Sunday, January 30, 2011

یکه‌تازی روحانیون در تحلیل وقایع تونس و مصر

یکه‌تازی روحانیون در تحلیل وقایع تونس و مصر

۹ بهمن ۱۳۸۹

امامان جمعه و برخی روحانیون شیعه در ایران طی هفته‌های اخیر در مقام تحلیلگر سیاسی ظاهر شده و ادعا کرده‌اند اعتراض‌ها در یمن، تونس و مصر ناشی از تاثیرات انقلاب اسلامی در این کشور‌ها بوده است.

حتی گروهی از این روحانیون همچون آیت‌الله نوری همدانی اعلام کرده‌اند این وقایع نشانه ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

این در حالی است که خبرگزاری دولتی ایرنا پس از روز‌ها تلاش برای پیوند زدن وقایع تونس و مصر به انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد حوادث اخیر در این کشور‌ها هیچ ارتباطی با انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ایران ندارد.

با آغاز اعتراض‌های مردمی در این سه کشور عربی، مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ترجیح داده‌اند چندان در برابر تحولات این کشور‌ها موضع‌گیری نکنند.

در این میان، امامان جمعه و روحانیون نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای در روز‌های اخیر در مقام تحلیل‌گر مسائل سیاسی ظاهر شده و به بررسی وقایع در این کشور‌ها پرداخته‌اند.

بدون استثنا تمامی این امامان جمعه و روحانیون، وقایع تونس و مصر را نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده و ادعا کرده‌اند که مردم این کشور‌ها خواستار برقراری حکومت اسلامی هستند.

آن‌ها از اعتراض‌های مردمی مردم تونس و مصر تفسیری دینی و آخر‌الزمانی ارائه می‌کنند و مدعی هستند که ریشه تمام این اعتراض‌ها آموزه‌های دینی و انقلابی است.

در همین حال سکوت سیاستمداران ایران در برابر تحولات کشور‌های عربی و میدان‌داری روحانیون سنتی در تحلیل وقایع این کشور‌ها منجر به بروز آشفتگی‌ها در تحلیل‌ها شده است.

خبرگزاری‌ها، وب‌سایت‌ها و حتی وبلاگ‌های محافظه‌کار تفسیر‌های متضاد و متناقضی از تحولات تونس و مصر ارائه می‌کنند.

گروهی از آن‌ها همچون سایت انقلاب اسلامی، رجا نیوز و مرکز خبر حوزه تلاش می‌کنند اظهارات آن دسته از روحانیون را منعکس کنند که از وقایع این دو کشور تفسیری آخر‌الزمانی دارند.

خبرگزاری‌های رسمی چون ایرنا، فارس و مهر هم تلاش می‌کنند بازتاب دهنده نظرات آن دسته از روحانیونی باشند که معتقدند اعتراض‌ها در یمن، تونس و مصر بر گرفته از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است.

در این میان خبرگزاری ایرنا با انتشار یادداشتی اعلام کرده که وقایع این کشور‌ها هیچ ارتباطی با انقلاب اسلامی ایران و بحث آخر‌الزمان ندارد.

این خبرگزاری نوشته که اعتراض مردم تونس برای «نان» بود که پس از مدتی به درخواست استعفای بن علی تبدیل شد.

ایرنا افزوده که میان انقلاب اسلامی ایران و تحولات تونس و مصر «تفاوت‌های عمیقی» وجود دارد.

این خبرگزاری دولتی اعلام کرده است: «فقدان رهبری و نبود ایدئولوژی و دیدگاه سیاسی، هرج و مرج اجتماعی و سیاسی را در تونس سبب شده و آینده این حرکت مردمی را با ابهام مواجه کرده است.»

پیش از انتشار یادداشت ایرنا، احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید قم نیز به طور تلویحی نسبت به آینده این اعتراض‌ها در کشور‌های عربی ابراز نگرانی کرده بودند.

به نظر می‌رسد تلاش این دسته از روحانیون برای ارائه تفسیر آخر‌الزمانی از وقایع اخیر تونس و مصر بیشتر مصرف داخلی داشته و ماهیت این اعتراض‌ها با آنچه که آن‌ها بدنبالش بودند فاصله بسیاری دارد.

No comments:

Post a Comment