Tuesday, February 8, 2011

گفتگوي روزانه ي محسن سازگارا 1 شنبه 17 بهمن 2569

یکشنبه ۱۷ بهمن و ۶ فوریه ۲۰۱۱

امروز درمورد ۱۲ موضوع صحبت خواهیم کرد:

موضوع اول اینکه آقای دکتر رضا مولوی، استاد ۶۰ ساله ی" دورهام انگلیس" که بیش از ۸ ماه است که در بند ۲۰۹ زندان اوین به اتهام تشکیل اتاق فکر برای براندازی به سر می برد. در حالی‌ که ایشان بارها این اتهامات را تکذیب کرده اند.در حال حاضر نیز نگرانی از وضعیت سلامت ایشان افزایش پیدا کرده است. همینطور نازنین خسروانی روزنامه نگاری که وثیقه اش از ۱۰۰ میلیون تومان به ۶۰۰ میلیون تومان هم رسید و قرار بود که تا زمان دادگاه آزاد شود، کماکان با مخالفت وزارت اطلاعات در زندان به سر می برد. قرار است که روز سه شنبه دادگاه نازنین خسروانی تشکیل شود. سازمان عفو بین‌الملل خواهان آزادی بدون قید و شرط منصور اسانلو، ابراهیم مددی، رضا شهابی و غلام رضا غلامحسینی( چهار عضو سندیکای آزاد کارگری شرکت واحد) شد.

نکته ی دوم اینکه آقای مسعود کیمیایی و خانم پوران درخشنده در مراسم افتتاحیه ی جشنواره ی فیلم فجر خواهان آزادی جعفر پناهی شدند و صحبت این عزیزان با استقبال و تشویق حاضرین روبرو شد. البته روزنامه ی کیهان بر حسب معمول به تمام آنها فحش داده واین عمل را تقبیح کرده است.

نکته ی سوم اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره به آقای احمدی نژاد پاسخ داده است. پاسخ مجمع مواردی از قانون اساسی‌ و غیره دارد. در واقع توضیح داده است که حرفها ی آقای احمدی نژاد به لحاظ قانونی بی‌ اساس است. اما دو نکته ی جالب در این پاسخ وجود دارد. یکی‌ اینکه گفته اند که رئیس مجمع یعنی‌ آقای هاشمی) پاسخ به این نامه را دور از شأن و شئونات دلسوزان نظام می دانسته است. در واقع اهانت تندی به آقای احمدی نژاد کرده و همچنین اصطلاح دولت تازه کار را به کار برده اند.نکته ی بعدی اینکه با اینکه آقای علی‌ لاریجانی خبر داده بود که آقای خامنه‌ای به هم پریدن سه قوه را خلاف شرع اعلام کرده، اما با این وجود مجمع تشخیص این پاسخ را منتشر کرده است.

موضوع چهارم اینکه آقای احمدی نژاد استیضاح وزیر راه و ترابری خود را غیر قانونی می‌‌داند واعلام کرده که دیگر وزیر هم معرفی‌ نخواهد کرد و این وزارتخانه را با وزارت خانه ی دیگری ادغام خواهد کرد. جالب اینجاست که آقا ی بهبهانی‌، با اینکه خلاف قانون است، هنوز هم در وزارتخانه حاضر می شود و کار می‌کند. بنظر می‌رسد که ناراحتی‌ آقا ی احمدی نژاد از این است که استیضاح کنندگان چند بار عوض شده اند، ایشان گفته اند که ما نفهمیدیم که با چه کسانی‌ طرف هستیم، چون معاون ایشان( آقا ی رحیمی) معروف هستند به این کار که رأی وکلا را با پول می خرند و این تعویض‌ها آن‌ها را از این کار بازداشته است.

نکته ی پنجم اینکه آقا ی جبار کوچکی نژاد( عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) اعلام کرده که دیوان محاسبات در ارزیابی ای که از عملکرد ۹ ماهه ی ابتدای امسال دولت داشته است مجموعا دولت ۲۱ هزار میلیارد تومان( یعنی‌ ۲۱ میلیارد دلار) از عدد بودجه انحراف دارد. رقم بزرگ آن همان ۱۱/۸ میلیارد دلاری است که به صندوق ذخیره ی ارزی از محل مازاد درآمد نفت واریز نشده است.

نکته ی ششم اینکه روز گذشته خبرگزاری رویترز خبر خود در مورد لغو ممنوعیت سفر آقا ی صالحی به اروپا را تصحیح کرد و بیان کرد که تصمیم گیری راجع به لغو ممنوعیت سفر آقای صالحی هفته ی آینده در دستور کار اتحادیه ی اروپا قرار خواهد گرفت. هلند به شدت به این لغو ممنوعیت ورود، مخالفت کرده است. دولت هلند به دلیل اعدام به نا حق خانم زهرا بهرامی(شهروند ایرانی‌، هلندی) به شدت علیه ایران موضع دارد و با این قضیه هم مخالفت کرده است. البته آقا ی صالحی شرکت نداشتنش در اجلاس امنیتی مونیخ را اینطور بیان کرده که به دلیل مشغله نمی رود. جالب است که معلوم نیست که وزیر خارجه چه کاری مهم تر از شرکت در چنین اجلاس مهمی‌ دارد. همینطور آقا ی صالحی گفته است که مشکلی‌ با مشاوران رئیس جمهور ندارد. ظاهرا حدسی که در مورد همه کاره شدن آقا ی مشایی در وزارت خارجه زده می شد، درست از آب در آمده، چون روز گذشته آقا ی مشایی با سفیر ایتالیا هم ملاقات داشته است. به نظر می‌رسد که آقای صالحی که امکان مسافرت هم ندارند، وزیر خارجه ی هیچ کاره‌ای خواهد شد که سیاست خارجی‌ در دفتر آقا ی احمدی نژاد و توسط آقا ی مشایی پیگیری خواهد شد.

نکته ی هفتم اینکه آقا ی لاروف( وزیر خارجه ی روسیه) مطرح کرده است که مخالف تشدید تحریم علیه ایران است و تنها راه را ادامه ی مذاکره با ایران می داند. البته معاون وزیر خارجه ی آمریکا(آقای لارن تاشر) هم جواب داده و گفته است که ایالات متحده به مذاکرات بیهوده و مذاکراتی که هدفش وقت کشی‌ و فرار از مسئولیت است، تن نخواهد داد و به دنبال تشدید تحریم علیه ایران است.

نکته ی هشتم اینکه یک خبرگزاری داخلی‌ در ایران از آقایان حسینی زنجانی، علوی گرگانی و صافی گلپایگانی که آنها را در زمره‌ ی مراجع تقلید قلمداد کرده، در مورد سفر ورزشکاران زن برای مسابقات استفسار کرده و این آقان هم آن را خلاف عفاف و شرع دانسته اند. به نظر می‌رسد که این مانور‌ها برای‌ این است که نشان دهند جناح‌ها ی بسیار عقب افتاده و مرتجعی در روحانیت وجود دارند که لابد باید از شر آنها به آقا ی خامنه‌ای پناه برد.

نکته ی نهم اینکه هیأت دولت به مناسبت دهه ی فجر به حرم آقا ی خمینی رفتند، اما آقای حسن خمینی حضور نداشت و به استقبال آنها هم نیامد.

نکته ی دهم اینکه آقا ی خامنه‌ای در نماز جمعه ی گذشته سعی‌ کرد با تبلیغات بگوید که در جمهوری اسلامی هم انتخابات وجود دارد، از جمله بیان کرد که رهبر هم توسط خبرگان نتخاب می شود و در ایران موروثی نیست و تلویحا خواست بگوید که قرار نیست که پسرش مجتبی به جای او بیاید. اما گویا آقا ی خامنه‌ای باید از قبل حرفهایش را با روزنامه ی کیهان هماهنگ کند، چون دیروز کیهان در مقاله‌ای نوشت که شأن مجلس خبرگان، انتخاب رهبر نیست و رهبر توسط امام زمان تعیین می شود و خبرگان فقط او را کشف می کنند و همان تئوری را نقل کرده اند که این آقایان همیشه از آن صحبت می کنند.

نکته ی یازدهم اینکه سایت آتی نیوز خبر داده است که آقای مهدوی کنی نمی‌خواهد که برای ریاست مجلس خبرگان پا پیش بگذارد و او را زیر فشار قرار می دهند. کشمکشی که این روزها نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی در جریان است.

نکته ی دوازدهم بحث خبرهای مصر است. اولین نکته در این رابطه این است که به دنبال توی دهنی که اخوان المسلمین به آقای خامنه‌ای زد، سایت های حکومتی ماند تابناک و مهر سعی‌ کردند که این قضیه را رفع و رجوع کنند و گفتند که این اصلا نظر اخوان المسلمین نبوده است. به همین دلیل آقا ی راشد البیومی( یکی‌ دیگر از سخن گویان اخوان المسلمین) در مصاحبه‌ای در اروپا دوباره بر مواضع گذشته تاکید کرد که انقلاب مصر، انقلاب مردم مصر است و به هیچ وجه انقلاب اسلامی نیست. به این ترتیب مجددا توی دهانی محکم دیگری به آقای خامنه‌ای زدند. همچنین این سایت‌ها به دروغ شروع به شایعه پراکنی کردند که نوار صحبت‌های عربی‌ آقای خامنه‌ای در مصر بین مردم پخش شده است که هیچ کس چنین گزارشی نداده است و صحت ندارد. وزیر خارجه ی آقای مبارک هم به شدت به آقای خامنه‌ای حمله کرده و گفته است که ایران به دنبال استیلا بر منطقه است و این حرف‌ها خصمانه و نفرت انگیز است.

از نکات دیگر در مورد مصر اینکه، روزنامه ی زمان( نزدیک به حزب عدالت و توسعه ی ترکیه) حرف جالبی‌ را مطرح کرده و بیان کرده که به نظرمی رسد که مدل مورد نظر در منطقه مدلی‌ شبیه ترکیه است و نه انقلاب اسلامی ایران. نکته ی دیگر اینکه گروهی از رهبران حزب حکم در مصر، از جمله پسر آقای مبارک و صفت شریف( از بنیان گذاران این حزب) همگی‌ استعفا کردند و تغییر و تبدیل‌هایی‌ در آن شکل گرفته است. در واقع یک گام دیگر هم عقب رفتند. البته خبرگزاری فارس گاف کرده بود و گفته بود که خود آقای مبارک استعفا کرده است. از اتفاقات دیگر اینکه در کنفرانس امنیتی مونیخ آقای فرانک وایزنر که به مصر رفته و نمایندهٔ ی آقای اوباما است، مطرح کرد که بهتر است آقای مبارک پشت فرمان تغییرات در مصر بماند ، اما سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا آن را تکذیب کرد و گفت که این نظر دولت آمریکا نیست و نظر شخصی‌ ایشان بوده است. به هر صورت در مصر، مردم تصمیم گرفته اند که سه شنبه‌ها و جمعه‌ها در میدان التحریر تظاهرات بزرگ داشته باشند و کماکان در آنجا بمانند تا مذاکرات با دولت ادامه پیدا کند تا تغییرات صورت گیرد.

اندکی‌ صبر سحر نزدیک است

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرفراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی

No comments:

Post a Comment