Wednesday, January 19, 2011

مطهری: اگر مجلس در راس امور نباشد، دیکتاتوری حاکم می‌شود؛ سکوت مجلس خیانت به حقوق ملت است باید قوه‌ای به نام مجلس باشد تا تمایل به استبداد در دولت رش

مطهری: اگر مجلس در راس امور نباشد، دیکتاتوری حاکم می‌شود؛ سکوت مجلس خیانت به حقوق ملت است

باید قوه‌ای به نام مجلس باشد تا تمایل به استبداد در دولت رشد نکند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان اخیر احمدی‌نژاد مبنی‌بر اینکه مجلس در راس امور نیست، ولایت فقیه و مجلس را 2 مانع اصلی استبداد دانست و گفت: امام خمینی (ره) به این موضوع توجه داشته‌اند که میل به تک‌روی، استبداد و دیکتاتوری به‌وجود می‌آورد و باید قوه‌ای به نام مجلس باشد تا تمایل به استبداد در دولت رشد نکند.
آفتاب: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان اخیر احمدی‌نژاد مبنی‌بر اینکه مجلس در راس امور نیست، ولایت فقیه و مجلس را 2 مانع اصلی استبداد دانست و گفت: امام خمینی (ره) به این موضوع توجه داشته‌اند که میل به تک‌روی، استبداد و دیکتاتوری به‌وجود می‌آورد و باید قوه‌ای به نام مجلس باشد تا تمایل به استبداد در دولت رشد نکند.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تشریح اظهارات اخیر احمدی‌نژاد مبنی‌بر اینکه دوران فرمایشات بنیانگذار انقلاب مبنی‌بر در راس امور بودن مجلس گذشته است، گفت: استدلال احمدی‌نژاد از اینکه مجلس در راس امور نیست، اصلا درست نیست چرا که فرموده امام راحل مبنی‌بر اینکه مجلس در راس امور است به این دلیل نبوده که نخست‌وزیر از طریق مجلس انتخاب می‌شد و حال که رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود مجلس دیگر قدرتی ندارد.

مجلس هنوز در راس امور است و قدرت عزل رئیس‌جمهور را دارد

مطهری ادامه داد: اکنون نیز مجلس در راس امور است و قدرت دارد. چرا که اختیار عزل رئیس‌جمهور در دست مجلس است و می‌تواند از طریق مطرح کردن سئوال از رئیس‌جمهور، استیضاح وی و تصویب عدم کفایت سیاسی، رئیس‌جمهور را ازقدرت عزل کند. بنابراین مجلس دست بالا را دارد و باز هم در راس امور است.

با رئیس جمهور
مجلس جای سئوال کردن از رئیس‌جمهور است و باید ایشان بیاید و برای این اجرا نکردن قانون توضیح بدهد شاید نمایندگان نیز قانع شدند، اما نمی‌شود مجلس در مقابل قانون‌گریزی دولت سکوت کند، چرا که این اقدام خیانت به حقوق مردم است
موافقم، مجلس هشتم راس امور نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مگر اینکه نظر رئیس‌جمهور از بیان این سخنان این بوده باشد که مجلس فعلی در راس امور نیست چرا که عملکردش را به‌گونه‌ای انجام داده که به وظایف نظارتی‌اش درست عمل نکرده است و در بسیاری از زمان‌ها که باید از رئیس‌جمهور سئوال می‌کرده و از ابزارهای قانونی برای نظارت در امور اجرایی و جلوگیری از تخلفات و اختلافات استفاده می‌کرده و وزرا و رئیس‌جمهور را تحت‌نظر خود قرار می‌داده، این کار را نکرده است.

وی تاکید کرد: اگر نظر رئیس‌جمهور این بوده است که مجلس فعلی بدین گونه عمل کرده که در راس امور نیست، شاید این حرف درست باشد و من نیز آن را قبول داشته باشم.

مطهری ادامه داد: اما اینکه بگوییم به‌طور کلی مجلس در راس امور نیست این حرف درست نیست.

اگر مجلس در راس امور نباشد دیکتاتوری حاکم می‌شود

وی در بیان اینکه چه ضرورت هایی وجود داشته که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند مجلس در راس امور است، افزود: امام خمینی (ره) به این موضوع توجه داشته‌اند که همیشه قدرت فساد‌آور است و میل به تک‌روی، استبداد و دیکتاتوری را به‌وجود می‌آورد و باید نهادی به نام مجلس در مقابل دولت قرار بگیرد تا قدرت را مهار کند و تمایل به استبداد در دولت رشد نکند.

نماینده مردم تهران گفت: در انقلاب مشروطه زمانی این انقلاب از مسیرش منحرف شد که مجلس و روحانیت جایگاه خود را از دست دادند و دیگر مانعی در مقابل دولت‌ها وجود نداشت و کم کم آن دولت اولیه مشروطه که تا حدودی مقید به دموکراسی بود به استبدادی خشن منتهی شد.

وی تاکید کرد: امام راحل همواره نظرشان این بود که مجلس همیشه باید قدرتمند باشد تا بتواند جلوی استبداد و سرکشی و قدرت را بگیرد. درجمهوری اسلامی نیز 2 نهاد داریم که مانع استبداد می‌شوند اول ولایت فقیه ودوم مجلس. اگر این دو نهاد تضعیف شوند راه برای استبداد و خودکامگی دولت‌ها باز می‌شود.

مطهری در پاسخ به اینکه آیا این احتمال وجود دارد که با در راس نبودن مجلس مجددا این وقایع تکرار شود، افزود: قطعا. چون طبیعت قدرت این است که میل به سرکشی و تک‌روی دارد و اگر مانع و نظارتی جلوی خودش نبیند به استبداد منتهی می‌شود.

وی اضافه کرد: مگر اینکه در افراد خودساخته و انسان‌های کامل و معصوم و الا انسان‌های عادی وسوسه می‌شوند و تمایل به استبداد و تک‌روی
مجلس فعلی در راس امور نیست چرا که عملکردش را به‌گونه‌ای انجام داده که به وظایف نظارتی‌اش درست عمل نکرده است و در بسیاری از زمان‌ها که باید از رئیس‌جمهور سئوال می‌کرده و از ابزارهای قانونی برای نظارت در امور اجرایی و جلوگیری از تخلفات و اختلافات استفاده می‌کرده و وزرا و رئیس‌جمهور را تحت‌نظر خود قرار می‌داده، این کار را نکرده است.
دارند که باید مجلس قوی در مقابل آنها باشد.

مجلس هشتم در مقابل احمدی‌نژاد خیلی نجیب است

نماینده مردم تهران در بیان اینکه مجلس چه عکس‌العملی در مقابل این اظهار نظرهای رئیس جمهور خواهد داشت نیز گفت: مجلس هشتم، مجلس نجیبی است و البته نجابت آن هم بیش از حد است.

وی معتقد است: شاید گاهی برداشت‌های غلطی در مجلس از وحدت وجود دارد و تصور می‌کنند که نباید اقدامی انجام دهند که مانع وحدت قوا در کشور باشد. در حالی که مطرح کردن سئوال از رئیس‌جمهور زمانی که می گوید قانونی را اجرا نمی‌کند - مثلا قانون تسهیلات ارزی برای مترو تهران و کلان‌شهرها را اجرا نمی‌کند - ضروری است و دیگر جای سکوت نیست.

سکوت مجلس خیانت به حقوق ملت است

مطهری ادامه داد: اینجا جای سئوال کردن از رئیس‌جمهور است و باید ایشان بیاید و برای این اجرا نکردن قانون توضیح بدهد شاید نمایندگان نیز قانع شدند، اما نمی‌شود مجلس در مقابل قانون‌گریزی دولت سکوت کند، چرا که این اقدام خیانت به حقوق مردم است و هیچ ربطی به وحدت و اختلاف ندارد و موضوعی است به نفع کشور که باعث اصلاح امور کشور می‌شود.

وی افزود: حتی اگر فرض کنیم که کشور درشرایط خاص تحریم‌ها و احتمال ضعیف حمله نظامی نیز قرار دارد این موضوعات به هم ربطی ندارند و هرکسی باید وظیفه خودش را انجام دهد. مجلس نیز باید به وظایفش عمل کند و نباید مسائل را با هم مخلوط کرد.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: وقتی مجلس این قدر نجیب است حتما رئیس‌جمهور هم آن حرف‌ها را درباره مجلس می‌زند.

سخنان احمدی‌نژاد جز تخریب و تحریک مجلس اثری ندارد

وی عنوان کرد: اتفاقا این سخنان مغایر با وحدت میان قوا در کشور است و واقعا برای خود من جای سئوال است که چه ضرورتی وجود داشته است که احمدی‌نژاد این سخنان را در شرایط کنونی مطرح کند و اصلا روشن نیست که چرا این حرف‌ها را زده است.

مطهری افزود: سخنان اخیر رئیس‌جمهور اثری جز تخریب مجلس و تحریک نمایندگان مجلس ندارد.

نماینده تهران در پاسخ به اینکه تحریک نمایندگان به چه موضوعی مربوط می شود، گفت: من نمی‌دانم. شاید به قول خودشان یک "پروژه" است و شاید هم اتفاقی بوده است و همین جوری رئیس جمهور یک اظهارنظری کرده‌اند.

وی در بیان پیشنهاد خود برای واکنش مجلس به این اظهارات رئیس جمهور گفت: بدون توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهور مجلس باید درهمه مراحل به وظایف خود عمل کند و هرکجا که احساس می کند انحرافی در اجرای قوانین وجود دارد و یا قانونی زیر پا گذاشته شده است باید اقدام کرده و از ابزارهایی که در اختیار دارد در جهت احقاق حقوق ملت استفاده کند.

گروهی از نمایندگان به دنبال عمل کردن به وظیفه نظارتی خود هستند
مطهری افزود: اکنون برخی نمایندگان در حال مشورت برای انجام اقدامات قانونی هستند و تا زمانی که این اقدامات به مرحله عمل نرسیده است نیازی به رسانه‌ای کردن آن نیست اما همین قدر بگویم که گروهی از نمایندگان مجلس هستند که می‌خواهند به وظایف قانونی خودشان در بعد نظارت عمل کنند.

No comments:

Post a Comment