Sunday, January 30, 2011

مصر: وعده ی معترضان برای ادامه ی تظاهرات

/مصر.../
- وعده معترضان براي ادامه تظاهرات
- تيراندازي به سمت تظاهركنندگان
- آغاز جلسه كابينه براي اعلام رسمي استعفا

سرويس: آسيا - خاورميانه
1389/11/09
01-29-2011
13:10:37
8911-05146: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آسيا - خاورميانه

در ادامه اعتراضات مردمي در مصر هزاران تن در مركز قاهره تظاهرات كرده و سرنگوني نظام حسني مبارك را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خبرگزاري فرانسه امروز (شنبه) از ادامه تظاهرات معترضان مصري خبر داد و اعلام كرد كه هزاران تظاهركننده در ميدان التحرير در مركز قاهره جمع شده و سرنگوني نظام حسني مبارك، رئيس جمهور اين كشور را خواستار شدند.

تعدادي از تظاهركنندگان شب گذشته را در ميدان التحرير قاهره خوابيدند.

اين در حالي است كه به گزارش برخي روزنامه‌ها، نيروهاي پليس كه از طرف ارتش پشتيباني مي‌شوند، به سوي تظاهركنندگان در ميدان التحرير تيراندازي كردند.

خبرگزاري فرانسه همچنين از راه‌اندازي دوباره شبكه تلفن همراه در مصر به صورت جزئي خبر داد.

از سوي ديگر، خبرنگار شبكه الجزيره در قاهره نيز به نقل از تظاهركنندگان اين شهر از برگزاري مجدد تظاهرات گسترده معترضان از ساعت 15 به وقت محلي خبر داد.

بر اساس گزارش الجزيره، اكثر دزدي‌ها و اقدامات خرابكارانه روز جمعه مصر توسط زندانيان فراري انجام شده است و در حال حاضر هيچ نيروي پليسي در سطح شهر ديده نمي‌شود، ساختمان مركزي حزب حاكم در قاهره همچنان در آتش مي‌سوزد و ماشين‌هاي آتش‌نشاني در تلاش براي خاموش كردن آن هستند.

خبرنگار الجزيره در اسكندريه نيز از ادامه تظاهرات گسترده و شعارهاي شديد‌اللحن عليه مبارك در مقابل مسجد القائد ابراهيم اين شهر خبر داد و اعلام كرد كه در درگيري‌هاي ديروز اسكندريه دست كم 20 تن كشته شدند.

اين در حالي است كه اينترنت در مصر همچنان قطع است، دانشگاه‌هاي قاهره‌، عين شمس و سوئز تعطيل و بازي‌هاي ليگ مصر تا زماني نامشخص به حالت تعليق در آمده است.

هم‌چنين گزارش شده است كه ماشين‌هاي ارتش مصر در حاليكه مردم روي آنها نوشته‌اند، "مبارك سرنگون شود" همچنان در خيابان‌هاي قاهره و برخي شهرهاي ديگر مصر در حال گشت‌زني هستند.

همچنين گفته مي‌شود كه شاخص بورس مصر 15 درصد كاهش يافته و دومين زيان بزرگ تاريخي خود را تجربه كرده است.

روزنامه‌نگاران و فعالان سياسي مصر نيز اعلام كردند كه مردم اين كشور از سخنراني مبارك نااميد هستند چرا كه خواسته‌هاي آنها را برآورده نمي‌كند و آنها همچنان بر ادامه تظاهرات تاكيد دارند.

از سوي ديگر يسري محمد‌، روزنامه نگار مصري از شهر سوئز در گفت‌وگو با الجزيره اظهار داشت كه برخي از تظاهركنندگان به مراكز پليس حمله كرده و اسلحه آنها را در دست گرفته‌اند و اينكه برخي از موتورسواران مسلح در سطح شهر اقدام به گشت‌زني كرده و در صورت مشاهده نيروهاي امنيتي به سوي آنها تيراندازي مي‌كنند.

وي تصريح كرد كه اكثر زندانيان اين شهر فرار كرده‌اند و ساختمان مركزي حزب حاكم در اين شهر به طور كامل مورد چپاول قرار گرفته است.

اين در حالي است كه درگيري‌هاي روز جمعه شهر سوئز 13 كشته برجاي گذاشته و در حال حاضر نزديك به 200 تن در ميدان اربعين اين شهر عليه مبارك شعار سر مي‌دهند.

در حال حاضر خانواده كشت‌شدگان اعتراضات نيز مقابل ساختمان پزشكي قانوني شهر سوئز تجمع كرده و نيروهاي پليس نيز به دستور فرماندهانشان اقدام به تيراندازي به سوي تجمع‌كنندگان كردند.

از سوي ديگر احمد ضياء الدين‌، استاندار المنيا در گفت‌وگو با شبكه دولتي نيل ادعا كرد كه آخرين تجمع مردم اين شهر در ساعت سه نيمه‌شب به پايان رسيده و در حال حاضر هيچ گونه تظاهراتي در اين شهر وجود ندارد.

جلال سعيد، استاندار فيوم نيز در گفت‌وگو با اين شبكه ادعا كرد كه در تظاهرات روز جمعه اين شهر كه تا ساعت 18 ادامه داشت، تنها 500 تا 1000 تن شركت كرده و به صورت مسالمت‌آميز برگزار شده و در حال حاضر اين شهر كاملا آرام است.

از سوي ديگر، استاندار سينا در گفت‌وگو با كانال ملي مصر اظهار داشت كه در درگيري‌هاي شهر العريش 10 تن كشته و 18 تن ديگر زخمي شدند كه حداقل 6 تن از كشته شدگان از نيروهاي پليس بوده‌اند.

وي تصريح كرد كه خواسته‌هاي مردم اين منطقه ربطي به خواسته‌هاي بقيه مناطق ندارد و شرايط اين شهر با بقيه مناطق كامل متفاوت است.

شبكه تلويزيوني العربيه نيز از وقوع آتش‌سوزي در يك مركز خريد در منطقه معادي از مناطق مرفه قاهره خبر داد.

خبرگزاري فرانسه نيز از درگيري شديد ميان تظاهركنندگان و نيروهاي امنيتي در شهر اسماعيليه مصر خبر داد.

اين در حالي است كه كابينه مصر نيز براي اعلام رسمي استعفا هم‌اكنون تشكيل جلسه داده و قرار است مبارك امروز وزير تجارت مصر را مامور تشكيل دولت كند.

انتهاي پيام

كد خبر: 8911-05146

No comments:

Post a Comment