Sunday, January 30, 2011

آخرین ارزیابی وزارت اطلاعات از تحرکات جنبش سبز

آخرین ارزیابی وزارت اطلاعات از تحرکات جنبش سبز>>>

بیست ماه پس از انتخابات جنجالی سال 88 وزیر اطلاعات اذعان می کند که جنبش سبز هنوز زنده است و نفس می کشد. این اظهارات در حالی است که در سالگرد 9 دی دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی از خاموش کردن آتش اعتراضات سخن گفته بود.

حیدر مصلحی اخیرا در آمل گفت: هنوز مدیران سران فتنه در داخل و خارج ایستادگی می کنند و حتی اخیرا یکی از سران آنها بر ادامه حرکت و موضع خود پافشاری کرده است. وزیر اطلاعات از ضرورت محاکمه روحانیونی صحبت کرده که در فتنه سال پیش با لباس روحانیت حضور داشته اند .

اظهارات وزیر اطلاعات در حالی است که تا پیش از این و به صورت هماهنگ تلاشهای تبلیغاتی برای حمله به موسوی، کروبی،خاتمی و هاشمی رفسنجانی شدت گرفته بود.

اعتراف به زنده بودن جنبش

با وجود تلاش محافل امنیتی و القاء منزوی شدن سران جنبش سبز حیدر مصلحی خود معترف است که سران جنبش سبز در داخل و خارج فعال هستند.

این اظهارات وی نشان می دهد که جمهوری اسلامی در ارزیابی های خود به درستی دریافته که جنبش سبز و دست اندرکاران آن کماکان فعال و پویا هستند.

سران جنبش سبز در چه حال هستند؟

طبق آخرین ارزیابی ها مهدی کروبی و میر حسین موسوی همچنان در عرصه سیاسی فعال هستند و بیانیه ها و مواضع آنها بی هیچ واهمه بیان و منتشرمی شود.

میر حسین موسوی در بیانیه های متعدد خود همواره ضمن نقد هشیارانه و ارائه راهکارهای هوشمندانه، مدیریت نظام را به چالش کشیده است. او در بیانیه جدیدش در تبیین تحولات منطقه می گوید:"خطیبان و تریبون های گوش به فرمان، به عملکرد مفسدانه و جبارانه فرعون مصر که با بازداشت ها، اعتراف گیری ها، پرونده سازی ها وغارت مردم از طریق باندها و اطرافیان، این شرایط انفجاری را در مصر ایجاد کرده اند توجهی نشان نمی دهند. اینان به روز “خشم مردم” مصر اشاره می کنند ولی نمی گویند که روز غضب، نتیجه ناکارآمدی و فساد در بالاترین سطح حکومت و حیف و میل کردن بیت المال و هم چنین بستن دهن ها و شکستن قلم ها و اعدام ها واعدام ها و اعدام ها و بر پا کردن چوبه های دار برای ایجاد خوف در میان مردم است. و نمی گویند اگرحکومت به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود احترام می گذاشت و در انتخابات چند ماه پیش مصر آرای مردم را نمی دزدید، کار به شعار “اسقاط نظام” از سوی شعب عزیز مصر نمی رسید. و شاید هم متوجه نیستند که ادامه ی سیاست غلبه به وسیله ی ایجاد خوف، نهایتا در نقطه ای به ضد خود تبدیل و آنگاه آمدن “روز خشم” و روزهای غضب ملی اجتناب ناپذیر می شود. فراعنه معمولا زمانی صدای ملت را می شنوند که بسیار دیر شده است."

کروبی نیز در هر مناسبتی با حضور یا اظهارنظر، ضمن بی اعتنائی به اظهاراتی مبنی بر احتمال محاکمه قریب الوقوع اش بارها از این امر استقبال کرده و حتی برای نظام پیش شرط گذاشته که فقط در یک دادگاه علنی حاضر خواهد شد .

این در حالی است که سایت های وابسته به جریانهای تند رو اینگونه القا کرده اند که موسوی و کروبی منزوی شده و دیگر نه از اطلاعیه های آنها خبری هست و نه از حضورشان در مکانهای عمومی.


از سوی دیگر سید محمد خاتمی در آخرین اعلام مواضعش، شروط اصلاح طلبان برای ورود به عرصه قدرت را اعلام کرد که این اظهارات وی با حمله بیسابقه جریانهای تند رو روبرو شد.

تمام این اظهارات نشانه آن است که جنبش سبز و مطالبات آن هنوز زنده است و در واقع اظهارات حیدر مصلحی و هشدارهای وی مبنی بر فعال بودن جنبش و آنچه وی از آن به عنوان فتنه یاد می کند سیگنالی برای افزایش آتش توپخانه حملات لفظی تندروها به سران جنبش برای از میدان به در کردن آنهاست.

حمله به هاشمی

تحلیلگران معتقدند حمله به هاشمی رفسنجانی که با نامه عجیب احمدی نژاد و زیر سوال بردن جایگاه مجمع تشخیص مصلحت شدت گرفته است در راستای منزوی کردن تدریجی حامیان و سران جنبش سبز صورت می گیرد .

در این میان چرخش موتلفه از حمایت از هاشمی در مواضع سران این حزب به خوبی حاکی از وسعت تلاشهایی است که در راستای بی اعتبار کردن هاشمی رفسنجانی در جریان است. روزنامه رسالت در شماره پنجشنبه هفت بهمن ماه خود به قلم سردبیربه شدت از هاشمی انتقاد کرده و از وی خواسته است، از دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تبری بجوید .

این در حالی است که هاشمی 3 بهمن ماه 89 در آخرین اظهار نظر خود در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان، اظهار کرده بود که در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم .

مخالفان هاشمی معتقدند هاشمی در خطبه‌های ۲۶ تیر جناحی صحبت کرده و مواضع مخالفان در مورد بی‌مهری به رای ملت را تکرار کرد و معترضان را تا مرز اهانت به مقدسات نظام و محاربه با اصل نظام در روز عاشورای سال ۸۸ پیش بردند.

مرتضی نبوی نیز در گفتگو با فارس با حمله به هاشمی گفت تندروی و فاصله گرفتن از مردم، انقلاب، به نفع آقای هاشمی رفسنجانی نیست و اظهارات اخیر ایشان به سوابق او در انقلاب لطمه می زند.

وی تلاش کرد به هاشمی بفهماند که اصلاح طلبانی که وی از آنها حمایت می کند دیر زمانی به وی لقب عالیجناب سرخپوش را داده بودند.

فعال شدن جریان مخالف هاشمی در خبرگان

از سوی دیگر تلاشها برای تضعیف جایگاه هاشمی در مجلس خبرگان همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات هیئت رئیسه خبرگان نیز شدت گرفته بطوریکه کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در اظهاراتی بی پروا و تهاجمی گفت: مواضع هاشمی و القای تردید در سلامت انتخابات و كوتاه آمدن در مقابل فتنه‌گران و مواضع دوپهلو و گاهی سخنان نسنجیده وی باعث سوء‌استفاده دشمنان شد.

با این حال تحرک سیاسی هاشمی با وجود حملات تند جریان دولتی و اصولگرایان افراطی همچنان ادامه دارد و آخرین اظهار نظر وی در باره پافشاری بر مواضعش مطابق آنچه در نماز جمعه 26 تیر 88 گفته نشان داد که وی قصد عقب نشینی ندارد .

ترس از سرایت افکار جنبش به حوزه ها

هدف قرار دادن روحانیون حامی جنبش سبز نیز از دیگر برنامه هایی است که محافل امنیتی در جمهوری اسلامی آن را دنبال می کنند. در همین رابطه علم الهدی امام جمعه مشهد در اظهاراتی هدف سفر های مکرر رهبری به قم را مدیریت فتنه دانسته و گفته بود تاثیر جریان فتنه بر حوزه بسیار خطرناک تر بود و اگر از درون حوزه صدایی مقابل رهبری بلند می‌شد، بی‌تردید نه قابل سرکوب بود و نه قابل مبارزه و مقابله. دشمن هم آتش را زیاد می‌کرد و این مساله خطرناک بود.

اذعان این روحانی تند رو به وجود جریانهایی که بر علیه رهبری قد علم کرده اند نشان می دهد که ترس از کارائی جنبش سبز و تاثیر آن در میان روحانیون همچنان وجود دارد کما اینکه برخی مراجع در قم از جنبش سبز حمایت می کنند.

این روحانی نیز تائید می کند که جریانی از روحانیون جوان در قم تشکیل شده که تحت عنوان روشن‌اندیشی، موضعی خاص دارند و تقریبا بیشتر از اینکه تحت تاثیر تفکرات دینی باشند، تحت تاثیر تفکرات جهانی هستند. به عبارتی در صدد تطبیق اندیشه‌های دینی با اندیشه‌های دنیای امروز هستند و بجای اینکه بخواهند آنها را با اندیشه‌های دینی تطبیق دهند، برعکس در جهت تطبیق اندیشه‌های دینی با اندیشه‌های نو جهانی برآمده‌اند.

وی به دنبال این اظهاراتش به هاشمی و خاتمی حمله برد و به شدت از آنها انتقاد کرد.

وضعیت جنبش سبز در خارج از کشور

در خارج از ایران نیز شواهد گویای فعالیت زنده حامیان جنبش سبز در آن سوی مرزهاست. تحصن و حرکتهای اعتراضی در کشورهای مختلف اروپایی با نماد سبز ، ایجاد جنبش وبلاگی دانشجویان خارج از کشور و فعالیت فعالان جنبش سبز و روشنگریهای سایتهای سبز و نوشته های روزنامه نگاران تبعیدی در خارج همه بیانگر آن است که بر خلاف ارزیابی های اولیه محافل تند رو که صحبت از خاتمه و مرگ جنبش سبز می کنند ، هواداران این جنبش در داخل و خارج همچنان فعال هستند.

توسل به دروغ برای بقا

در این بین نهضت دروغ پراکنی علیه سبزها نیز از سوی محافل تند رو همزمان با حمله به شخصیت های اصلاح طلب ادامه دارد. سایت رجا نیوز در مطلبی مدعی شد صائب عریقات در گفتگو با جمیز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا در دوازدهم اکتبر سال 2009 گفته " محمود عباس برای همراه کردن جریانی در ایران که حامی سازش با اسرائیل بودند ،یک تاجر فلسطینی را راضی کرد تا پنجاه میلیون دلار برای راه اندازی یک شبکه رادیویی به یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران یعنی میرحسین موسوی پرداخت کند.موسوی در واکنش به این خبر کذب در یادداشتی کوتاه اظهار داشت:"بنده ضمن تکذیب هرگونه و هر مقدار استفاده ازکمکهای بیگانگان، اتکای جنبش سبز و همراهان آن را به مردم کشورمان جزو افتخارات جنبش می دانم. راویان دروغگوی این روایت سراپا کذب شبیه همان خطیب نماز جمعه ای هستند که ادعا کرد امریکا از طریق عربستان یک میلیارد دلار به سران جنبش سبز کمک کرده وتفرعن او هنوز به او اجازه نداده است که ازاین دروغ توبه کند."

انتشار این دروغ ها در کنار سایر ادعا ها در راستای تضعیف جایگاه جنبش سبز در میان مردم به صورت بی وقفه ادامه دارد. هرچند تمام این دروغ پراکنیها نشانه ایست بر زنده بودن جنبش سبز ملت ایران که برغم تمام تلاش حکومت همچنان پرشور در داخل و خارج از کشوردر جریان است.

No comments:

Post a Comment