Wednesday, February 16, 2011

آلمان خواستار «پایان فوری» تهدیدها علیه رهبران مخالفان دولت در ایران شد

آلمان خواستار «پایان فوری» تهدیدها علیه رهبران مخالفان دولت در ایران شد

نمایی از تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در تهران

نمایی از تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در تهران

۱۳۸۹/۱۱/۲۷
دولت آلمان از سرکوب تظاهرات روز ۲۵ بهمن ماه در ایران به شدت انتقاد کرده و آن را «کاملاً‌غیرقابل قبول» خوانده و با اشاره به شعارهای نمایندگان مجلس ایران علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، خواستار «پایان فوری» تهدیدها علیه رهبران مخالفان دولت در ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه در سرکوب تظاهرات مخالفان دولت در ایران را «کاملاً غیرقابل قبول» خوانده و بر حق مردم ایران برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید کرده است.

وی با بیان این که دولت آلمان با «نگرانی زیاد» سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز در برخی کشورهای منطقه را دنبال می‌کند، اظهار داشته است: «تلاش دولت ایران برای سرکوب خشونت‌بار حق آزادی بیان مردم این کشور غیرقابل قبول است.»

سخنگوی دولت آلمان همچنین افزوده است: «دولت فدرال آلمان از ایران می‌خواهد،‌ همان حقوقی را که برای مردم مصر آرزو کرده است، از ملت ایران دریغ نکند.»

به گفته اشتفن زایبرت، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان «یقین دارد که صدای انبوه ایرانیانی که با شجاعت در تظاهرات شرکت کردند و خواستار آزادی و حقوق بشر شدند، در اروپا و آلمان شنیده خواهد شد.»

با وجود تهدید فرماندهان عالی‌رتبه سپاه مبنی بر سرکوب هر گونه تجمع مخالفان و مخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی با درخواست رهبران مخالفان دولت برای صدور مجوز یک راهپیمایی در حمایت از مردم تونس و مصر، روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه خیابان‌های تهران و چند شهر دیگر از جمله شیراز و اصفهان یک بار دیگر شاهد اعتراض‌های خیابانی مخالفان دولت بود.


در جریان این تظاهرات نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و نیز نیروهای لباس شخصی با حضور انبوه خود به مقابله با تظاهرکنندگان پرداخته و برای متفرق ساختن آنها اقدام به شلیک گلوله‌های گاز اشک‌ آور کردند.

در جریان سرکوب تظاهرات روز ۲۵ بهمن ماه در تهران دست کم دو نفر کشته و چند نفر دیگر زخمی شده‌اند و مقام‌های انتظامی ایران از بازداشت دست کم ۱۵۰ نفر در این روز خبر داده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌های رسیده از تهران،‌ در جریان تشییع جنازه صانع ژاله، یک دانشجوی جان باخته در تظاهرات روز دوشنبه نیز که صبح روز چهارشنبه برگزار شد، نیروهای امنیتی و لباس شخصی یک بار دیگر به دانشجویان و معترضان حمله کرده‌اند.

سرکوب تظاهرات روز دوشنبه مخالفان دولت در ایران، واکنش باراک اوباما، رئیس جمهور و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور و وزیر امور خارجه بریتانیا را نیز به دنبال داشت.

باراک اوباما روز سه‌شنبه با انتقاد شدید از سرکوب تظاهرات روز دوشنبه در ایران گفته بود: «نکته متناقض این است که حکومت ایران وانمود می‌کند که از کناره گیری دولت حسنی مبارک در مصر شادمان است، ولی در همان حال، برخلاف مصر در مقابل ایرانیانی که می‌کوشیدند به طور مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را بیان کنند، به گلوله و ضرب و شتم متوسل شد.»

اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، در بخش دیگری از سخنان خود همچنین شعارهای نمایندگان مجلس ایران در روز سه‌شنبه علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به شدت محکوم کرده است.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، شماری از نمایندگان با تجمع در اطراف تریبون مجلس شعارهایی علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی سر داده و از جمله خواستار اعدام آنها شده بودند.

سخنگوی دولت آلمان در این باره اظهار داشته است: «دولت فدرال آلمان انتظار دارد، تهدیدها علیه رهبران مخالفان در ایران بدون درنگ پایان یابد.»

این در حالی است که سه‌شنبه شب گروهی از هواداران دولت در مقابل منرل مهدی کروبی تجمع کرده و علیه وی و میرحسین موسوی شعار دادند و در جریان مراسم دولتی تشییع جنازه صانع ژاله در روز چهارشنبه نیز شعارهای تندی علیه این دو رهبر مخالفان در ایران مطرح شده است.

No comments:

Post a Comment