفت از ساعت 11 امروز جمعیت پراکنده ای در اطراف میدان آزادی تهران حضور داشتند. از دقایقی پیش جمعیت در چهارراه کالج شکل گرفته و به سمت میدان آزادی می رود. این شاهد عینی همچنین از حضور نیروهای امنیتی خبر داد که سعی در پراکنده کردن جمعیت به خیابان های اطراف را بدون خشونت دارند.

11.53عبدالله گل رئيس جمهورى تركيه كه براى ديدارى ۴ روزه وارد ايران شده است به طور تلویحی به اعتراض های سیاسی در ایران و همچنین تونس و مصر اشاره کرده و گفته دولت‌هاى منطقه بايد خواسته‌هاى ملت‌هايشان را مورد توجه قرار دهند.

11.50 آخرین خبرها از تهران حاکی از آن است که از صبح روز امروز و با نزدیک زمان برگزاری تظاهرات حمایت از قیام های مردمی در تونس و مصر، که قرار است به دعوت رهبران مخالفان دولت برگزار شود، نیروهای امنیتی در برخی نقاط پایتخت حضوری محسوس یافته اند. خبرهای بیشتر در بی بی سی

11.45 شاهد عینی از تهران تعدادی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در مقابل درب این دانشگاه تجمع کرده اند.

11.35 شاهد عینی به بی بی سی گفت جمعیت زیادی در میدان صادقیه حضور دارند. حضور نیروهای امنیتی هم در این میدان چشمگیر است ولی هنوز برخوردی با معترضان نشده است.

11.25 عبدالله ناصری، رئیس سابق سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوران اصلاحات و علی باقری عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب بازداشت شدند.

1100خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، خبر صدور مجوز برای راهپیمایی امروز را تکذیب کرد. پیشتر، سایت آفتاب نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر گزارش داده بود که وزارت کشور ایران در پاسخ به درخواست عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه که به تهران سفر کرده است، برای راهپیمایی امروز مجوز صادر کرده است.

1030 گزارش های رسیده از تهران حکایت از حضور گسترده نیروهای انتظامی دارد. مخالفان دولت در ایران اعلام کرده اند که از ساعت 3 برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس دست به راهپیمایی مسالمت آمیز خواهند زد. مقامات مسئول در ایران گفته اند که برای این راهپیمایی مجوزی صادر نشده، اما مخالفان با اشاره به قانون اساسی می گویند که برای انجام این تظاهرات نیازی به مجوز ندارند.

1020مشخصات ماهواره Telstar 12 به شرح زیر است:

ترانسپوندر 10

15درجه غربی

فرکانس: 12.608سیمبل ریت : 19279

پولاریزاسیون: هوریزنتال یا افقی

اف ای سی: 2/3

1015 برنامه های امروز تلویزیون فارسی بی بی سی، از ساعت دو بعد از ظهر به وقت ایران (10:30 به وقت لندن) آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران، دریافت برنامه‌های تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی روی ماهواره های هاتبرد و یوتل ست W3A مختل شده است. در چند روز گذشته، دریافت برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی به دلیل ارسال امواج پارازیت که کارشناسان منشاء آن را از ایران می دانند، با اختلال هایی همراه بوده است.

بینندگانی که برای دریافت برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی از طریق ماهواره های هاتبرد و یوتل ست W3A با مشکل مواجه هستند، می توانند این برنامه ها را از ماهواره ،Telstar 12 و از طریق اینترنت بر روی وبسایت فارسی بی بی سی دریافت کنند. شما می توانید آخرین خبرهای ایران و جهان را از طریق برنامه های رادیویی بخش فارسی بی بی سی نیز دنبال کنید.

1000 سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی از رهبران مخالفان دولت در ایران گزارش داده که کلیه ارتباطات تلفنی میرحسین موسوی و همسرش، زهرا رهنورد، قطع و کوچه محل خانه مسکونی آنان توسط ماموران امنیتی مسدود شده است. پیشتر هم خبرهایی مبنی بر حصر خانگی مهدی کروبی، از دیگر رهبران مخالفان دولت منتشر شده بود.

No comments:

Post a Comment