Wednesday, February 9, 2011

«رأفت اسلامی» توأم با اعدام


دادستان شیراز از صدور حکم اعدام سه نفر به اتهام همکاری با بنیاد "تولد برای آزادی" خبر داد. وی از کسانی که با این بنیاد تماس گرفته‌اند خواسته تا خود را معرفی کنند و از «رأفت اسلامی برخوردار شوند».

جابر بانشی، دادستان شیراز به خبرنگاران گفت که این بنیاد را "شبکه‌های ماهواره‌ای" برای آزادی "رون آراد" به راه انداخته‌اند. وی هشدار داد که کسی با تلفن‌های این بنیاد تماس نگیرد و یا «جذب» آن نشود.

رون آراد، خلبان اسرائیلی است که هواپیمایش در سال ۱۹۸۶ در لبنان سقوط کرد و گفته می‌شود حزب‌الله لبنان او را به جمهوری اسلامی تحویل داده است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر روز دوشنبه (۱۸ بهمن) ده نفر در زندان وکیل‌‌آباد به شکل پنهانی اعدام شده‌اند که پنج نفرشان ملیت افغانی داشته‌اند. محسنی اژه‌ای، دادستان کل جمهوری اسلامی نیز از اعدام یازده نفر در روز ۱۱ بهمن در زندان بیرجند و اجرای احکام جدید اعدام خبر داده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش داده که بر اساس اطلاعات موثقی که از منابع محلی دریافت کرده است، در ماه‌های گذشته ده‌ها نفر از متهمان موادمخدری در زندان بیرجند و زندان وکیل آباد مشهد به دار آویخته شده‌اند که مقام‌های قضایی ایران از اعلام آنها خودداری کرده‌اند.

مأموران امنیتی جسد زهرا بهرامی را مخفیانه به خاک سپردند. گفته می‌شود علت این امر آثار شکنجه‌های شدید بر بدن وی بوده استBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: مأموران امنیتی جسد زهرا بهرامی را پس از اعدام، مخفیانه به خاک سپردند. گفته می‌شود علت این امر آثار شکنجه‌های شدید بر بدن وی بوده استبه گفته فعالان حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر نشان داده که بی‌مهابا و بدون توجه به تقاضاهای مکرر سازمان‌های بین‌المللی به اعدام‌های ‌جمعی ادامه می‌دهد. این اعدام‌ها برخی سیاسی و در سایر موارد در رابطه با اتهام‌هایی مانند قاچاق مواد مخدر، تجاوز و یا قتل بوده‌اند.

فعالان کمپین بین‌المللی حقوق بشرهم‌چنین به وجود ابهامات بسیار در پرونده کسانی که در ارتباط با مواد مخدر اعدام شده‌اند اشاره می‌کنند و می‌گویند، احکام اعدام در برخی موارد بر مبنای اعترافاتی بوده که تحت فشار وشکنجه از متهمان گرفته شده‌است.

آغاز به کار رسمی "کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ"

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر "کمپین بین المللی لغو مجازات مرگ در ایران"، روز ۱۶ بهمن ماه با صدور اطلاعیه‌ای آغاز به کار کرده است.

این کمیته که به یاری مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران به کار افتاده ‌تاکید کرده که اهداف سیاسی ندارد و هدف‌اش «لغو کلیه اشکال مرگ، اعم از سیاسی و غیرسیاسی» است.

در اطلاعیه آغاز به کار این کمیته آمده است:
«سال‌ها تلاش برای لغو مرگ در ایران، نه تنها کورسوی امیدی در تغییر رویه نهادهای قضایی امنیتی ایجاد نکرده، بلکه ماشین اعدام، مهارگسیخته‌تر از پیش قربانی می گیرد. در سالیان اخیر، ایران به تناسب جمعیت، در رتبه‌ی اول بزرگترین مجری حکم اعدام در دنیا ایستاده است و یکی از معدودترین کشورهایی است که نوجوانان را اعدام می‌کند.»

به گفته فعالان این کمپین «سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که غیرمستقل و فاقد معیارهای دادرسی عادلانه است و به طور آشکار در تناقض با اصول بنیادین حقوق بشر و حتی قوانین داخلی جمهوری اسلامی عمل می‌کند. شکایات قربانیان سیستم قضایی، برای دادخواهی، به‌هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد و در بسیاری از موارد حتی پروسه دادرسی به علت اعمال نفوذ نیروهای امنیتی حاکمیت، ناتمام باقی مانده و حکم اعدام به اجرا در می‌آید. وکلای دادگستری، مدافعین حقوق زندانیان و فعالین حقوق بشر نیز از تهدید نهادهای امنیتی و قضایی مصون نمانده‌ و خانواده‌های قربانیان نیز به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند.»

کمپین هم‌چنین تاکید کرده است که «هیچ آمار رسمی از تعداد احکام صادره‌ی اعدام و اجرای آن وجود ندارد و حکومت هرگز به صورت شفاف در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است. بر اساس آماری که از اخبار رسانه‌ها استخراج می‌شود در سال ۲۰۰۹ دست کم ۴۰۰ نفر اعدام شده‌اند. با این همه، صدور و اجرای حکم اعدام به طور مستمر و مکرر از سوی دستگاه قضایی صورت می‌گیرد و این روند در ۳۲ سال گذشته بی‌وقفه ادامه داشته و جامعه ایران را متأثر کرده است.»

"کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ در ایران"، تلاش می‌کند با به کار گرفتن «ابزارهای رسانه‌ای و ارتباطی و با تاکید بر شیوه‌های صلح‌آمیز و مدنی و بر اساس اصول بنیادین حقوق بشر، جامعه مدنی و افکار عمومی ایران و جهان را نسبت به سرنوشت محکومین به اعدام، آگاه نموده و در نشر و نقل خبر، با اتکا به امنیت، صحت، دقت و سرعت اطلاع‌رسانی، در راستای حساس‌سازی و بر علیه مجازات اعدام فعالیت کند».

No comments:

Post a Comment