Sunday, January 30, 2011

تهران: مصر به خشونت علیه مردم پایان دهد

همزمان با ادامه سرکوب‌ها در ایران

تهران: مصر به خشونت علیه مردم پایان دهد

۸ بهمن ۱۳۸۹
جوان معترض مصری

وزارت خارجه جمهوری اسلامی از مقام‌های مصر خواست به خشونت‌ها علیه مردم پایان داده و به خواسته‌های آن‌ها «تمکین» کند.

یک مقام آگاه در وزارت خارجه، امروز جمعه (هشتم بهمن) همزمان با گسترش ناآرامی‌ها در مصر به ایرنا گفت: «مقامات مصر باید ضمن تمکین به خواسته‌های بحق مردم این کشور از هر گونه برخورد خشونت آمیز نیروهای نظامی و امنیتی با موج مردمی خودداری کند.»

این درخواست وزارت خارجه جمهوری اسلامی از مقام‌های مصری در شرایطی مطرح می‌شود که معترضان به نتیجه انتخابات در ایران ۱۸ ماه است به شدت سرکوب می‌شوند.

جمهوری اسلامی از سوی بسیاری از نهاد‌های بین‌المللی به نقض گسترده حقوق بشر در ایران به خصوص در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات متهم شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته صد‌ها فعال سیاسی ـفرهنگی را بازداشت و محاکمه کرده‌اند.

در ایران ۱۸ ماه است هیچ یک از احزاب مخالف دولت اجازه برگزاری تجمع نداشته و ده‌ها رسانه منتقد در این مدت توقیف یا مسدود شده‌اند.

با آغاز اعتراض‌ها در تونس و مصر و برخی کشور‌های عربی، مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند از این اعتراض‌ها تفسیری مذهبی و مرتبط با انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ ارائه کنند.

امروز بسیاری از امامان جمعه شهر‌های مختلف ایران به صورت هماهنگ بخشی از موضوع سخنرانی‌ خود در خطبه‌های نماز جمعه را به تحولات کشور‌های عربی به خصوص تونس و مصر اختصاص دادند.

این امامان جمعه همچون سایر روحانیون محافظه‌کار ادعا کرده‌اند که وقایع این دسته از کشوری‌های عربی ناشی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است.

گروهی از روحانیون همچون آیت‌الله نوری همدانی نیز اعلام کرده‌اند که وقایع این کشور‌ها نشانه ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

No comments:

Post a Comment