Sunday, January 30, 2011

گفتگوی روزانه ی محسن سازگارا چهارشنبه 6 بهمن 2569

سلام،

چهارشنبه 6 بهمن 89، 28 ژانویه 2011 میلادی

در مورد 11 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه وقتی خانواده جعفر کاظمی به زندان اوین مراجعه کردند برای گرفتن اجساد دو عزیزی که اعدام شدند، مقامات زندان از تحویل اجساد این اعدام شدگان خودداری کردند. این کار قبلاً هم اتفاق افتاده و اوج ترس حکومت را حتی از جنازه مبارزین سیاسی و مراسم تشیع آنها نشان میدهد. سازمان عفو بین الملل هم به شدت اعدام در ایران و اعدام این دو عزیز را محکوم کرده. 130 نفر از شخصیتهای علمی دنیا که در بین آنها اسامی چون آقای نام چامسکی یا یورگن هابرماس یا جان اس پوزیتو به چشم می خورد طی امضاء نامه ای خطاب به آقای خامنه ای خواهان آزادی بی قید و شرط آقای دکتر یزدی شدند و بسیاری از زندانیان سیاسی دیگر هم در نامه خودشان اسم آوردند که باید آزاد شوند و نکته جالبی را گفتند و اینکه بی اعتمادی به حقوق بشر بیش از بیش بی اعتمادی به این حکومت را تشدید می کند. خانواده ندا آقا سلطان مراسم تولد 27 سالگی او را در بهشت زهرا بر سر مزار وی برگزار کردند. مادران عزادار و حامیان آنها هم در این مراسم شرکت داشتند با افزایش جمعیت دو خودرو نیروی انتظامی هم میاد و سعی می کند که تذکر بدهد که سروصدایی نشود. در واقع به گفته خانواده ندا وقتی اجازه نمی دهند برای او سالگرد شهید شدنش را بگیرند و یا مراسم عزا بگیرند، برگزاری مراسم به مناسبت تولد شهدا حرکت خوبی است که حکومت را هم غافلگیر کرده. سیامک قادری، روزنامه نگار، وبلاگ نویس و خبرنگار سابق ایرنا به 4 سال زندان و جریمه نقدی محکوم شده. فشارزیادی با او آورده بودند که نامه عفو به آقای خامنه ای بنویسد و آنرا روی وبلاگ خودش، ایرنای ما، نصب بکند که سرپیچی کرد.

نکته دوم اینکه آقای دیوید لووی معاون وزارت خزانه داری آمریکا استعفا کرده. آقای گایدنر وزیر خزانه داری آمریکا گفته که قرار بود لووی که از حزب مخالف دولت فعلی است 6 ماه بماند اما ما دوسال او را نگه داشتیم بالاخره رفت و به جای وی آقای دیوید کوهن منصوب شده که خیلی ها معتقدند آدمی تندتر از آقای لووی است در خصوص تحریمها علیه ایران. مطبوعات ایران سروصدا کردند که این بعد از استانبول است و اینکه فهمیدند تحریمها تاثیری ندارد این تغییرات شده و آقای لووی برکنارشد که اینها هیچ کدام صحت ندارد و در استانبول هم اتفاقی که افتاده این است که یکی یکی شرکت کنندگان در این کنفرانس ایران را مقصر شکست مذاکرات می دانند. خانم آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، هم در صحبتی که در جمع دیپلماتهای آلمانی داشته اعلام کرده که ایران مسوول به بن بست رساندن این مذاکرات است و باید منتظر افزایش تحریمها باشد. آقای آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفته که ایران مقصر است و همکاری کافی با آژانس را ندارد و مذاکرات را در واقع با شکست مواجه کرده.

نکته سوم اینکه حکمی که قبلاً صادر شده بود، 153 میلیون دلار از اموال بانک ملت در لندن توقیف شده بود، تقاضای فرجام خواهی بانک ملت هم رد شده و به این ترتیب توقیف این بخش از اموال بانک قطعی شده.

نکته چهارم اینکه خانم تهمینه میلانی اعلام کرده که در جشنواره فجر شرکت نمی کند. ایشان گفته که من حتی فرم هم پر نکردم و نمی دانم که چرا اسم من را جزو شرکت کنندگان قرار دادند. این بحث این روزها در بین سینماگران ایرانی جاری است که به دلیل اعتراض به سرکوبها بخصوص احکامی که علیه سینماگرانی چون رسول اف و پناهی صادر شده، از شرکت در جشنواره فجر خودداری بکنند.

نکته پنجم اینکه داستان دنباله دار مسئله رئیس بانک مرکزی و دعوا بین آقای احمدی نژاد و روءسای دو قوه دیگر و آقای هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام کماکان ادامه دارد و شاید مهمترین خبر سیاسی داخل حکومت در این روزها باشد. یک سری از نمایندگان مجلس مثل آقای توکلی، سبحانی نیا و محمد حسین فرهنگی که دیروز هم در مورد آنها صحبت کردیم، پاسخ آقای احمدی نژاد را دادند و نامه تندی که نوشته شده بوده و خبرهایی که از درون مجمع می رسد این است که یک بار هم موقع رای گیری دو نفر از اعضاء مجمع که طرفدار آقای احمدی نژاد بودند آبستراکسیون کردند، از جلسه بیرون رفتند که رای گیری انجام نشود اما بالاخره دوباره برگشتند و رای گیری کردند. حاصل رای مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که انتصاب رئیس بانک مرکزی به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب مجمع عمومی بانکها با تصویب جلسه سران سه قوه و دو رای از سه رای سران سه قوه انجام شود که این ماجرا با اعتراضی که آقای احمدی نژاد کرده به زمین آقای خامنه ای رفته و در واقع توپ در زمین آقای خامنه ای که جلوی این بخش مصوبه مجمع تشخیص را گرفته. بنظر می رسد که با توجه به ناتوانی آقای خامنه ای در تصمیم گیری احتمالاً داستان رئیس بانک مرکزی هم دارد می رود به سرنوشت دانشگاه آزاد دچار شود که همینطور آن وسط آقای خامنه ای آنرا نگه دارد. به هر صورت آقای هاشمی هم در این روزها در این دعواها از خودش دفاع می کند در صحبتی که روز دوشنبه در جمعی از روحانیون و اقشار مردم داشت در واقع با کنایه های آشکاری علیه سرکوبها و وضعیت فعلی صحبت کرد، آن جمله ای که گفته بود قدرت دلهای شکسته از هر شمشیری برنده تر است و در واقع سرکوب به جایی نمی رسد. این پاسخها و کشمکشها را نشان میدهد و شکافی که در واقع در حکومت هست و الان به طریق مختلف خودش را نشان میدهد. این روزها داستان بر سر بانک مرکزی و شخص آقای هاشمی و هیئت رئیسه مجلس خبرگان شدت گرفته.

نکته ششم اینکه معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در بروکسل از مقامات اتحادیه اروپا خواسته که تحریمهای ناقضین حقوق بشر در ایران را که قبلاً آمریکا 8 نفر را اعلام کرده بود، اروپا هم در دستور کار خودش قرار بدهد. ضمن اینکه لیست دومی از سوی آمریکاییها در حال بررسی و در دستور کار و اعلام بعدی است.

نکته هفتم اینکه پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی در ایران گفته که سیزده هزار نفر از آلودگی هوا سالیانه در ایران فوت می کنند. مقامات وزارت بهداشت این عدد را ده هزار و ششصد نفر می گویند که به هر حال نزدیک به هم است و بانک جهانی هم خسارتهای ناشی از آلودگی هوا را در ایران در حدود 10 میلیارد دلار در سال اعلام می کند.

نکته هشتم اینکه دو ایرانی دیگر در کوالالامپور به جرم قاچاق مواد مخدر با محموله پنج میلیون دلاری بازداشت شدند و جمعاً در یک سال گذشته 138 نفر در مالزی به این جرم دستگیر شدند. این در حالیستکه قبلاً هم گفته بودیم که یکی از اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که مقامات جمهوری آذربایجان صحبت از این می کنند که سپاه و نیروهای امنیتی ایران در قاچاق مواد مخدر دست دارند، مقامات افغانی هم اینرا می گویند.

نکته نهم اینکه آقای مرندی نماینده مجلس که تیم آقای خامنه ای هست و نزدیک به آنها هم هست اعلام کرده که آقای خامنه ای از کنترل جمعیت حمایت می کند برخلاف حرف آقای احمدی نژاد که در رشت گفته بود که من اینقدر می گویم این داستان دو بچه کافیه عوض شود تا دستخوش تغییرات شود و این روزها ایشان دنبال افزایش جمعیت کشور است ضمن اینکه آقای احمدی نژاد در رشت حرف دیگری هم زده بود و گفته بود که همه انبیا و اولیاء آرزو داشتند که در این دوره زندگی کنند منظور لابد در دولت ایشان است.

نکته دهم اینکه در لبنان آقای نجیب میقاتی با 68 رای از 128 رای به عنوان نخست وزیر با اکثریتی بسیار لرزان انتخاب شده با توجه به اینکه آقای جنبلاط به سمت کاندیدای حزب ا... چرخید این کار اتفاق افتاد اما بحران در لبنان هنوز منتفی نشده و طرفدارهای آقای سعد حریری دنبال او هستند.

نکته آخر اینکه در تونس قرار است روز چهارشنبه کابینه موقت ترمیم شود و در مصر نا آرامی ها و تظاهرات در اکثر شهرهای مصر روز گذشته انجام شده. تظاهرکنندگان که خواهان برکناری حسنی مبارک و انحلال دولت وی شدند به فساد اداری، فقر، بیکاری و شکنجه اعتراض دارند.

اندکی صبر سحر نزدیک است.
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.
به امید پیروزی ایران و ایرانی.

No comments:

Post a Comment