Monday, January 24, 2011

4 میلیارد تومان هزینه ساخت ضریح مسلم در تهران!

2.5 تن نقره برای ساخت ضریح حضرت مسلم‌(ع)



آخرین نیوز: مسئول اجرایی ساخت ضریح حضرت مسلم‌(ع) با اشاره به برآورد 4 میلیارد تومانی ساخت این ضریح در تهران گفت: در ساخت این ضریح 2.5 تن نقره، 5 كیلوگرم طلا، 900 كیلوگرم مس و چوب ساج برمه‌ای در ساخت اسكلت آن استفاده می‌شود.
مجتبی مروی در گفت‌وگو با فارس درباره ساخت ضریح حضرت مسلم‌ابن عقیل(ع) در تهران با بیان اینكه نام "وفا " برای این ضریح انخاب شده اظهار داشت: ضریحی كه هم‌اكنون در حرم حضرت مسلم‌ابن عقیل(ع) وجود دارد قدمتی حدود 80 ساله دارد.

وی ادامه داد: در واقع این ضریح، ضریح قبلی حرم حضرت اباالفضل‌العباس(ع) است كه پس از آنكه ضریح فعلی حرم حضرت اباالفضل(ع) توسط ضریح‌سازان اصفهانی ساخته و نصب شد، ضریح قبلی آن به حرم حضرت مسلم‌‌‌ابن عقیل(ع) انتقال یافت كه در واقع همین ضریحی است كه در حال حاضر در حرم حضرت مسلم(ع) موجود است.


وی خاطر‌نشان كرد: با توجه به بازسازی‌هایی كه در حرم حضرت مسلم‌‌ابن عقیل(ع) انجام شده و به دلیل اینكه خطوط و نقوش ضریح حضرت مسلم(ع) با مرور زمان و به واسطه زیارت زائران از میان رفته، لزوم ساخت ضریح جدید برای حضرت احساس می‌شد.


مسئول اجرایی ساخت ضریح حضرت مسلم(ع) تصریح كرد: طبق توافقی كه با سید ‌موسی خلخالی، تولیت حرم حضرت مسلم(ع) شد همچنین با توافق با سازمان وقف شیعی عراق، تفاهمنامه‌ای بین رئیس دفتر ستاد بازسازی نجف اشرف با معاون وقف شیعی نجف اشرف انجام شد و بر این اساس ساخت ضریح حضرت مسلم(ع) به عهده ایران گذاشته شد.


* 5 استان داوطلب ساخت ضریح حضرت مسلم(ع)


وی یادآور شد: از میان 5 استانی كه داوطلب ساخت ضریح حضرت مسلم(ع) بودند در نهایت استان تهران انتخاب شد و حدود 3 ماه پیش ساخت این ضریح در باغ فیض تهران و در جوار امام‌زادگان سید‌جعفر و حمیده خاتون آغاز شد.


مروی گفت: با توجه به انجام كارهای مبنایی و فراهم شدن مقدمات ساخت این ضریح، از ابتدای محرم كار قلم‌زنی آغاز شده كه البته پیش از آن، طراحی ضریح توسط اسكندر‌پور خرمی معاون موزه فرش ایران انجام شد.


وی ادامه داد: با توجه به كارهای مبنایی كه برای ساخت این ضریح انجام شده می‌توان گفت كه ساخت ضریح حضرت مسلم(ع) تاكنون حدود 5 درصد پیشرفت داشته و انجام كار از این پس با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و تمام مراحل ساخت با نظارت معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات كه كار نظارت عالیه بر تمام امور ستاد بازسازی را بر عهده دارد، انجام می‌شود.


* امكان مراجعه عموم برای بازدید ضریح در باغ فیض تهران


مسئول اجرایی ساخت ضریح حضرت مسلم درباره مدت‌زمان پیش‌بینی شده برای ساخت این ضریح گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده، ساخت این ضریح 16 ماه به طول می‌انجامد و در حال حاضر سید ‌مصطفی احمدی، ضریح‌ساز اصفهانی همراه با تیم خود كه سازنده باب‌الرأس و باب‌القبله حرم امام حسین (ع) بوده‌اند با استقرار در باغ فیض تهران از ساعت 8 تا 20 هر روز مشغول ساخت حضرت مسلم(ع) هستند.


وی با بیان اینكه مردم هر روز می‌توانند برای بازدید و در جریان قرار گرفتن نحوه ساخت این ضریح به امامزاده سید ‌جعفر در باغ فیض تهران مراجعه كنند، اظهار داشت: برآورد هزینه‌ای كه برای ساخت ضریح حضرت مسلم شده حدود 4 میلیارد تومان است.


مسئول اجرایی ساخت ضریح حضرت مسلم(ع) تصریح كرد: در ساخت این ضریح 2.5 تن نقره، 5 كیلوگرم طلا، 900 كیلوگرم مس به كار خواهد رفت و همچنین از چوب ساج استفاده می‌شود.


مروی درباره مشخصات طراحی صورت گرفته برای ساخت ضریح حضرت مسلم‌‌ابن عقیل(ع) گفت: طراحی این ضریح بر اساس مصائب حضرت مسلم(ع) و وقایعی كه بر آن حضرت به عنوان اولین سفیر امام حسین(ع) اتفاق افتاده، انجام شده و هر یك از نقوش و گل‌های موجود در طرح ضریح حضرت مسلم(ع) یك معنا و مفهوم خاصی دارد كه در جای خود نیازمند رمز‌گشایی است.


وی درباره نحوه مشاركت مردم در ساخت ضریح حضرت مسلم‌ابن عقیل (ع) و سایر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: مردم می‌توانند از طریق شماره حساب 110 بانك صادرات ایران در امر كمك به بازسازی عتبات عالیات مشاركت داشته باشند كه كمك‌های مردم از طریق این حساب، صرف انجام پروژه‌های بازسازی حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت اباالفضل(ع)‌، حرم امام علی(ع)، امامین عسكریین(ع) در سامرا و سایر پروژه‌های عتبات عالیات می‌شود.


مروی افزود: همچنین شماره حساب 110 بانك ملی شعبه مركزی مخصوص جمع‌آوری كمك‌های مردمی برای ساخت ضریح حضرت مسلم‌ابن‌ عقیل(ع) است و شماره 44482648 شماره تماسی است كه مردم می‌توانند با متولیان ساخت ضریح مسلم در باغ فیض ارتباط داشته باشند.

No comments:

Post a Comment