Monday, January 31, 2011

مصر در آستانه تظاهرات میلیونی علیه حسنی مبارک


مصر در آستانه تظاهرات میلیونی علیه حسنی مبارک11 بهمن 89 - 11:52


معترضان در مصر همچنان به تظاهرات و تحصن خود در مرکز قاهره برای هفتمین روز پیاپی ادامه می‌دهند و با رد تغییرات سیاسی و نیز وعده‌های مبارک برای اصلاحات و مبارزه با فقر، برای برگزاری یک «تظاهرات میلیونی» و اعتصاب عمومی دعوت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، این تظاهرکنندگان عهد بسته‌اند تا زمانی‌که «حسنی مبارک»، دیکتاتور ۳۰ ساله این کشور از قدرت کنار نرود به تظاهرات و تحصن خود ادامه خواهند داد.

این در حالی است که با افزایش فشارها از داخل و خارج بر حسنی مبارک اکنون سرنوشت وی در دست ارتش قرار گرفته است.

تظاهر کنندگان در میدان التحریر در مرکز قاهره پارچه نوشته‌هایی را نصب کردند بودند که روی آن نوشته شده بود «ارتش باید میان مصر و مبارک یکی را انتخاب کند».

در این میدان تظاهرکنندگان برای برقراری دوباره امنیت با سربازان ارتش غذا رد و بدل کردند.

تظاهرکنندگان مصری با رد تغییرات سیاسی و نیز وعده‌های مبارک برای اصلاحات و مبارزه با فقر خواستار آن شدند که امروز ـ‌دوشنبه‌ـ مردم اعتصاب عمومی کرده و «تظاهرات میلیونی» برگزار کنند.

الجزیره نیز به نقل از تلویزیون حکومتی مصر گزارش داد که رئیس‌جمهوری مصر، «احمد شفیق»، نخست‌وزیر جدید این کشور را مامور به آغاز مذاکرات با مخالفان کرد. همچنین وی را مامور به حمایت از کالاهای اساسی و متوقف کردن تورم و ایجاد فرصت‌های شغلی کرد.

«عصام العریان»، یکی از رهبران برجسته گروه «اخوان المسلمین» مصر روز یکشنبه به شبکه ماهواره‌ای الجزیره، گفت: «نیروهای مخالف به توافق رسیدند که محمد البرادعی به‌عنوان مذاکره‌کننده آنها با حکومت مصر وارد گفت‌وگو شود.»

تظاهرکنندگان در مرکز قاهره خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت،انحلال پارلمان این کشور،لغو قانون حالت فوق العاده و تشکیل حکومت انتقالی شدند.

در گزارش الجزیره آمده است که با ادامه ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی در مصر، بسیاری خود را برای شرایط سخت‌تر آماده می‌کنند. از هم اکنون بسیاری از مردم در مناطق مختلف مصر از بیم کمبود مواد غذایی و سوخت برای خرید مایحتاج خود برای روزهای آینده در برابر برخی فروشگاه‌ها و همچنین جایگاه‌های توزیع سوخت صف کشیده‌اند. در بسیاری از محلات هم مغازه‌داران از ترس درگیری‌ها میان تظاهرکنندگان و ارتش مغازه‌های خود را بسته‌اند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، نیروهای امنیتی و پلیس این کشور از امروز در تمامی شهرهای مصر مستقر می‌شوند ولی در میدان «التحریر» قاهره حضور نخواهند داشت. همچنین وظیفه نیروهای امنیتی حفظ امنیت بدون درگیری با تظاهرکنندگان است.

No comments:

Post a Comment