Wednesday, February 16, 2011

برگزاری تشییع جنازه صانع ژاله همراه با ابهام در مورد قاتل او

برگزاری تشییع جنازه صانع ژاله همراه با ابهام در مورد قاتل او

صانع ژاله

طرفداران و مخالفان دولت در مورد گرایش سیاسی و تعلق تشکیلاتی صانع ژاله اختلاف نظر دارند

رسانه های دولتی ایران از برگزاری مراسم تشییع جنازه "شهید" تظاهرات 25 خبر داده اند در حالیکه رسانه ها و تشکل های مخالف، هواداری او از دولت و ارتباط او با نهادهای امنیتی را تکذیب کرده اند.

صبح روز چهارشنبه، 27 بهمن (16 فوریه)، رادیو دولتی ایران گزارش کرد که "جمع کثیری از دانشجویان و مردم هم اکنون در ورودی دانشگاه هنر تجمع کرده اند و منتظر تشییع پیکر شهید صانع ژاله هستند" و افزود که جمعیت حاضر دست نوشته هایی حاوی شعارهایی علیه رهبران اصلاح طلب و منتقدان دولت در دست دارند.

این گزارش برخی از این شعارها را نیز به این ترتیب ذکر کرده است: 'فتنه گر، صهیونیست، پیوندتان مبارک'؛ 'موسوی، خاتمی، کروبی،محاکمه و اعدام باید گردند'؛ 'کروبی و موسوی محارب فی الارض اند' و شعاری به زبان عربی که فتنه را بدتر از قتل دانسته است.

از زمان تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، مقامات و رسانه های دولتی این اعتراضات را "فتنه" و شخصیت های اصلاح طلب و رهبران مخالفان، به خصوص مهدی کروبی و میرحسین موسوی را "سران فتنه" خوانده اند.

در این گزارش آمده است که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برای شرکت در مراسم تشییع پیکر "شهید صانع ژاله" در تجمع دانشجویان و مردم حاضر شد.

آقای رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، از جمله نامردهای معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود اما پس از دستور آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مورد قبول همین نتیجه، از مخالفت دست برداشت.

وی روز گذشته در سخنانی، آقایان کروبی و موسوی را به دلیل دعوت به تظاهرات همبستگی با قیام های ضد حکومتی اخیر در مصر و تونس به شدت مورد حمله قرار داد.

این تظاهرات در روز دوشنبه، 25 بهمن، در تهران و شماری دیگر از شهرهای ایران برگزار شد و فعالان و منابع خبری مخالف دولت از حضور گسترده مردم در آن خبر دادند اما رسانه های دولتی گفتند که از دعوت به تظاهرات استقبالی به عمل نیامد هر چند این تظاهرات واکنش تند و اظهارات خشم آلود گروهی از مقامات حکومتی را در پی آورد.

محمد مختاری

محمد مختاری یکی دیگر از کشته شدگان تظاهرات 25 بهمن است

در پایان این تظاهرات، منابع خبری دولتی از کشته شدن یک نفر در اثر اصابت گلوله خبر دادند و خبرگزاری فارس، که از دولت حمایت می کند، گفت که این شخص در اثر تیراندازی تظاهرکنندگان "به سوی مردم و رهگذران شهید" شده است.

ساعاتی بعد، این خبرگزاری گزارش کرد که "شهید صانع ژاله"، متولد سال 1363 در شهرستان پاوه، دانشجوی رشته نمایش دانشگاه هنر تهران بود که "توسط گروه های تروریستی در خبابان امیراکرم تهران" به ضرب گلوله زخمی شد و در بیمارستان جان داد.

پیش از آن، سرتیپ پاسدار احمد رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن هشت یا نه نفر در اثر تیراندازی در خیابان توحید و نواب خبر داده بود و برخی دیگر از منابع خبری و سایت های طرفدار دولت، نقاط دیگر تهران را محل وقوع تیراندازی منجر به قتل یک نفر معرفی کرده بودند.

روز گذشته، منابع خبری طرفدار حکومت با انتشار تصاویری از صانع ژاله، گفتند که این دانشجوی رشته نمایش، از اعضای بسیج بود و در اثبات گفته های خود، تصویری از کارت عضویت بسیج، با عکس و نام وی نیز چاپ کردند و به نقل از اعضای خانواده این دانشجوی هنر، مخالفان دولت را هدف انتقاد شدید قرار دادند و آنان را مسئول کشته شدن فرزندشان دانستند.

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - نیز به نقل از فرماندار پاوه، اعضای خانواده ژاله را از افراد متدین و معتقد به حکومت معرفی کرد هر چند، به نوشته سایت راه سبز، خانواده ژاله از مسلمانان سنی هستند.

روز گذشته خبرگزاری فارس همچنین گزارش کرد که یکی دیگر از زخمی های تظاهرات روز دوشنبه، به نام محمد مختاری، 22 ساله، که در بیمارستان بستری شده بود "به درجه شهادت نایل شد."

رادیو دولتی ایران در گزارش اولیه خود در مورد تشییع جنازه صانع ژاله از تجمع گروه کثیری از مردم برای شرکت در این مراسم خبر داده و به نظر می رسد که مقامات حکومتی در نظر داشته اند با سازماندهی تجمعی بزرگ در محل داننشکده هنر در چهارراه ولیعصر تهران، از این فرصت به عنوان نمایشی از مخالفت عمومی با معترضان استفاده کنند.

صانع ژاله به روایت مخالفان

در همانحال، وبسایت های مخالف دولت با انتشار بیانیه ها، دیدگاه ها، تصاویر و اسنادی گفته اند که صانع ژاله به هیچوجه ارتباطی با بسیج دانشجویی نداشت و در واقع، از طرفداران جنبش سبز بود.

از جمله سایت کلمه، که دیدگاه ها و اخبار مربوط به میرحسین موسوی را منعکس می کند، متن مصاحبه ای را با سجاد رضایی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه هنر، منتشر کرده که گفته است صانع ژاله در این انجمن عضویت داشت ، از انقلاب و نظام اسلامی حمایت می کرد اما خواستار اصلاحات تدریجی در حکومت بود.

صانع ژاله و آیت الله منتظری

تصویری از صانع ژاله (اولین نفر سمت چپ) در ملاقات دانشجویان با آیت الله منتظری

آقای رضایی، با اشاره به عکسی که گفته می شود صانع ژاله را در دیدار با آیت الله حسینعلی منتظری نشان می دهد، عضویت دانشجوی کشته شده در بسیج دانشجویی را رد کرده و گفته است که وی با ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی همراهی می کرد و از فعالان ترتیب دهنده سخنرانی آقای موسوی در دانشگاه هنر بود.

سجاد رضایی گفته است که ممکن است ژاله در دوران قبل از دانشگاه "زمانی که بسیجی بودن ارزش و اعتبار داشت" عضو سازمان بسیج بوده باشد " و افزوده است که خود او نیز در دوره ای عضو بسیج بود "اما دلیل نمی شود که فردا من را هم به نام بسیجی جا بزنند."

وی گفته است که انجمن اسلامی برنامه ای برای تشییع جنازه صانع ژاله دارد که شامل قرائت پیام این انجمن است "تا مردم بدانند که ما دوست و همرزم مان را تنها نمی گذاریم" اما معلوم نیست که این پیام در مراسمی و به شکل قرائت خواهد شد.

همچنین، وبسایت راه سبز، که اخبار جنبش سبز را منتشر می کند، متن بیانیه سازمان ادوار تحکیم وحدت را در باره "شهادت" صانع ژاله منتشر کرده که در آن، نیروهای دولتی مسئول قتل این دانشجوی رشته هنر معرفی شده اند.

همین سایت خبری گزارشی را با عنوان "فراخوان دانشجویان جهت حضور در مراسم تشییع جنازه صانع ژاله" منتشر کرده و به نقل از گروه های مختلف دانشجویی نوشته است که آنان "روز چهارشنبه در مراسم تشییع جنازه این شهید آزادیخواه شرکت خواهند کرد و اجازه برگزاری مراسم تشییع جنازه حکومتی را نخواهند داد."

اطلاعیه دانشجویان مخالف

تشکلهای دانشجویی غیر دولتی در مورد "شهادت" ژاله اطلاعیه هایی منتشر کرده اند

در همین گزارش، به نقل از یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت آمده است که صانع ژاله در عصر روز دوشنبه و در حالیکه به دلیل حمله ماموران دولتی به تظاهرکنندگان، همراه با مردم در حال فرار بود، هدف اصابت تیر مستقیم یکی از ماموران لباس شخصی قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

به گفته وی، دانشجویان از کشته شدن این دانشجو خشمگین هستند و "نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی را مسئول مرگ این نویسنده و هنرمند جوان کشور" می دانند.

سایت راه سبز در گزارشی دیگر در این زمینه، گفته است که مقامات امنیتی در پاوه و استان کرمانشاه، خانواده ژاله را تحت فشار قرار داده اند تا در مصاحبه ای، فرزند خود را بسیجی طرفدار دولت معرفی کنند و رهبران مخالف را مسئول کشته شدن او اعلام دارند و در این مورد، یکی از خویشان صانع ژاله را که از طرفداران تندرو حکومت است، واسطه و عامل فشار قرار داده اند.

این سایت، بیانیه ای را نیز از سوی تشکلی موسوم به "انجمن قلم کردستان" منتشر کرده که در آن هم، نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، مسئول مرگ صانع ژاله دانسته شده اند.

No comments:

Post a Comment